Luchtvering & Trillen bij remmen
Geplaatst: 04 mar 2014, 10:32
Beste Bimmers,
Ik ben sinds 3 weken de trotse bezitter van een E61 523i uit 2005 en ook geregistreerd op dit forum sinds dien. Ik heb netje in de subforum een stukje geschreven over mij als persoon.
Thanks voor de leuke reacties, voelt dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Nu een paar weken verder even mijn eerste bevindingen......want een heerlijke auto, alles bevalt me....voel me de king of the road..... en die 6 ciliner is geweldig en zeer zuinig valt me op. Ik haal op de snelweg bijna 1/14, in stad niet, maar gemiddeld sta ik nu op 1/12,5 en vind dat zeer acceptabel voor dit monster!!!
Wel heb ik bij het remmen dat hij wat trilt. Ik kom van een landrover defender af waar dat heel normaal was en het is lang niet zo erg (gelukkig), echter heb ik dat bij andere BMW's tijdens proefrijden niet gevoeld. Hij staat op 16 inch winterbanden van een onbekend merk (zou kunnen zijn dat dat het is), de remschijven zijn net vervangen en bij flink doorremmen stopt het trillen, waarbij ik denk dat het de schijven niet zijn. Verder heb ik op het forum gelezen dat uitgedroogde draagarm-rubbers mogelijk de oorzaak zou kunnen. Of inderdaad de banden omdat het geen run-flat zijn. Kortom ik ben aan het zoeken wat het is. Mijn idee is om dit bij de volgende beurt de rubbers preventief te laten vervangen.
Mbt mijn tweede punt, ik heb het gevoel dat de auto wat achterover hangt, hierdoor lijkt de voorkant wat omhoog te komen, meer dan andere E61 die ik zie rijden (ik zie er nu ineens veel meer nu ik er zelf één heb...geinig is dat altijd..). Ik zal zo even een foto plaatsen.
Waarschijnlijk heeft deze auto een niveuregelaar met luchtbalgen (weet niet of de 523i dat had in dat jaar). Ik denk de compressor wel iets te horen (of het is de cd wisselaar ) bij het starten, maar niet meer dan 2-3 sec, dus hij krijgt de luchtbalgen wel vol. De vraag is of de luchtbalgen gewoon uitgerekt zijn na die jaren en vervangen zorgt voor meer hoogte dus meer druk op de voorkant, is rechtere auto en mogelijk met remmen ook anders reageert. Ik heb geen trekhaak, en de auto heeft dat ook nooit gehad, dus niet overmatig belast.
Wie heeft er tips mbt trillen en luchtvering? Mogelijk hulpveren bijzetten? Of aan de voorkant wat verlagen, zodat hij wat stugger /strakker wordt?
Alvast bedankt guys!
Grt,
Roger
Ik ben sinds 3 weken de trotse bezitter van een E61 523i uit 2005 en ook geregistreerd op dit forum sinds dien. Ik heb netje in de subforum een stukje geschreven over mij als persoon.
Thanks voor de leuke reacties, voelt dat ik de juiste keuze gemaakt heb. Nu een paar weken verder even mijn eerste bevindingen......want een heerlijke auto, alles bevalt me....voel me de king of the road..... en die 6 ciliner is geweldig en zeer zuinig valt me op. Ik haal op de snelweg bijna 1/14, in stad niet, maar gemiddeld sta ik nu op 1/12,5 en vind dat zeer acceptabel voor dit monster!!!
Wel heb ik bij het remmen dat hij wat trilt. Ik kom van een landrover defender af waar dat heel normaal was en het is lang niet zo erg (gelukkig), echter heb ik dat bij andere BMW's tijdens proefrijden niet gevoeld. Hij staat op 16 inch winterbanden van een onbekend merk (zou kunnen zijn dat dat het is), de remschijven zijn net vervangen en bij flink doorremmen stopt het trillen, waarbij ik denk dat het de schijven niet zijn. Verder heb ik op het forum gelezen dat uitgedroogde draagarm-rubbers mogelijk de oorzaak zou kunnen. Of inderdaad de banden omdat het geen run-flat zijn. Kortom ik ben aan het zoeken wat het is. Mijn idee is om dit bij de volgende beurt de rubbers preventief te laten vervangen.
Mbt mijn tweede punt, ik heb het gevoel dat de auto wat achterover hangt, hierdoor lijkt de voorkant wat omhoog te komen, meer dan andere E61 die ik zie rijden (ik zie er nu ineens veel meer nu ik er zelf één heb...geinig is dat altijd..). Ik zal zo even een foto plaatsen.
Waarschijnlijk heeft deze auto een niveuregelaar met luchtbalgen (weet niet of de 523i dat had in dat jaar). Ik denk de compressor wel iets te horen (of het is de cd wisselaar ) bij het starten, maar niet meer dan 2-3 sec, dus hij krijgt de luchtbalgen wel vol. De vraag is of de luchtbalgen gewoon uitgerekt zijn na die jaren en vervangen zorgt voor meer hoogte dus meer druk op de voorkant, is rechtere auto en mogelijk met remmen ook anders reageert. Ik heb geen trekhaak, en de auto heeft dat ook nooit gehad, dus niet overmatig belast.
Wie heeft er tips mbt trillen en luchtvering? Mogelijk hulpveren bijzetten? Of aan de voorkant wat verlagen, zodat hij wat stugger /strakker wordt?
Alvast bedankt guys!
Grt,
Roger