Langdurig koelsysteem RAADSEL!
Geplaatst: 06 jun 2014, 19:35
Beste leden van BimmerPortal,
Ik lees regelmatig berichten op dit forum maar heb mezelf pas net geregistreerd. Mijzelf voorstellen doe ik wel in een ander topic, in de rubriek waar dat hoort. Ik, en een vriend van mij die ook een e46 heeft, hebben eigenlijk hetzelfde probleem. Dit duurt al maanden, ik zal de moeite nemen om het verhaal in detail te vertellen. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om mijn volledige verhaal te lezen en jullie Bimmer Brains er eens op los te laten!
Ik reed met mijn BMW E46 een paar maand geleden rond in de stad en toen was de temperatuur van de auto perfect. Pas toen ik op de snelweg ging rijden steeg de temperatuur tot voorbij het midden. Toen ben ik naar de garage gegaan en heb ik het expansievat laten vervangen, daar zat een scheurtje in. Uiteindelijk ben ik weer gaan rijden en steeg de temperatuur weer... ook verloor ik wat koelvloeistof. Weer naar de garage gegaan en nu bleek ook een slang lek. Na deze reparaties was het een tijdje goed en reed ik wat rond in de stad en op N-wegen (100km/ph) en toen begon de auto zelfs op die N-wegen wat te warm te worden... tot het rood ben ik nooit gekomen, ben altijd vrij snel naar de kant van de weg gegaan. Uiteindelijk heb ik de garage tijdens een grote beurt verteld van, bekijk alles nou even. Ik wil dit probleem uit de lucht hebben. Bleek dat mijn radiateur bol stond, deze vervangen. Slang die van expansievat naar motor loopt was ook lek , vervangen. Waterpomp preventief vervangen. Toen dacht ik dat het dit keer echt klaar was en ben ik weer gaan rijden op een N-weg. Tot mijn grote verbazing ( en spijt ) begon hij weer te warm worden. De monteurs wilden ook graag weten wat het was dus zijn ze zelf een stuk gaan rijden en begonnen ze de termostaat te verdenken. Ze voelden aan wat slangen enzo.... ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van. Thermostaat vervangen en nu oververhit de auto nergens meer!! Goed nieuws zou je denken! Dat is het ook....
MAAR! nu brandt mijn koelvloeistof lampje en die wil maar niet uitgaan. Ook heb ik het gevoel dat ik mondjesmaat nog wat koelvloeistof verliest. Laatst met een vriend het systeem ontlucht en er kwam gigantisch veel lucht uit. Toch heb ik het idee dat er steeds nieuwe lucht in komt, want de monteurs hebben ook al enkele keren ontlucht...
We hebben koelvloeistof bijgevuld en het niveau op peil gebracht maar toch brandt het KVS lampje nog!! Is de koelvloeistof sensor soms kapot? Dat zou wel heel toevallig zijn , het lampje deed het altijd goed. Maar alles is mogelijk natuurlijk.....
Ik lees veel op internet over koppakkingen en dergelijke maar ik heb daar helemaal geen symptonen van....
Kort samengevat: er zijn een aantal onderdelen aan de auto vervangen en nu oververhit hij niet meer maar het KVS lampje brandt nog wel... Ik hoop dat ik de situatie goed heb uitgelegd en dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Vragen zal ik natuurlijk zo snel mogelijk beantwoorden!!
Oh en dan nog dit. De radiateurdop hebben de monteurs nooit vervangen. Toen ik laatst bij koude motor wat in de slangen kneep hoorde ik wat lucht via de dop ontsnappen steeds als ik kneep. Ik dacht: als er lucht kan ontsnappen waarom dan ook geen water? De radiatordop van mijn vriend zijn BMW heb ik erop gedaan en toen was het probleem weg. Een nieuwe radiator dop besteld, die dingen kosten immers niks, en die erop gezet.
Waar kan ik nog meer koelvloeistof verliezen? Er liggen nooit plasjes onder de auto ofzo.... Het rare is ook , nogmaals, dat het KVS lampje brandt ook al vul ik KVS bij en is het niveau goed. De auto rijdt verder prima, start prima, oververhit niet meer, maar toch vind ik het een beetje raar!
