Voorstellen Hakan
Voorstellen Hakan
Hallo allemaal,
Ik ben Hakan uit Amsterdam.
Als student had ik eind jaren 90 een knalrode e30 318 IS , maar die moest ik helaas verkopen toen ik de vrouw van mijn dromen ontmoette ( ja je moet er wat voor over hebben he:).
na een vw polo, opel astra, renault clio, een seat leon en 2 kinderen heb ik sinds een 1 jaar eindelijk weer een BMW, en wel een e39 525i met nu 222000 kilometer op de teller. ze is (door de vorige eigenaren) bijna volledig door de BMW dealer onderhouden, behalve 2 laatste beurten. De 1 na laatste bij Offenga en de laatste bij kwikfit?!!?
Omdat ik hou van probleemloos rijden heb ik al het een ander aan preventief onderhoud gedaan.
Ik ben begonnen met het vervangen van het thermostaat+behuizing, waterpomp, spanner en rollen, carterventilatie en kleppendekselpakking (allen originele onderdelen)
De automaat -en diff olie heb ik laten vervangen bij ZF in Dortmund.
6 nieuwe NGK platinum bougies (besteld uit de VS).
Inmiddels zijn 4 v/d 6 bobines vervangen (elke maand 1 bobine
Toen ik de DISA klep onder de loep nam zag ik dat deze zijn beste tijd had gehad, het binnenwerk heb ik vervangen met de alluminium reparatieset (werkt goed).
Vervolgens kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van 2 hagelnieuwe, nog nooit gemonteerde pre cat lambdasondes van Bosch.....toevallig precies degenen die geschikt waren voor mijn bak. Ze waren verkeerd besteld door de verkoper. Meteen maar overgenomen....twee voor de prijs van 1
Mijn oude gaven nog geen foutmelding, maar met ruim 2 ton op de teller zou dat niet lang meer duren denk ik. Kon ze wel aan een garage laten inbouwen, maar voor het geld wat ik daaraan kwijt zou zijn heb ik een speciale lambda sonde dop en een momentsleutel aangeschaft....was een klein uurtje werk voor de deur.
Als laatste heb ik de dubbele VANOS laten reviseren.
Wat er binnen 2 weken aan zit te komen is: Vervanging van de hardyschijf, tussenlager van de cardan as, motor en baksteunen , pakking van de uitlaat (omdat deze er toch af gaat) en het veertje van de kettingspanner.
daarna is het gewoon wachten tot zich echt een storing voor doet....
Tot nu toe heb ik alleen maar meegelezen, maar nu ga ik toch maar actief meedoen denk ik.
groetjuuusss
Ik ben Hakan uit Amsterdam.
Als student had ik eind jaren 90 een knalrode e30 318 IS , maar die moest ik helaas verkopen toen ik de vrouw van mijn dromen ontmoette ( ja je moet er wat voor over hebben he:).
na een vw polo, opel astra, renault clio, een seat leon en 2 kinderen heb ik sinds een 1 jaar eindelijk weer een BMW, en wel een e39 525i met nu 222000 kilometer op de teller. ze is (door de vorige eigenaren) bijna volledig door de BMW dealer onderhouden, behalve 2 laatste beurten. De 1 na laatste bij Offenga en de laatste bij kwikfit?!!?
Omdat ik hou van probleemloos rijden heb ik al het een ander aan preventief onderhoud gedaan.
Ik ben begonnen met het vervangen van het thermostaat+behuizing, waterpomp, spanner en rollen, carterventilatie en kleppendekselpakking (allen originele onderdelen)
De automaat -en diff olie heb ik laten vervangen bij ZF in Dortmund.
6 nieuwe NGK platinum bougies (besteld uit de VS).
Inmiddels zijn 4 v/d 6 bobines vervangen (elke maand 1 bobine
Toen ik de DISA klep onder de loep nam zag ik dat deze zijn beste tijd had gehad, het binnenwerk heb ik vervangen met de alluminium reparatieset (werkt goed).
Vervolgens kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van 2 hagelnieuwe, nog nooit gemonteerde pre cat lambdasondes van Bosch.....toevallig precies degenen die geschikt waren voor mijn bak. Ze waren verkeerd besteld door de verkoper. Meteen maar overgenomen....twee voor de prijs van 1
Mijn oude gaven nog geen foutmelding, maar met ruim 2 ton op de teller zou dat niet lang meer duren denk ik. Kon ze wel aan een garage laten inbouwen, maar voor het geld wat ik daaraan kwijt zou zijn heb ik een speciale lambda sonde dop en een momentsleutel aangeschaft....was een klein uurtje werk voor de deur.
Als laatste heb ik de dubbele VANOS laten reviseren.
Wat er binnen 2 weken aan zit te komen is: Vervanging van de hardyschijf, tussenlager van de cardan as, motor en baksteunen , pakking van de uitlaat (omdat deze er toch af gaat) en het veertje van de kettingspanner.
daarna is het gewoon wachten tot zich echt een storing voor doet....
