Hallo beste Tom,
Hartelijk dank voor uw reactie, en daar zit de kneep, het schokvrij schakelen van de BMW, de oorzaak ligt dus in het 2 massavliegwiel, en zeker in dat CDV ventiel.
Ik moest in het begin erg wennen, aan dit systeem, bij het weg rijden, wat een getril en gerammel, of zelfs stil vallen. Dan keek ik mijn vrouw aan, en zei, ik moet rijlessen gaan nemen, denk ik, we moesten dan beiden even lachen, hahaha. Of een automaat gaan rijden
Ik wist even niet goed te doseren met het gas en de dosering van de koppeling, bij het weg rijden, maar nu gaat het dus goed, dat was even een gewenning dus.
Dat had ik destijds nooit zonder het 2 massavliegwiel en het CDV ventiel.
Ik heb dus ook een aantal A6-sen gehad, diesels dus, en daar had ik dat niet bij, erg typisch dus.
Het zal komen door het hogere koppel denk ik, nu rijd ik dus de benzine versie, want ik rijd niet zoveel meer, slechts 4.000 km/jaar basis.
Nee, de BMW's die ik heb gereden destijds hadden dus ook het 2massavliegwiel niet, en reden derhalve ook lekkerder dan de E39 met de M54B25 motor die ik nu bezit.
Deze reden zeker zo trillingvrij als de E39, ik vind dat 2 massa gedoe allemaal onzinnig en duurder, indien het defect geraakt. Het maakt derhalve de auto ook weer enkele kilo's zwaarder, zo gaat dat ook met alle zuinigheids aspecten. Ik vind dus ook dat al de Micro electronica ook geen enkel plus punt hebben tot beter en zuiniger rijden.
De 2.5 liter motoren van die tijd, die gebruikten net zoveel benzine als de E39 die ik nu rijdt.
Daarom zei ik dus ook, al de z.g.n vernieuwingen en verbeteringen, dat zijn geen verbeteringen, enkel maar zorgen tot meer storingen.
Neem nu het uitlezen, soms kan een storing niet eens uitgelezen worden, dat is de nukkigheid van de Micro electronica.
Alles wat er niet is gemonteerd, dat kan nooit defect gaan!
Hoe meer men gaat toevoegen, hoe meer storingen en defecten men creëert.
Ik zal dan ook niet beweren, dat de auto's van tegenwoordig beter zijn als die van die tijd, want dat is niet zo, vind ik.
Zoals ik dus al zei, de montage die ik heb verricht bij de Golf, dat heeft geleid tot de verbetering van het gedrag van de Golf, het koppelgedrag is niet meer zoals een spons, maar directer, zonder de vertraging van de koppeling, en dat is zeker erg goed merkbaar. En trilling, die is er dus niet.
Als het 2 massavliegwiel defect gaat, dan zal dit vaak goed merkbaar zijn, als een van de 2 veren defect is, of verzwakt is, dan merkt men dit door de aanslag die er plaats vind, want er is meer ruimte om een reactie te geven. Dat is net zoals bij een defecte schokdemper, de extra ruimte geeft ook meer ruimte om te reageren, dus dat gaat met gebonk, want de demping is gedeeltelijk of geheel weg.
Nee, het is voor mij geen goed plan om dit systeem terug te gaan monteren als het niet echt nodig is.
Ik vind het geen verbetering.
Ik heb dus ook met de A6 jaren gereden, welliswaar de diesels, en daar had ik weinig klachten over.
grotere en sterkere motoren die hebben dus ook een sterker koppeling set gemonteerd gekregen, daarom hebben ze dit voorzien van een hydraulische koppeling.
Ik heb ook een aantal grote Fords gereden, met de V8 en V6 motoren, en hier had men dus nog een koppeling met een kabel, en die koppelden ook niet zo zwaar, zelfs mijn vrouw hoorde ik daar niet over praten.
We waren dit gewoon gewend, denk ik.
Maar ik moet er wel bij zeggen, en dat is slecht een herhaling, ik vond de auto's zonder het 2 massavliegwiel lekkerder en beter rijden dan met dat 2 massavliegwiel. Je moet bij het minste en geringste meer koppeling gebruiken en meer gas geven om te parkeren en achter uit te rijden met een aanhanger, anders valt hij stil, de motor slaat dus af. dat euvel is geheel verdwenen, door het vervangen van dat 2 massa systeem en het verwijderen van het CDV ventiel.
Ik vond de auto's van die tijd beter en betrouwbaarder dan die van nu, met al die moderne rommel die men heeft gemonteerd, toen had meen geen computers nodig om een storing te verhelpen, dat was gewoon 1 + 1 = 2.
Nu kunnen er wel tientallen oorzaken aanwezig zijn, en die oorzaken, die kosten immers vaak erg veel geld, en dat is zo erg jammer.
Ik zei onlangs nog tegen mijn vrouw, als deze BMW versleten is, dan koop ik een oudere terug, en het liefst zonder al die onzin er op.
Het startte en het reed altijd toen, nooit geen problemen gehad.
Als ik deze E39 een week of 8 niet heb gebruikt in de winter tijd, dan start hij dus niet zonder hulp start.
De accu zit dan net onder de 10 Volt, en dan gaat de startmotor klikken.
De accu is nieuw en doorgemeten, geen lekspanningen en de koud start is gewoon goed, als de motor wel heeft gedraaid. Dat was destijds nooit het geval. Dit word dus veroorzaakt door al die toevoegingen, die de moderne tijd met zich mee heeft gebracht.
Helaas, nou ja, eigenlijk is dit niet zo, maar ik heb dus mijn auto niet wekelijks nodig, die staat soms wel 10 weken stil te staan, hij zou onderhand wel wortel kunnen gaan schieten, dat zou best een hele mooie boom kunnen zijn, hahaha, hopelijk gaat hij dan vruchten geven, in de vorm van wat BMW-tjes.
We zullen het helaas mee moeten doen, beste Tom, wij hebben dit niet in de hand.
We kunnen wel trachten om alles weer naar onze eigen hand te zetten, door onze eigen, tja up-dates zal ik het niet noemen, of eigenlijk wel, maakt niet uit eigenlijk.
We kunnen het wel weer maken zoals we het willen hebben, dat zal de juiste verwoording zijn, denk ik.
Er is genoeg verkrijgbaar, om alles te beïnvloeden.
Zolang de veiligheid maar is gewaarborgd, dat is het aller belangrijkste.
Het is dus ook mooi, als men zelf veel kan aan de auto, zoals alle reparaties en onderhoud, je steekt vaak aardig wat geld in de pocket. En, het is een hele mooie hobby om het allemaal te doen.
Maar het komt allemaal weer goed.
Met vriendelijke groet,
Ad