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!
Ik lees regelmatig berichten op dit forum maar heb mezelf pas net geregistreerd. Mijzelf voorstellen doe ik wel in een ander topic, in de rubriek waar dat hoort. Ik, en een vriend van mij die ook een e46 heeft, hebben eigenlijk hetzelfde probleem. Dit duurt al maanden, ik zal de moeite nemen om het verhaal in detail te vertellen. Ik hoop dat jullie de moeite nemen om mijn volledige verhaal te lezen en jullie Bimmer Brains er eens op los te laten!
Ik reed met mijn BMW E46 een paar maand geleden rond in de stad en toen was de temperatuur van de auto perfect. Pas toen ik op de snelweg ging rijden steeg de temperatuur tot voorbij het midden. Toen ben ik naar de garage gegaan en heb ik het expansievat laten vervangen, daar zat een scheurtje in. Uiteindelijk ben ik weer gaan rijden en steeg de temperatuur weer... ook verloor ik wat koelvloeistof. Weer naar de garage gegaan en nu bleek ook een slang lek. Na deze reparaties was het een tijdje goed en reed ik wat rond in de stad en op N-wegen (100km/ph) en toen begon de auto zelfs op die N-wegen wat te warm te worden... tot het rood ben ik nooit gekomen, ben altijd vrij snel naar de kant van de weg gegaan. Uiteindelijk heb ik de garage tijdens een grote beurt verteld van, bekijk alles nou even. Ik wil dit probleem uit de lucht hebben. Bleek dat mijn radiateur bol stond, deze vervangen. Slang die van expansievat naar motor loopt was ook lek , vervangen. Waterpomp preventief vervangen. Toen dacht ik dat het dit keer echt klaar was en ben ik weer gaan rijden op een N-weg. Tot mijn grote verbazing ( en spijt ) begon hij weer te warm worden. De monteurs wilden ook graag weten wat het was dus zijn ze zelf een stuk gaan rijden en begonnen ze de termostaat te verdenken. Ze voelden aan wat slangen enzo.... ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van. Thermostaat vervangen en nu oververhit de auto nergens meer!! Goed nieuws zou je denken! Dat is het ook....
MAAR! nu brandt mijn koelvloeistof lampje en die wil maar niet uitgaan. Ook heb ik het gevoel dat ik mondjesmaat nog wat koelvloeistof verliest. Laatst met een vriend het systeem ontlucht en er kwam gigantisch veel lucht uit. Toch heb ik het idee dat er steeds nieuwe lucht in komt, want de monteurs hebben ook al enkele keren ontlucht...
We hebben koelvloeistof bijgevuld en het niveau op peil gebracht maar toch brandt het KVS lampje nog!! Is de koelvloeistof sensor soms kapot? Dat zou wel heel toevallig zijn , het lampje deed het altijd goed. Maar alles is mogelijk natuurlijk.....
Ik lees veel op internet over koppakkingen en dergelijke maar ik heb daar helemaal geen symptonen van....
Kort samengevat: er zijn een aantal onderdelen aan de auto vervangen en nu oververhit hij niet meer maar het KVS lampje brandt nog wel... Ik hoop dat ik de situatie goed heb uitgelegd en dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Vragen zal ik natuurlijk zo snel mogelijk beantwoorden!!
Oh en dan nog dit. De radiateurdop hebben de monteurs nooit vervangen. Toen ik laatst bij koude motor wat in de slangen kneep hoorde ik wat lucht via de dop ontsnappen steeds als ik kneep. Ik dacht: als er lucht kan ontsnappen waarom dan ook geen water? De radiatordop van mijn vriend zijn BMW heb ik erop gedaan en toen was het probleem weg. Een nieuwe radiator dop besteld, die dingen kosten immers niks, en die erop gezet.
Waar kan ik nog meer koelvloeistof verliezen? Er liggen nooit plasjes onder de auto ofzo.... Het rare is ook , nogmaals, dat het KVS lampje brandt ook al vul ik KVS bij en is het niveau goed. De auto rijdt verder prima, start prima, oververhit niet meer, maar toch vind ik het een beetje raar!
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!