E46 330ci | project circuit | Transm. Oliekoeler
Geplaatst: 15 mei 2014, 21:28
Sinds een aantal maanden ben ik bezig met mijn 330ci te prepareren voor het circuit.
Ik dacht dat er vast meer mensen op deze aardbol moeten zijn die dit interessant zouden vinden.
Vandaar dat ik maar eens een topic aanmaak op deze site;)
Ookal is er al het een en ander gebeurd, ik zal het chronologisch op de site zettenn.
Sinds februari ben ik aan het sleutelen aan mijn 330ci uit 2002.
De BMW heeft inmiddels 278.000 kilometer op de teller en is altijd dealer onderhouden.
Maar dat is nu opgehouden omdat ik heb besloten om het zelf te gaan doen.
Een project zoals dit uitbesteden is misschien wel de makkelijkste manier maar ik vind dat niet de leukste manier.
Het bouwen van zo'n auto is minstens de helft van de fun.
Jammergenoeg is mijn budget niet oneindig en gaat het project dus stap voor stap.
Ik post dus hier omdat ik het leuk vind om dit met mensen te delen en ik ontvang graag kritiek van mensen die zien dat ik misschen aan het klungelen ben. Of iets totaal verkeerd aanpak.
Hieronder een foto van het project;
Side note; Op deze foto is de HSD coilover kit al gemonteerd.
Mijn allereerste stap voordat de auto ook nog maar een circuit heeft gezien was preventief onderhoud.
Daarom heb ik meteen mijn bougies vervangen voor NGK BKR6EIX (6418).
Hieronder een foto van mijn oude bougies, deze zaten er achteraf maar 30.000 km in.
Ik was eerst in de veronderstelling dat de bougies in een erg slechte staat verkeerden maar na wat research blijkt dit normaal te zijn (correct me if I'm wrong).
Toch was ik blij dat ik ze had vervangen.
Door de horrorverhalen op internet over de DISA valve heb ik deze ook bijna meteen gecontroleerd.
Gelukkig zat de pin niet los en kon hij nog prima een vacuum houden.
Daarnaast heb ik mijn motorolie vervangen en ook de versnellingsbakolie.
Alleen toen ik de versnellingsbakolie weg liet lopen zag ik dat deze kraak helder was.
Kennelijk is deze olie recentelijk vervangen.
Maar toch heb ik hier na wat research Castrol Syntrans B 75W ingepompt.
Ook heb ik Redex petrol injector bij de benzine gevoegd zodat de injectoren schoon zouden worden.
Ik was overgehaald door dit filmpje van fifth gear; https://www.youtube.com/watch?v=WQN-0zvZNbY
En het resultaat op de rollenbank was dit in de 4e versnelling;
244,8 pk op de krukas.
Hier ben ik zeer tevreden mee;)
Ik dacht dat er vast meer mensen op deze aardbol moeten zijn die dit interessant zouden vinden.
Vandaar dat ik maar eens een topic aanmaak op deze site;)
Ookal is er al het een en ander gebeurd, ik zal het chronologisch op de site zettenn.
Sinds februari ben ik aan het sleutelen aan mijn 330ci uit 2002.
De BMW heeft inmiddels 278.000 kilometer op de teller en is altijd dealer onderhouden.
Maar dat is nu opgehouden omdat ik heb besloten om het zelf te gaan doen.
Een project zoals dit uitbesteden is misschien wel de makkelijkste manier maar ik vind dat niet de leukste manier.
Het bouwen van zo'n auto is minstens de helft van de fun.
Jammergenoeg is mijn budget niet oneindig en gaat het project dus stap voor stap.
Ik post dus hier omdat ik het leuk vind om dit met mensen te delen en ik ontvang graag kritiek van mensen die zien dat ik misschen aan het klungelen ben. Of iets totaal verkeerd aanpak.
Hieronder een foto van het project;
Side note; Op deze foto is de HSD coilover kit al gemonteerd.
Mijn allereerste stap voordat de auto ook nog maar een circuit heeft gezien was preventief onderhoud.
Daarom heb ik meteen mijn bougies vervangen voor NGK BKR6EIX (6418).
Hieronder een foto van mijn oude bougies, deze zaten er achteraf maar 30.000 km in.
Ik was eerst in de veronderstelling dat de bougies in een erg slechte staat verkeerden maar na wat research blijkt dit normaal te zijn (correct me if I'm wrong).
Toch was ik blij dat ik ze had vervangen.
Door de horrorverhalen op internet over de DISA valve heb ik deze ook bijna meteen gecontroleerd.
Gelukkig zat de pin niet los en kon hij nog prima een vacuum houden.
Daarnaast heb ik mijn motorolie vervangen en ook de versnellingsbakolie.
Alleen toen ik de versnellingsbakolie weg liet lopen zag ik dat deze kraak helder was.
Kennelijk is deze olie recentelijk vervangen.
Maar toch heb ik hier na wat research Castrol Syntrans B 75W ingepompt.
Ook heb ik Redex petrol injector bij de benzine gevoegd zodat de injectoren schoon zouden worden.
Ik was overgehaald door dit filmpje van fifth gear; https://www.youtube.com/watch?v=WQN-0zvZNbY
En het resultaat op de rollenbank was dit in de 4e versnelling;
244,8 pk op de krukas.
Hier ben ik zeer tevreden mee;)