Weird problem met I-drive: valt alleen uit bij lange ritten

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
ES018

Weird problem met I-drive: valt alleen uit bij lange ritten

Bericht door ES018 » 09 apr 2014, 21:01

Alle info welkom! 10 maand geleden mijn e60 gekocht met een jaar garantie. Steekt echter een raar probleem de kop op (misschien wel bekend onder jullie). Je bent aan het rijden, opeens springt de radio uit, Bluetooth werkt niet meer, en de I-driveknop werkt niet meer. Geeft totaal geen feedback. Aangezien deze knop het zenuwstelsel is van de beamer weten we hoe zenuwslopend dit is. Gegoogled, fora bezocht en indicaties gevonden wat het zou kunnen zijn. Redelijk dure oplossingen, dus garagist staat niet te springen om alles te vervangen. Als garantie is afgelopen, zal dat wel anders zijn...
Echter is mijn probleem wat specifieker: gebeurt alleen bij lange ritten (vb.net als je op vakantie vertrekt naar Frankrijk). Echt weer super om een ouderwetse wegenkaart te moeten kopen als je navi professional hebt :duimen: probleem is dat ik dit wil opgelost hebben voor hij uit garantie is. Garagehouder kan niets vinden en heeft alles al geüpdatet. Vraag is: heeft er iemand ervaring met een idrive die altijd functioneert, behalve na ritten van anderhalf uur? (Warmteontwikkeling? Te weinig koeling bij een volgeladen kofferbak?)
Alvast bedankt voor alle betuigingen van medeleven en indicaties waar ik het moet zoeken :gekdoen:

Na de horror e61 nu een e60 gekocht met garantie om van al de zever af te zijn. Maar iets in mij zegt mij dat ik zelf zal moeten opdraaien voor de kosten na verloop garantie...

Keep on beaming

Ed

tom_il

Re: Weird problem met I-drive: valt alleen uit bij lange rit

Bericht door tom_il » 09 apr 2014, 21:31

Heel waarschijnlijk valt je idrive uit wegens oververhitting van de idrive zelf. Er zit een ventilator achteraan de unit waarschijnlijk is deze stuk.
525d E61 2007 pre-LCI

ES018

Bericht door ES018 » 09 apr 2014, 21:38

Zo simpel kan het soms zijn (hopelijk). Zal het melden omdat hij nu binnen is voor reparatie. Bedankt voor je hulp alvast. Houd jullie op de hoogte!

ES018

Bericht door ES018 » 09 apr 2014, 22:11

Of zou het kunnen samenhangen met volgende foutmeldingen die ik ook kreeg: problemen dynamo, controleer accuaansluitingen, rijhulpsystemen uitgevallen,... Mijn idee is dat dit 2 verschillende problemen zijn, maar wie weet...even ter info: deze meldingen vielen niet samen met de i-drive problemen. Ik vermoed dat dit 2 aparte issues zijn

or-wesley

Bericht door or-wesley » 11 apr 2014, 12:38

Ik heb dit probleem van de week tijdens een rit naar Luxemburg ook mee gemaakt, werd aan de kant gezet door de politie dus moest mijn raampje even naar beneden doen en daarbij kreeg ik een melding over mijn raam in i-drive (weet niet meer precies wat dit was). Mocht even later weer verder en na een paar kilometer kapte i-drive er mee en herstartte deze. Opstarten ging niet in een keer goed waarna er weer een herstart werd uitgevoerd. I-drive kwam weer op en daarna geen problemen meer gehad, op de terugweg geen enkel probleem gehad. Zal hem vanavond eens even aan INPA hangen om te zien of er iets gelogd is.

Ik hoor graag wat het probleem bij jou was aangezien de 530 van de zomer mee op vakantie gaat.

tom_il

Bericht door tom_il » 11 apr 2014, 15:50

Dit is een vrij bekend probleem gebeurt tijdens langere ritten en op warmere dagen. Zoals eerder vermeld bijna altijd gelinkt aan oververhitting van iDrive. ventilator geblokeerd of stuk achteraan de iDrive.
525d E61 2007 pre-LCI

ES018

Bericht door ES018 » 24 apr 2014, 21:38

Bedankt voor de info. Ondertussen de module vervangen die bepaalde niet-kritieke processen uitschakelt(kan ff niet op de naam komen). Idrive blijft werken maar soms toch last van radio en Bluetooth die af en toe uitvalt. Volgende week maandag terug binnen. Ik houd jullie op de hoogte. Grts Ed

