Pagina 1 van 3

Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 01:51
door Falco
Na verkoop van de 335i en een lange zoektocht daarna ben ik eindelijk op mn 22e verjaardag in een goede e60 M5 beland! Nog niet eerder zo blij geweest met een auto :+

Zoals sommige misschien weten heb ik met mijn vorige M6 een drukverlies in het vanos systeem geconstateerd wat werd veroorzaakt door de vanos oliepomp welke diep in de motor verstopt zit.
Dit resulteerde in een bijgeluid in de motor welke voor een leek misschien niet hoorbaar is, maar wanneer de motorkap opengaat is een licht diesel achtig geluid hoorbaar. Als je niet bekend bent met het geluid zul je het waarschijnlijk niet horen of direct relateren aan een defect, helaas hangen aan dit bijgeluid reparatie kosten van ca. 6-7000 euro + een risico dat de motor kapot loopt als je het niet vervangt.
Als je twijfelt kun je bij bmw een druktest laten doen van de vanospomp.

Dit schijnt voor een 2005 model m5/m6 een veelvorkomend probleem te zijn en doet zich voor rond de 100.000km
Ik heb zo ongeveer elke 2005 M5 en M6 die te vinden is op marktplaats/autoscout/speurders etc bekeken en beluisterd en ik kan met zekerheid zeggen dat er weinig tot geen 2005 modellen te koop staan die dit probleem niet hebben. Bij elke motor was het geluid duidelijk hoorbaar.

Dit was tot ik de M5 tegenkwam welke ik nu in bezit heb, daar is namelijk nog geen jaar geleden een nieuw motorblok in gegaan bij Bmw voor ruim 23.000 euro waar nog een jaar garantie op zit. :driving:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 09:52
door suyker
Netjes man. Zou ook graag een v10 willen maar wat jij zegt. Kosten zijn flinke bepaal factor voor zoiets .

Veel veilige km ermee

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 09:59
door Quadrantz
DIKKE bak hoor!! :duim:

En dat voor op je 22ste ;), ben benieuwd wat je rijd als je 30 bent :D

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 10:32
door Bart70
Zeer vette bak, ik kan zoiets nog steeds niet betalen na 25 jaar maar had ik blijkbaar toch beter andere keuzes kunnen maken hahahaha.

Zeer mooie wagen :duimen:

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 11:19
door ErwinE60
Mooie wagen, en gefeliciteerd met de aanschaf.
Wat ik wel raar vind is dat je niet bereid bent €7000 neer te tellen voor het laten repareren van de M6 ( welke unieker is )
En dan wel een M5 gaat kopen met een nieuwe blok, ik wil niet weten wat er met die auto gebeurd is waardoor dat nodig is geweest, maar ik denk dat we dat wel in kunnen vullen.
Het dieselachtige geluid bij het motorblok is niet altijd een probleem volgens mij zie M5board.
Ik was er bij de aankoop van mijn M5 ook van op de hoogte, en las dit ook veel terug op de forums, echter in de tussen tijd al 35.000km gereden en geen enkel probleem.

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 13:21
door Falco
Erwin, bedankt voor je reactie maar ik vind je redenatie wel erg vreemd en ik vind het erg onbeleefd van je hoe je je argumenten beredeneert zonder nog maar de helft af te weten van mijn auto en de vorige eigenaar welke ik persoonlijk ken.

Ik ben zelf automonteur van beroep al ongeveer 6 jaar, ik heb het euvel tot op de bodem uitgezocht en ook met monteurs van bmw gesproken welke alles bij mijn maar ook bij diverse andere 2005 M5 en M6 modellen met het geluid de oliedruk op diverse punten hebben gemeten en aan de hand daarvan een duidelijk verklaarbare diagnose hebben kunnen stellen.

Ik heb zelf ook lang volgehouden dat het normaal was, maar dat is het gewoon niet, en ik kan je dat met zekerheid zeggen. Als je vol wilt houden dat het geen kwaad kan wat je liever baseert op reacties van een forum dan op metingen en diagnoses door bmw mag je dat zelf weten. Als je twijfelt kun je voor ca. 200 euro je vanos oliedruk laten meten bij de bmw dealer, ik durf er die 200 euro op in te zetten dat de druk ook bij jou te laag is als het geluid gelijk is. Het feit blijft, een 2006 of jonger is helemaal stil is en zo ongeveer elke 2005 die ik heb gezien maakt een dieselgeluid.

Het komt door de vanos oliepomp en de leiding die eraan vast zit, ook is op de pomp sinds 2005 ca. 6 maal een modificatie op geweest, De pomp verliest materiaal waardoor de opbrengst en druk afneemt, dit materiaal komt in de motor terecht en tast de drijfstanglagers ernstig aan. Daarom ben ik ook niet begonnen aan de M6, de reparatie aan de pomp kost 6-7k vervolgens kom je erachter als de motor eruit is dat je krukas is ingesleten door beschadigde lagers kan er een andere motor in voor 23.000 euro.

