Ankerplaat vervangen - wiellager trekken?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Peanut

Ankerplaat vervangen - wiellager trekken?

Bericht door Peanut » 09 apr 2014, 17:38

Hoi allemaal,

Mijn 316 begon deze week wat rare bonk-geluiden te maken bij het rechter achterwiel. Vandaag maar eens goed bekeken: het blijkt dat de pinnen die de handrem-schoenen tegen de ankerplaat houden naar binnen zijn gevallen. Die pinnen, en hun veren, lagen in gruzelementen in de binnenkant van de remschijf!

Nieuwe pinnen waren zo opgehaald, maar het blijkt dat de ankerplaat zelf, waar die pinnen in komen, dusdanig ver uitgewoond is, dat de nieuwe pinnen niet goed blijven zitten. Dus ook een nieuwe ankerplaat nodig, die had Brezan niet op voorraad.

En nu blijkt: voor het vervangen van de ankerplaten moet je de flens verwijderen! Wiellager trekken, een klusje van een uur wordt nu wel heel erg groot!

Wie heeft er tips?

Kent iemand een adresje voor deze clips in Nederland?
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f91 ... vy-t64462/

Ankerplaat doorzagen, is dat een oplossing?

Mvgr., Paul aka Peanut.

Peanut

Re: Ankerplaat vervangen - wiellager trekken?

Bericht door Peanut » 14 apr 2014, 12:45

Hoi,

Geen reacties gehad, dus plaats ik zelf maar even een update:

Bij Offinga heb ik nieuwe ankerplaten besteld (links en rechts). Kwamen samen in een doosje, helaas zonder enige bescherming dus wel met wat krassen er op. Aangezien ik het vervangen van het lager nog even niet zag zitten, heb ik met de blikschaar een stuk uit de ankerplaat geknipt, zodat deze er op kon zonder de flens te verwijderen.

Grootste probleem was het verwijderen van de twee bouten maatje 16 met dunne kop, erg moeilijk om daar iets op te krijgen. Uiteindelijk heb ik een 'loop ratchet' doppen-set gebruikt, met een sleutel maatje 17 op de dop in plaats van de ratchet. Lijkt op deze: Afbeelding

Binnenkort maar eens kijken hoe het met de lagers gaat, als die aan de beurt zijn zet ik er wel een 'complete' ankerplaat op. De handrem doet het in elk geval nu weer goed.

streamline

Re: Ankerplaat vervangen - wiellager trekken?

Bericht door streamline » 14 apr 2014, 21:36

Dit soort klussen worden vaak niet gedeeld op dit forum. Denk dat dat ook mede komt doordat het niet vaak voorkomt, en het ook nog wel eens uitbesteed wordt.

Aan de voorkant kun je hem met een beetje pech ook niet verwijderen, kwam ik van de week achter.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”