E46Cti (N42 2001/10) stationair toerental instabiel en EML
Geplaatst: 26 mar 2014, 14:10
Hoi allemaal,
Mijn E46/316Cti begint de laatste tijd wat nukken te vertonen. Symptomen zijn:
* Stationair toerental instabiel - stijgt af en toe naar 1200. Ook bij rijden bij lage toerentallen varieert het toerental steeds, bij hogere draait'ie prima.
* ODB foutcodes P1159+P1161 (mengsel te arm bij lage toerentallen).
* Motor ruikt naar verbrande olie
* Melding koelwater-peil. Dat is inderdaad laag, maar zodra ik de ontluchtingen open draai, stijgt het peilstokje naar maximaal.
De olie-lucht is er al wat langer. Er zit duidelijk her en der olie op het blok, dus als eerste heb ik twee weken terug de pakking van het kleppendeksel vervangen. Er kwam ook olie uit bij de VANOS magneet-ventielen, dus daar heb ik nieuwe pakkingen in geplaatst (een groene en een zwarte rubber ring).
Na het lezen van dit forum denk ik dat wel eens de carter-ventilatie zou kunnen zijn (CCV). We hebben rondom de motor wat schoonmaak-spul gespoten, maar dat leek geen invloed op het toerental te hebben, waardoor we in eerste instantie dachten dat er geen inlaat-lek zou zijn. Woon-werk verkeer is 3km, doe ik meestal met de fiets (behalve als het slecht weer is, dus toch vaak gedaan deze winter), verder rij ik een paar keer per week een rit van 2x 60km. Ik zag geen 'smudge' toen ik het kleppendeksel er af had liggen, ik zal morgen eens naar de peilstok kijken en de test met het plastic zakje doen. Zijn er andere manieren om de CCV en diens slangetjes makkelijk te testen, voordat ik aan een eventuele vervanging begin?
De codes zijn gereset, maar ik heb nog geen complete adaptatie-rit gedaan, dus ik weet niet of ze terug komen.
Wat betreft het koelwater, dat probleem is voor het eerst opgetreden op de eerste warme dag van het jaar. Het lijkt eerder te zijn dat er lucht in zit, dan dat er te weinig is, ik zie geen sporen van lekkage. Een collega raadde me aan om te testen op CO2 in het koelwater, dat zou op een lekke koppakking kunnen wijzen (ik hoop heel erg dat dat niet het probleem is).
Ben erg benieuwd naar jullie inzichten en tips!
Mvgr., Peanut.
Mijn E46/316Cti begint de laatste tijd wat nukken te vertonen. Symptomen zijn:
* Stationair toerental instabiel - stijgt af en toe naar 1200. Ook bij rijden bij lage toerentallen varieert het toerental steeds, bij hogere draait'ie prima.
* ODB foutcodes P1159+P1161 (mengsel te arm bij lage toerentallen).
* Motor ruikt naar verbrande olie
* Melding koelwater-peil. Dat is inderdaad laag, maar zodra ik de ontluchtingen open draai, stijgt het peilstokje naar maximaal.
De olie-lucht is er al wat langer. Er zit duidelijk her en der olie op het blok, dus als eerste heb ik twee weken terug de pakking van het kleppendeksel vervangen. Er kwam ook olie uit bij de VANOS magneet-ventielen, dus daar heb ik nieuwe pakkingen in geplaatst (een groene en een zwarte rubber ring).
Na het lezen van dit forum denk ik dat wel eens de carter-ventilatie zou kunnen zijn (CCV). We hebben rondom de motor wat schoonmaak-spul gespoten, maar dat leek geen invloed op het toerental te hebben, waardoor we in eerste instantie dachten dat er geen inlaat-lek zou zijn. Woon-werk verkeer is 3km, doe ik meestal met de fiets (behalve als het slecht weer is, dus toch vaak gedaan deze winter), verder rij ik een paar keer per week een rit van 2x 60km. Ik zag geen 'smudge' toen ik het kleppendeksel er af had liggen, ik zal morgen eens naar de peilstok kijken en de test met het plastic zakje doen. Zijn er andere manieren om de CCV en diens slangetjes makkelijk te testen, voordat ik aan een eventuele vervanging begin?
De codes zijn gereset, maar ik heb nog geen complete adaptatie-rit gedaan, dus ik weet niet of ze terug komen.
Wat betreft het koelwater, dat probleem is voor het eerst opgetreden op de eerste warme dag van het jaar. Het lijkt eerder te zijn dat er lucht in zit, dan dat er te weinig is, ik zie geen sporen van lekkage. Een collega raadde me aan om te testen op CO2 in het koelwater, dat zou op een lekke koppakking kunnen wijzen (ik hoop heel erg dat dat niet het probleem is).
Ben erg benieuwd naar jullie inzichten en tips!
Mvgr., Peanut.