Ik vind niet dat je zomaar je conclusies mag trekken zonder nog maar de helft van mijn M5 en M6 te weten. Ik heb een compleet diagnoserapport van de M5 met fotoverslag van de reparatie en uitleg van de BMW dealer hoe en waarom de motor stuk is gegaan. Ook dit was ook te verwijten aan de vanos oliepomp en de leiding.
Ik ken de vorige eigenaar en hij heeft de auto aangeschaft toen hij nog geen jaar oud was. De motor is tijdens wintersport op de snelweg stuk gegaan met vrouw en kinderen achterin. Ook dit is te vinden in het diagnose rapport, op het moment dat de motor vastliep en storingen werden opgeslagen word ook de de snelheid toerental temperatuur e.d opgeslagen.

Mijn persoonlijke kennis met de vorige eigenaar samen met het reparatieverslag van BMW zegt mij genoeg.
Over het probleem met de vanos, maar ook hoe er met de auto is omgegaan en waarom ik de auto heb gekocht.

Ik kan slecht tegen reacties als de jouwe op een forum waar conclusies worden getrokken zonder kennis van zaken.
Met de kennis die ik heb opgedaan wil ik anderen behoeden voor dit geluid en de oorzaak ervan, het kan in het ene geval langer goed gaan dan het andere, maar het blijft hoe dan ook een tikkende tijdbom.

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 15:42
door ErwinE60
Goedemiddag Falco,

Mijn excuses dat de reactie zo bot overkomt.

Het geen ik zo raar vind namelijk is dat:
1: ikzelf heb in 9 maanden een kleine 35.000 km afgelegd met het dieselgeluid. (auto is nu 15 maanden in mijn bezit ) ( bijna 175k op de klok)
soms rijd ik 10 stukken van 20 km, dan rijd ik 3000km in 4 dagen en ga zo maar door.
2: een vriend van mij heeft een 2006 E60 M5 met een zeer lage km stand, en heeft precies hetzelfde geluid. ( auto is door BMW nagekeken op gebreken en defecten, hierbij hebben ze alleen geconstateerd dat hoogteregeling van de xenon niet goed was)
3: op M5board lees je veel vragen over de geluiden en er zijn er maar weinig die zich zorgen maken.

Dus blijkbaar interpreteert iedereen het geluid anders.

Dat je mij garandeert dat de waardes niet goed zijn, daar kan ik mee leven en daar kom ik binnenkort wel achter als de auto 2 dagen voor diagnose naar de dealer toe gaat. ( uit voorzorg voordat ik namelijk een flinke rit door europa ga doen )
Ik kan jouw ook garanderen dat je olie koeler kapot gaat, zeer slechte engineering door BMW, en zo kan ik nog een hele waslijst opnoemen.

Heb je de M6 ingeruild?
En zo ja is je probleem met die auto ook vermeld, word dit ook door vermeld bij de verkoop van de wagen ?
of word het gerepareerd?

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 18:42
door Falco
ErwinE60 schreef:Goedemiddag Falco,

Mijn excuses dat de reactie zo bot overkomt.

Het geen ik zo raar vind namelijk is dat:
1: ikzelf heb in 9 maanden een kleine 35.000 km afgelegd met het dieselgeluid. (auto is nu 15 maanden in mijn bezit ) ( bijna 175k op de klok)
soms rijd ik 10 stukken van 20 km, dan rijd ik 3000km in 4 dagen en ga zo maar door.
2: een vriend van mij heeft een 2006 E60 M5 met een zeer lage km stand, en heeft precies hetzelfde geluid. ( auto is door BMW nagekeken op gebreken en defecten, hierbij hebben ze alleen geconstateerd dat hoogteregeling van de xenon niet goed was)
3: op M5board lees je veel vragen over de geluiden en er zijn er maar weinig die zich zorgen maken.

Dus blijkbaar interpreteert iedereen het geluid anders.

Dat je mij garandeert dat de waardes niet goed zijn, daar kan ik mee leven en daar kom ik binnenkort wel achter als de auto 2 dagen voor diagnose naar de dealer toe gaat. ( uit voorzorg voordat ik namelijk een flinke rit door europa ga doen )
Ik kan jouw ook garanderen dat je olie koeler kapot gaat, zeer slechte engineering door BMW, en zo kan ik nog een hele waslijst opnoemen.

Heb je de M6 ingeruild?
En zo ja is je probleem met die auto ook vermeld, word dit ook door vermeld bij de verkoop van de wagen ?
of word het gerepareerd?
Erwin, ik begrijp je punt goed maar dat andere modellen in jou omgeving een zelfde geluid maken hoeft niet te betekenen dat het geen kwaad kan, een gezonde (nieuwe) motor is tenslotte geruisloos.

