Pagina 1 van 1
Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 13 apr 2014, 10:24
door Supremerob
Hallo,
De e92 320i heeft gewoonlijk 170pk maar er is een geknepen versie ivm lease/bijtelling op de markt gebracht. Eaangezien mijn auto een corporate lease 320i is met slechts 163pk vraag ik me af waar dit verschil inzit.
Is dit een hardware verschil luchtinlaat of spruitstuk? Of puur en alleen door software geknepen vermogen? Als ik mijn 163pk naar de tuner breng haalt hij er dan evenveel vermogen uit als bij de 170pk variant? Dat zou in mijn geval met een simpele ingreep een winst van ca. 20pk en ca. 25NM kunnen opleveren en dat vind ik de moeite waard..
Mvg Rob
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 13 apr 2014, 10:27
door Vinnie_86
De 170 320i is een 2.2l 6 cilinder.
De 163 320i is een 2.0l 4 cilinder.
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 13 apr 2014, 10:37
door Supremerob
Nee dat is het zeker niet, de blokken zijn beide 4 in lijn met 1995cc
Ook hebben ze identiek koppel in het exact zelfde toerental en is de compressieverhouding 12,0:1 hetzelfde!
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 13 apr 2014, 11:12
door Vinnie_86
O, hebben ze weer een nieuw blok uitgevonden onder de naam 320i.
Ik dacht dat ze het bij deze blokken hadden gehouden.
Gekke duitsers toch
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 13 apr 2014, 20:31
door streamline
De E9x is nooit geleverd als 320 met 6cilinder, die begonnen pas bij de 325.
De 163 pk werd volgens mij ook niet geleverd in Nederland, maar dat weet ik niet zeker.
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 15 apr 2014, 18:52
door Supremerob
Klopt de E9x 320i is nooit als 6 cilinder geleverd.
Ik ben er ook achter nu!
In Nederland is vanaf 2009 ook een corporate lease edition uitgebracht (zowel exec. als high exec.) die alleen d.m.v. ECU op 163PK is afgesteld. De normale 320i heeft gewoon 170PK.
Beide auto's hebben de N43 B20 O0 als krachtbron!
De rede is natuurlijk belachelijk Nederlands! Echter het geluk is dat de Nederlandse markt erg klein is en dat ze om die rede geen hardwarematige oplossing hebben gemaakt, voor het terugdringen van uitstoot en verbruik.
groet Rob
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 12 mei 2014, 12:10
door Supremerob
Morgen is het dan zover ik krijg een ecu re-map ben benieuwd en houd jullie uiteraard op de hoogte!
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 27 mei 2014, 15:54
door Angelo-V
Hoe bevalt de ECU re-map en waar heb je het laten doen?
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 02 aug 2014, 17:46
door MartinNL
Bij mijn 318D geknepen versie (136 i.p.v. 143 pk) zat de begrenzing in een 2e ECU (niet toegankelijk via OBD).
Motor werd simpel op toeren begrenst, iets van 4000 toeren dacht ik. Dus net voordat het maximale vermogen vrij komt. Vermoed dat dit bij een 320i ook is alleen dan natuurlijk in een wat hoger toeren gebied.
Wat betreft koppel was er bij mijn auto geen verschil omdat dit al maximaal is voor de 4000 toeren.
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 03 aug 2014, 15:05
door largeproject
Je praat over 7 pk van een auto die 163 heeft, denk je echt dat je dat gaat merken??
Das 4% meer vermogen, pomp je de banden harder op dan haal je dat ook.
Re: Verschil tussen een 320i 163pk vs 170pk?
Geplaatst: 05 aug 2014, 13:03
door vegan
ik heb het zelfde met de 2006 320i
het vermogen zal je niet merken maar het rijd soepeler alleen het "winst"verschil is te weinig voor het koste plaatje bij een non turbo maar ik zou het ook wel willen