Tot nu toe heb ik alleen maar meegelezen, maar nu ga ik toch maar actief meedoen denk ik.
groetjuuusss
Laatst gewijzigd door Angelo-V op 02 nov 2014, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: TT aangepast
Reden: TT aangepast
Re: Eindelijk geregistreerd....
Welkom op het forum!
Klinkt als goed onderhoud, dat wordt altijd wel gewaardeerd bij de liefhebbers hier!
Er mist nog 1 ding: Foto's!
Klinkt als goed onderhoud, dat wordt altijd wel gewaardeerd bij de liefhebbers hier!
Er mist nog 1 ding: Foto's!
>>>>Showroom E36's<<<<
Re: Eindelijk geregistreerd....
Thanx man....hier dan wat foto's (als ik het voor elkaar krijg )
Re: Eindelijk geregistreerd....
En hier en paar foto's van de automaatbak oliewissel bij ZF in Dortmund.
En BMW liefhebbers wees gewaarschuwd....Ik ben 2 maanden na de aanschaf naar Dortmund gegaan voor de oliewissel. Herr Sagert wist me (na het leeghalen) te vertellen dat de olie in de bak echt nog heel kort daarvoor reeds was gewisseld. Ik baalde hier enorm van.....onnodige onkosten #$%%@%$^% tot dat hij verder ging met het woordje "maar"....bij de eerste olie wissel zijn er "wat" dingen niet goed gegaan ! :
1)zoals je kunt zien is de olie wat eruitkomt rood van kleur en volgens deheer Sagert hoort er in deze bakken geel kleurige olie.
2)Verder was bij de eerste wissel ook een niet goed passende oliefilter (van een ander type automaatbak in gemonteerd !
3)Tussen de carterpan en automaatbehuizing hoort volgens sagert een speciale (papieren?) pakking te zitten, maar na de eerste oliewissel hebben ze er gewoon KIT tussen gespoten, hierdoor lekte de bak een klein beetje olie
4)maar het ergst van alles, na de oliewissel hebben ze de carterpan met willekeurige niet goed passende en zeker niet originele schroeven weer dichtgemaakt. Volgens de heer Sagert was het een wonder dat de carterpan er op de Autobahn niet spontaan vanaf is gevallen. Als dat was gebeurt kon je de bak zo wegsmijten
Ik heb dus een hoop geluk gehad door naar Dortmund te gaan. Als je je automaat olie in Nederland laat wisselen zou ik iedereen aanraden om of naar een TOP bedrijf te gaan of om er zelf bij te blijven tijdens het hele gebeuren. Er zijn dus echte prutsers op de markt hier. Helaas kon ik niet achterhalen bij welke garage dit is gebeurt, anders had ik de naam hier zeker genoemd. Ik denk dat de vorige eigenaar de oliewissel heeft laten uitvoeren omdat de automaat een beetje hard schakelde, maar dit kwam door een vacuumlekkage en een bobine die niet meer zo jofel was..toen ik dat verholpen had schakelde de automaat weer boterzacht
En BMW liefhebbers wees gewaarschuwd....Ik ben 2 maanden na de aanschaf naar Dortmund gegaan voor de oliewissel. Herr Sagert wist me (na het leeghalen) te vertellen dat de olie in de bak echt nog heel kort daarvoor reeds was gewisseld. Ik baalde hier enorm van.....onnodige onkosten #$%%@%$^% tot dat hij verder ging met het woordje "maar"....bij de eerste olie wissel zijn er "wat" dingen niet goed gegaan ! :
1)zoals je kunt zien is de olie wat eruitkomt rood van kleur en volgens deheer Sagert hoort er in deze bakken geel kleurige olie.
2)Verder was bij de eerste wissel ook een niet goed passende oliefilter (van een ander type automaatbak in gemonteerd !
3)Tussen de carterpan en automaatbehuizing hoort volgens sagert een speciale (papieren?) pakking te zitten, maar na de eerste oliewissel hebben ze er gewoon KIT tussen gespoten, hierdoor lekte de bak een klein beetje olie
4)maar het ergst van alles, na de oliewissel hebben ze de carterpan met willekeurige niet goed passende en zeker niet originele schroeven weer dichtgemaakt. Volgens de heer Sagert was het een wonder dat de carterpan er op de Autobahn niet spontaan vanaf is gevallen. Als dat was gebeurt kon je de bak zo wegsmijten
Ik heb dus een hoop geluk gehad door naar Dortmund te gaan. Als je je automaat olie in Nederland laat wisselen zou ik iedereen aanraden om of naar een TOP bedrijf te gaan of om er zelf bij te blijven tijdens het hele gebeuren. Er zijn dus echte prutsers op de markt hier. Helaas kon ik niet achterhalen bij welke garage dit is gebeurt, anders had ik de naam hier zeker genoemd. Ik denk dat de vorige eigenaar de oliewissel heeft laten uitvoeren omdat de automaat een beetje hard schakelde, maar dit kwam door een vacuumlekkage en een bobine die niet meer zo jofel was..toen ik dat verholpen had schakelde de automaat weer boterzacht
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 12:41
- Locatie: Rijswijk
Re: Eindelijk geregistreerd....