BicerO3

Bericht door BicerO3 » 25 apr 2014, 01:20

tom_il schreef:Dit is een vrij bekend probleem gebeurt tijdens langere ritten en op warmere dagen. Zoals eerder vermeld bijna altijd gelinkt aan oververhitting van iDrive. ventilator geblokeerd of stuk achteraan de iDrive.
Wat kost zo'n ventilator? Ik heb ook geregeld problemen met de iDrive dat hij zomaar weg valt. Of ik opeens geen kaarten meer kan openen. Heb een CCC en vind het altijd prettig om in het kleine vakje de kaarten perspectief te laten zien, maar deze valt steeds vaker weg en is vervolgens niet meer te activeren tot ik de auto een uur ofzo uit heb.
1. BMW E60 530D 231PK :///m: - 2. BMW F10 528i 245PK :///m:

Ralph

Bericht door Ralph » 25 apr 2014, 08:22

Soms zijn de kabels achter de CCC echt een rommeltje.
En dan kan het dat zo een kabeltje tegen de CCC fan gedrukt staat waardoor deze niet kan draaien en dus ook niet kan koelen. Uiteraard kan de Fan ook gewoon stuk zijn.

Zo een fan kost 58 euro bij de dealer.
Ik heb er ook nog 1 liggen.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

ES018

Bericht door ES018 » 28 apr 2014, 18:02

Hey Ralph,

Is vandaag terug binnen bij de garage. Tip meegegeven om eens te kijken naar bluetoothmodule en optische ring. Ben benieuwd want is nog garantiegeval. Kunnen de module, optische ring en ccc gecontroleerd worden op fouten? Of gewoon'vervangen and we will see'?

ES018

Bericht door ES018 » 04 mei 2014, 11:12

Laatste update: Bluetooth-module is tijdelijk overbrugd. Tot nu toe geen problemen met radiouitval of navigatie meer gehad. En we houden onze vingers gekruist...

freekje

Bericht door freekje » 11 mei 2014, 19:37

ES018 schreef:Laatste update: Bluetooth-module is tijdelijk overbrugd. Tot nu toe geen problemen met radiouitval of navigatie meer gehad. En we houden onze vingers gekruist...
Ik heb het precies zelfde gehad idrive knop tolde gewoon rond zonder weerstand, en scherm viel uit, bezoekje aan de dealer gebracht, die constateerde dat de Bluetooth stuk was, deze overbrugd, en nooit last weer gehad
Een dag niet gereden, is een dag niet geleefd...

ES018

Bericht door ES018 » 10 jun 2014, 18:25

Nieuwe update,
Bluetoothmodule overbrugd, praktisch geen foutmeldingen. Behalve bij heel warm weer: hetzelfde weer. Nu de fan laten controleren...

Bedankt voor de hulp alvast

BicerO3

Bericht door BicerO3 » 13 jun 2014, 00:29

ES018 schreef:Nieuwe update,
Bluetoothmodule overbrugd, praktisch geen foutmeldingen. Behalve bij heel warm weer: hetzelfde weer. Nu de fan laten controleren...

Bedankt voor de hulp alvast
Mooi dat bluetoothmodule de oplossing is. Komend zondag gaat deze er bij mij ook uit en wordt er zoals bij jou een overbrugging gemonteerd. Bluetooth gebruik ik toch nooit in de auto dus zal dat kreng geen seconde missen. :P
1. BMW E60 530D 231PK :///m: - 2. BMW F10 528i 245PK :///m:

Addi 535d

Bericht door Addi 535d » 09 jul 2014, 20:06

He ik heb ook hetzelfde probleem! Vorig jaar is de navigatie/radio al vervangen door de vorige eigenaar. Ik weet niet of hij hetzelfde probleem had. Vandaag mijn pre-lci weer opgehaald bij de dealer, na het opnieuw programmeren. Zij zeggen dat als dit niet helpt de ulf module moet worden vervangen omdat deze een storingsmelding geeft.
Aangezien het aardig op trial en error begint te lijken ben ik erg benieuwd of na het vervangen of overbruggen van de ulf module het probleem is opgelost. Een nieuwe ulf kost iets van 350 euro :gek:

Is het eenvoudig deze module te overbruggen om te testen of hier idd de oorzaak zit? Weet iemand hoe dit moet?

Alvast bdankt,

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”