Schommelend toerental koude motor 530i '03 E60
Geplaatst: 28 mei 2014, 00:45
Kort geleden een 530i gekocht uit 2003.
Na een dag of 3 gereden te hebben kwam ik op het punt dat ik hem vol wilde gaan tanken (halve tank 98 erbij omdat ik van plan ben hierop te gaan rijden) in combinatie met een injectie reiniger. Niet dat dit veel nut heeft maar toch, nieuwe auto en al zou het een klein beetje helpen is het dit mij al waard.
Nu komt het, circa 2 dagen later begint de auto schommelingen te vertonen in het toertental. Dit gebeurt met koude tot redelijk warme motor. Op het moment dat ik snelweg gereden heb en de auto dus echt warm geworden is is het verdwenen.
Dit doet zich het meeste voor in versnelling 3 en 4 (40-70kmh) het lijkt dan net alsof de automaat geen idee heeft wat hij moet doen en maar een beetje gokt. De versnelling schakelt soms op normaal acceleren op lage snelheid traag over, zeker niet schokkerig maar gewoon traag. Voelt een beetje alsof je bij een handgeschakelde auto de koppeling een seconde of 3 te lang inhoud (mindert vaart en aandrijving) en dan ontkoppelt en gas geeft. Wat me ook opviel is dat bij langzaam accelereren ik sporadisch een soort van een dood punt merk waarin hij blijft hangen en een paar seconden later door accelereert ondanks dat ik het gaspedaal niet verder of minder ver ingedrukt heb. Qua toerental schommelingen maakt het niks uit of ik hem op cruise control heb staan of niet. Stationair nergens last van.
Nu lijkt het me sterk dat dit door de Euro98 i.c.m. de injectiereiniger komt maar het is toch wel heel erg toevallig. Op bmwforum, problemcar, bimmerfest en dit forum aantal dingen gelezen en zie vooral koppelomvormer voorbij komen... de symptomen lijken er echter wel op maar de auto schakelt verder wel gewoon zonder schokken of versnellingen die geforceerd worden. Ik neem verder ook geen bijgeluiden waar.
Ik heb uit alle topics niet op kunnen maken waar dit nu het meeste bij in de buurt komt. De auto is nu toe aan een beurt (wachten tot m'n iridiums binnen zijn om hem vervolgens te laten servicen) maar zit niet bijster ver over de "deadline" heen dus neem aan dat dit nog geen problemen levert.
Kan iemand met wat kennis aan de hand van mijn verhaal iets concluderen en eventueel wat uitsluiten? Zoals ik al aangeef gaat hij binnenkort naar de garage (geen dealer, maar heeft er wel jaren gewerkt) maar dit voorvalletje spookt natuurlijk erg veel door mijn hoofd.
Bij voorbaat bedankt.
Na een dag of 3 gereden te hebben kwam ik op het punt dat ik hem vol wilde gaan tanken (halve tank 98 erbij omdat ik van plan ben hierop te gaan rijden) in combinatie met een injectie reiniger. Niet dat dit veel nut heeft maar toch, nieuwe auto en al zou het een klein beetje helpen is het dit mij al waard.
Nu komt het, circa 2 dagen later begint de auto schommelingen te vertonen in het toertental. Dit gebeurt met koude tot redelijk warme motor. Op het moment dat ik snelweg gereden heb en de auto dus echt warm geworden is is het verdwenen.
Dit doet zich het meeste voor in versnelling 3 en 4 (40-70kmh) het lijkt dan net alsof de automaat geen idee heeft wat hij moet doen en maar een beetje gokt. De versnelling schakelt soms op normaal acceleren op lage snelheid traag over, zeker niet schokkerig maar gewoon traag. Voelt een beetje alsof je bij een handgeschakelde auto de koppeling een seconde of 3 te lang inhoud (mindert vaart en aandrijving) en dan ontkoppelt en gas geeft. Wat me ook opviel is dat bij langzaam accelereren ik sporadisch een soort van een dood punt merk waarin hij blijft hangen en een paar seconden later door accelereert ondanks dat ik het gaspedaal niet verder of minder ver ingedrukt heb. Qua toerental schommelingen maakt het niks uit of ik hem op cruise control heb staan of niet. Stationair nergens last van.
Nu lijkt het me sterk dat dit door de Euro98 i.c.m. de injectiereiniger komt maar het is toch wel heel erg toevallig. Op bmwforum, problemcar, bimmerfest en dit forum aantal dingen gelezen en zie vooral koppelomvormer voorbij komen... de symptomen lijken er echter wel op maar de auto schakelt verder wel gewoon zonder schokken of versnellingen die geforceerd worden. Ik neem verder ook geen bijgeluiden waar.
Ik heb uit alle topics niet op kunnen maken waar dit nu het meeste bij in de buurt komt. De auto is nu toe aan een beurt (wachten tot m'n iridiums binnen zijn om hem vervolgens te laten servicen) maar zit niet bijster ver over de "deadline" heen dus neem aan dat dit nog geen problemen levert.
Kan iemand met wat kennis aan de hand van mijn verhaal iets concluderen en eventueel wat uitsluiten? Zoals ik al aangeef gaat hij binnenkort naar de garage (geen dealer, maar heeft er wel jaren gewerkt) maar dit voorvalletje spookt natuurlijk erg veel door mijn hoofd.
Bij voorbaat bedankt.