Je moet er van houden maar wat een verschrikkelijk mooie kleur! Veel plezier met je auto!
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:32
Re: Eindelijk geregistreerd....
Welkom!!
En wat een mooie 5! wees er zuinig op.
En wat een mooie 5! wees er zuinig op.
Re: Eindelijk geregistreerd....
Respect voor het preventieve onderhoud!
Veel plezier met haar!
Veel plezier met haar!
F10 520D voor foto's:
-
- Berichten: 3712
- Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
- Contacteer:
Re: Eindelijk geregistreerd....
Dank allemaal voor de positieve reacties
Re: Eindelijk geregistreerd....
Goed om te zien, weer iemand die met passie en liefde de Bimmer in top-staat aan het houden is
Top Enne Freude am Fahren!
Top Enne Freude am Fahren!
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Eindelijk geregistreerd....
En hier begon het allemaal mee.....back in 1999....toen ik deze bak als 20 jarige student had gekocht
ik was er helemaal weg van......ik kwam van een opel kadett.....dus dit voelde aan aleen vliegtuig
ik was er helemaal weg van......ik kwam van een opel kadett.....dus dit voelde aan aleen vliegtuig
Re: Eindelijk geregistreerd....
Die E30 De E39 is ook zeker een mooie bak veel veilige kilometers gewenst
E46 316I Blackline '04
Re: Eindelijk geregistreerd....
Thanx man.
Van alle auto's die ik heb gereden had ik het meeste plezier met de e30
Vandaag was het zover. Heb de motor en baksteunen , hardyschijf en tussenlager vervangen.
Wat een ongelofelijke verschil...ik wist dat ie wat lekkerder zou rijden, maar dit had ik niet verwacht.
Het lijkt net of de auto zweeft....ik voel hem ook bijna niet meer schakelen. De kleine irritante trillingen tijdens
Het acceleren zijn totaal verdwenen. Er komt ook veel minden motor geluid de auto in tijdens het rijden.......
Zo hoort een fünfer dus te rijden denk ik....vorige week had ik er nieuwe michelintjes ondergegooid, dus de banden hoor ik ook niet meer tijdens het rijden.
Het enige irritante is dat ik nu meer windgeruis hoor. Met 100 km/uur hoor ik eigenlijk veel meer windgeruis dan dat ik zou verwachten met een 5 serie. Het lijkt bij de voorruit vandaan te komen.
Ach ja...je kan ook niet alles hebben...de auto is inmiddels ook alweer bijna 11 jaar oud.
Morgen nacht heb ik een ritje naar Denemarken......op de deutsche autibahn magbhij even heelemaal los
Voorlopig ben ik klaar denk ik met het vervangen van onderdelen....al weet je dat nooit bij mij...tis gewoon een ziekte
Als ik weer wat nieuws tegenkom op een forum denk ik altijd: hmm moet ik ook proberen.
Groetjes allemaal.
Van alle auto's die ik heb gereden had ik het meeste plezier met de e30
Vandaag was het zover. Heb de motor en baksteunen , hardyschijf en tussenlager vervangen.
Wat een ongelofelijke verschil...ik wist dat ie wat lekkerder zou rijden, maar dit had ik niet verwacht.
Het lijkt net of de auto zweeft....ik voel hem ook bijna niet meer schakelen. De kleine irritante trillingen tijdens
Het acceleren zijn totaal verdwenen. Er komt ook veel minden motor geluid de auto in tijdens het rijden.......
Zo hoort een fünfer dus te rijden denk ik....vorige week had ik er nieuwe michelintjes ondergegooid, dus de banden hoor ik ook niet meer tijdens het rijden.
Het enige irritante is dat ik nu meer windgeruis hoor. Met 100 km/uur hoor ik eigenlijk veel meer windgeruis dan dat ik zou verwachten met een 5 serie. Het lijkt bij de voorruit vandaan te komen.
Ach ja...je kan ook niet alles hebben...de auto is inmiddels ook alweer bijna 11 jaar oud.
Morgen nacht heb ik een ritje naar Denemarken......op de deutsche autibahn magbhij even heelemaal los
Voorlopig ben ik klaar denk ik met het vervangen van onderdelen....al weet je dat nooit bij mij...tis gewoon een ziekte
Als ik weer wat nieuws tegenkom op een forum denk ik altijd: hmm moet ik ook proberen.
Groetjes allemaal.
Re: Eindelijk geregistreerd....
Mogelijk wordt die ruis veroorzaakt door de paravan. Als die wat ouder worden willen ze nog wel eens gaan scheuren. Hierdoor kan er ruis ontstaan.
Mooie wagen en goed om te zien dat je niet bespaard op (eventueel preventief) onderhoud!
Mooie wagen en goed om te zien dat je niet bespaard op (eventueel preventief) onderhoud!