Het is pas te zeggen als heel concreet de vanos oliedruk is gemeten op het blok en op de verstellers op beide cilinderbanken. Is de druk ók en toch geluid uit 1 of 2 cilinderbanken? Dan zit het probleem in de verstellers zelf.
Het laatste zou een lagere kans hebben op motorschade heb ik mij laten vertellen door bmw.
Is de druk te laag en de leidingen lekken niet uitwendig? Dan resteert enkel nog de vanos pomp welke door verlies van materiaal in de pomp zijn druk niet kan opbrengen. Het is dan niet logisch om te zeggen dat dit geen kwaad kan, want dit materiaal komt onherroepelijk in de motor terecht.
Dat weinig mensen zich er op het m5board weinig zorgen over maken heb ik totaal geen boodschap aan, omdat ik nog niemand heb gezien met een duidelijk meetresultaat van alle componenten van het vanos systeem bij een dergelijk probleemgeval.

In beide gevallen heb ik die wel. Zowel van mijn vorige M6 als bij de reparatie van de M5 die door hetzelfde probleem klaarblijkelijk wel kapot is gegaan. (m6 is niet ingeruild maar verkocht aan een handelaar, hij is op de hoogte van het probleem, enkel zag ik dat hij binnen een week al zonder vermeldingen alweer werd geadverteerd)

Don't shoot the messenger. Ik probeer jou en iedereen met het geluid alleen te behoeden voor de mogelijke gevolgen welke de vorige eigenaar heeft ondervonden. Om zonder verder hier wat vanaf te weten maar te roepen dat het door onbehoorlijk gebruik is gekomen houd je alleen jezelf maar mee voor de gek.

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 03 mar 2014, 19:08
door ErwinE60
Ok, Bedankt voor je informatie !
Recentelijk is mijn motorolie vervangen, met de vele km's die ik rij gaat het onderhoud ook lekker snel.
En we zijn toen geen rare dingen tegen gekomen in de olie of het filter.
Binnenkort zal ik dan ook de druk meting laten doen als ze dan toch bezig zijn :D.

Ben je nog van plan enige modificaties te doen aan de M5?

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 01 apr 2014, 21:25
door ErwinE60
Ik zag dat je secundaire katalysatoren en einddempers een paar weekjes terug waren verwijderd en daarvoor gewoon een rechte pijp geplaatst was.
Vervolgens zie ik je wagen alweer te koop staan, heeft dit blok ook een diesel achtig geluid dan?
Of ben je wat anders op het oog ?

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 02 apr 2014, 11:19
door BM-DUB
Hi Erwin, als je M5 rond de 175.000 km zit zou ik je aanraden om de drijfstanglagers te vervangen. Deze zijn vaak bij km-standen van zelfs onder de 150.000 al toe aan vervanging.

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 09 apr 2014, 08:53
door Falco
Erwin,

Deze modificatie heb ik voor meerdere M5/M6 eigenaren gedaan naar alle tevredenheid. Ik bied dit via mijn autobedrijf aan voor particulieren. er word gebruik gemaakt van hoogwaardig RVS en omdat ik de perfecte diameter pijp kan bestellen schuift deze zowel achter als voor perfect in en over en de bestaande uitlaat heen,
Word dus bevestigd met klemmen en kan ook zo weer terug gewisseld worden :driving:
Originele einddempers blijven gewoon op hun plek zitten, en omdat er al 2 katalysatoren in het spruitstuk zitten zal dit voor APK ook geen enkel probleem zijn.

De M5 staat ook te koop, maar je moet begrijpen dat ik eigenaar ben van een autobedrijf, zodra ik mijn prive auto goed kan verkopen zal ik dat doen. Zo niet, blijf ik er nog zolang als ik wil in rijden.

En nee, mijn auto maakt geen diesel geluid zoals de jouwe, zou hij dat wel doen dan kan ik beroep maken op ca. 1 Jaar garantie die nog op het motorblok zit en welke overdraagbaar is aan de volgende eigenaar.

Als je het niet kunt hebben dat je een M5 bezit waar een reparatie boven hangt van een paar duizend euro probeer dan niet iemand anders naar beneden te halen die wel een goede M5 heeft, je maakt hiermee alleen jezelf ten schande.
Face it, je hebt een 2005 M5 met ruim 170k op de klok, nog de originele motor die een diesel geluid maakt waar nog nooit de vanos pomp van is gedaan of lagers van zijn vervangen. ;)

Zoals BMWDUB zegt raad ik je aan om de lagers te vervangen incl de vanos pomp en leidingen als de vanos oliedruk lager is als 60 bar (werkdruk is ca. 60-80bar)

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 09 apr 2014, 13:22
door kotje
mooie wagen man. wat heeft je blok nu gelopen als ik vragen mag?

gr

kotje

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 09 apr 2014, 22:44
door Falco
Afbeelding
Motor heeft er nu 19.000 op zitten ongeveer!

Re: Bmw M5 E60 2005

Geplaatst: 09 apr 2014, 23:09
door BM-DUB
Mooie M5, heb hem nog twee weken geleden gezien bij de Ring. Je ex M6 heb ik nog te koop zien staan trouwens, maar zonder melding van de Vanos storing. Vervelend voor de huidige eigenaar, tenzij die er garantie bij heeft gekocht.