Wie snapt het E46 koelsysteem?
Geplaatst: 23 apr 2014, 16:05
Hoi allemaal,
Mijn E46-je (316Cti, AT51) heeft een probleem met het koelwater. Als ik een tijdje rijd, gaat het signaal aan dat het peil te laag is, maar bij langzaam/stationair rijden verdwijnt het weer na een minuut of zo. Als ik het koelwater echter bijvul, dan spuit het er bij een langere rit ergens onder de motorkap weer uit. Hopelijk is dat bij het overdruk-gat in de vuldop, maar ik heb de plaats van het lek nog steeds niet 100% kunnen vaststellen - het water wordt door de rijwind overal heen geblazen.
Dit weekeinde eens volgens de instructies mijn koelsystem 'gebleed'.
Ventilator op 1, kachel op hoogste stand, auto horizontaal. Het pompje van de kachel loopt zo te horen goed.
Heb in alle slangen van het koelwater geknepen, en dat heeft duidelijk wat lucht uit het systeem gekregen. De slangen voelen soepel aan, en als ik er in knijp, stijgt het koelwater-peil in de vulopening.
Bij het opendraaien van de twee ontluchtings-schroefjes gebeurt er iets vreemds: het niveau onder de vuldop komt langzaam omhoog, en er komen belletjes omhoog in de vulopening. Het koelwater overstroomt zelfs lichtjes. Als ik de ontluchting weer dichtmaak, zakt het nivo en wordt er geen lucht meer in het water gezogen.
Het water komt nooit hoog genoeg om de bovenste ontluchtings-schroef (die bij de heat-exchanger van de olie) te bereiken, de leiding die daar vandaan komt lijkt helemaal droog te staan. Ik zie ook niet hoe dit anders zou kunnen zijn, want deze opening zit veel hoger dan de vuldop voor het koelwater.
Als ik rij blijft het koelwater netjes op zo'n 95 graden (uitgelezen met ODB). Als ik na de snelweg een stuk 80km/h rijd, zie ik dat de temperatuur eerst een graad of 15 zakt, en dan weer tot 95 graden stijgt. De thermostaat doet het dus kennelijk wel.
Mijn eerste vermoedden was een lekke koppakking, maar ik heb zo'n tester met blauw/gele vloeistof gebruikt, en die gaf niks aan.
Wat zou dit kunnen zijn? Verstopte radiator? Kapotte waterpomp? Kapotte peil-sensor? Andere opties?
Mijn E46-je (316Cti, AT51) heeft een probleem met het koelwater. Als ik een tijdje rijd, gaat het signaal aan dat het peil te laag is, maar bij langzaam/stationair rijden verdwijnt het weer na een minuut of zo. Als ik het koelwater echter bijvul, dan spuit het er bij een langere rit ergens onder de motorkap weer uit. Hopelijk is dat bij het overdruk-gat in de vuldop, maar ik heb de plaats van het lek nog steeds niet 100% kunnen vaststellen - het water wordt door de rijwind overal heen geblazen.
Dit weekeinde eens volgens de instructies mijn koelsystem 'gebleed'.
Ventilator op 1, kachel op hoogste stand, auto horizontaal. Het pompje van de kachel loopt zo te horen goed.
Heb in alle slangen van het koelwater geknepen, en dat heeft duidelijk wat lucht uit het systeem gekregen. De slangen voelen soepel aan, en als ik er in knijp, stijgt het koelwater-peil in de vulopening.
Bij het opendraaien van de twee ontluchtings-schroefjes gebeurt er iets vreemds: het niveau onder de vuldop komt langzaam omhoog, en er komen belletjes omhoog in de vulopening. Het koelwater overstroomt zelfs lichtjes. Als ik de ontluchting weer dichtmaak, zakt het nivo en wordt er geen lucht meer in het water gezogen.
Het water komt nooit hoog genoeg om de bovenste ontluchtings-schroef (die bij de heat-exchanger van de olie) te bereiken, de leiding die daar vandaan komt lijkt helemaal droog te staan. Ik zie ook niet hoe dit anders zou kunnen zijn, want deze opening zit veel hoger dan de vuldop voor het koelwater.
Als ik rij blijft het koelwater netjes op zo'n 95 graden (uitgelezen met ODB). Als ik na de snelweg een stuk 80km/h rijd, zie ik dat de temperatuur eerst een graad of 15 zakt, en dan weer tot 95 graden stijgt. De thermostaat doet het dus kennelijk wel.
Mijn eerste vermoedden was een lekke koppakking, maar ik heb zo'n tester met blauw/gele vloeistof gebruikt, en die gaf niks aan.
Wat zou dit kunnen zijn? Verstopte radiator? Kapotte waterpomp? Kapotte peil-sensor? Andere opties?