Pagina 1 van 1

E36 M3 GTR (Street)...een fabel of toch niet?

Geplaatst: 25 apr 2014, 03:26
door BimmerBob
Ik heb de discussie hier op het forum al vaker voorbij zien komen, een discussie waar ook ik mijn vingers regelmatig aan gebrand heb: "Bestaat er nu wèl of géén E36 M3 straatversie af fabriek".

Gek genoeg liet het geheel me niet rusten, mede omdat ik gewoon graag gelijk heb. :emo:
Tot vandaag, nu ik het mysterie eindelijk opgelost heb! De mooie kant van dit verhaal is, JA de E36 M3 GTR straatversie af fabriek bestaat écht (gelukkig ook maar anders was deze post snel ten einde). Ik zelf heb altijd gepredikt dat hij niet bestaan heeft als straatversie.
Echter om toch enige nuance aan te brengen, de argumenten die aangehaald zijn waarom de E36 M3 straatversie wel zou bestaan, doelend op de vorige discussies, waren geen van allen juist!

Deze M3 GTR kennen de meeste van ons wel, de GTR Rennversion. Onder andere bekend van de cecotto bitburger editie, de dalloon editie en de door stanceworks gefeaturde PTG E36 M3 in bezit van BMW of North America's vintage collection: http://www.stanceworks.com/2012/10/bmw- ... tg-e36-m3/

Afbeelding

Dan nu de ontrafeling van het échte mysterie:

Het gaf van de E36 M3 GTR exact 90 stuks met een officiële toelating voor de openbare weg. Alle GTR's zijn in 1994 gebouwd. De indirecte naam van deze auto heette E36 M3 GTR (street).

Nr. 01-30 in Brillantrot 2
Nr. 31-60 in Dakargelb 2
Nr. 61-90 in Alpinweiss 2

Echter is de straatversie beduidend anders dan de raceversie, de 'uitrusting' bestaat uit:

- De verbredingen zijn eveneens gemaakt door Floßmann, alleen ze zijn beduidend ronder dan die van de raceversie.
- Achtervleugel met flaps, voorspoilerhoeken en een zelfde zwaard als de '95 GT/ 318is Class II.
- De motor heeft een inhoud van 3.0 liter waar zo'n 315PS uit geperst wordt.
- Een handgeschakelde 6 bak met een rechte vertanding (zou als een malle moeten trekken in iedere versnelling).
- De motorkap, het dak, de kofferbak en de deuren zijn uit aluminium (Bij de E36 M3 GT waren het enkel de deuren).
- Recaro kuipstoelen met een een 4 punts gordel.
- GEEN radio en airconditioning.
- Waar het middelste/grootste luchttoevoer rooster zit in het dashboard, zitten bij deze auto extra waarschuwingslampjes ten behoeve van de oliedruk, schakelmoment en differentieel temperatuur.
- Echt carbon lijsten zoals ook de M3 GT heeft.
- Raid wildleder stuur.
- Het ABS zou bij de raceversie anders afgesteld zijn dan bij deze versie.
- Tegen meerprijs gaf het racevelgen, in 17 of 18 inch en een verstevigd sper differentieel.
- GEEN dempingsmatten, tapijt of andere bekleding. Puur en alleen de middenkonsole met een houder voor het plakaat met opschrift: M3 GTR No. x-90.
- De zijlijsten hadden geen M-Embleem.
- De carrosserie is versterkt door een laspunt om de 2 cm.

Hieronder een foto van Nr. 32/90

Afbeelding

De E36 M3 GTR (Street) was eigenlijk een onofficiële klein-productie. De serie was al uitverkocht voor deze überhaupt aangeboden werd. De auto werd alleen verkocht aan door BMW zelf uitgekozen klanten. Van de 90 geproduceerde wagens zou tegenwoordig de helft nog moeten bestaan. De rest is verongelukt, uitgebrand of heeft een onbekende status.

Case closed :amen:

Re: E36 M3 GTR strassenversion...een fabel of toch niet?

Geplaatst: 25 apr 2014, 03:38
door BimmerBob
Dan nu nog een toevoeging op Nr. 32 van de 90 hierboven. Eerlijk is eerlijk, het ziet eruit als een foute zelfbouw.
Toch is dit niet zo, ook het verhaal achter Nr. 32 is bekend.

Zoals op de foto's te zien is heeft deze GTR een schuifkanteldak :| .
De eerste eigenaar van deze GTR was iemand die hoog op de ladder stond bij BMW zelf in de begin jaren 90. Tegenwoordig zou deze man een politicus zijn, maar ik weet niet wie. Deze man had de wens dat 1 van zijn GTR's uitgerust zou worden met een compleet elektrisch lederen interieur, airconditioning en een schuif kanteldak. De huidige eigenaar van deze GTR heeft alles zo veel mogelijk naar OEM hersteld, alleen het schuifdak eruit halen gaat niet echt.
De eerste eigenaar had overigens twee van deze GTR's, de 'goede' versie stond in zijn ondergrondse parkeergarage, gebouwd onder zijn villa in Dusseldorf. Daar zou naast een Abenauer Benz Cobra Tii en een Ferrari een M3 GTR in het rood gestaan hebben. De kilometerteller van deze GTR stond in 2004 op 10 kilometer. Tegenwoordige stand en staat is onbekend.

Het antwoord op de vraag waarom hij in de gele een schuifdak heeft laten zetten was letterlijk: "Na bin selten auf der Rennstrecke und zum cruisen gehts so besser". 'Na ben zelden op het circuit en voor wat rond te cruisen is dit gemakkelijker'. Geen onzin! Verhaal van de huidige bezitter van Nr. 32.

Re: E36 M3 GTR (Street)...een fabel of toch niet?

Geplaatst: 25 apr 2014, 09:56
door claessen
staat deze te koop? Heb er nog nooit een te koop gezien...

Re: E36 M3 GTR (Street)...een fabel of toch niet?

Geplaatst: 25 apr 2014, 11:15
door eric-328
Hoe kom je aan deze informatie?

Re: E36 M3 GTR (Street)...een fabel of toch niet?

Geplaatst: 25 apr 2014, 13:52
door a.bakker
Let me google it for you :P
http://bit.ly/1ntGskX

Re: E36 M3 GTR (Street)...een fabel of toch niet?

Geplaatst: 25 apr 2014, 14:44
door BimmerBob
@claessen, nee staat niet te koop.

@eric, de bron van deze informatie is de Duitse eigenaar van Nr. 32.

Re: E36 M3 GTR (Street)...een fabel of toch niet?

Geplaatst: 25 apr 2014, 14:47
door eric-328
Vreemd verhaal. Voor zover ik weet heeft bmw motorsport slechts 1 e36 gtr voor op straat gemaakt en dat was voor dhr Quand. (BMW-familie). Deze auto behoort tot de privecollectie van BMW.
Weet je zeker dat deze serie door bmw-motorsport is gemaakt en daarom de naam GTR mag dragen?
Wat ook opmerkelijk is dat deze een ltw en achterspoiler heeft. Deze gtr stamt uit 1994 terwijl bmw deze onderdelen pas in 1995 is gaan produceren voor zover ik weet.

Re: E36 M3 GTR (Street)...een fabel of toch niet?

Geplaatst: 25 apr 2014, 14:56
door BimmerBob
Raar, want dat van die e36 m3 gtr Street kan ik niet vinden. Ook nooit een foto gezien van die auto.
Dit is het enige dat ik na lang zoeken gevonden heb over deze versie.