Pagina 1 van 2
Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 09 jul 2014, 18:18
door TNO
Hoi,
Hopelijk kan iemand mij helpen of mij wat advies geven wat er met mijn E46 aan de hand is.
Vorige week heb ik een andere set velgen en banden voor mijn E46 gehaald en er ligt nu momenteel dit onder ;
Michelin Pilot Sport 1 Banden (nog ruim profiel 6mm & 7mm)
Voor ET 47 18 Inch 8J met 225 40 18
Achter ET 50 18 Inch 8,5J met 255 35 R18
Nu heb ik vandaag mijn auto laten uitlijnen en de banden laten balanceren bij de dealer.
Echter wat blijkt dat ik nog steeds het probleem heb dat bij een snelheid hoger dan 100/110 KM per uur mijn auto echt aan het (spoor) zoeken is. Zelfs is het zo dat bij hogere snelheden (140KM per uur) ik het gevoel heb dat hij ieder moment kan uitbreken of wat dan ook. Nu vroeg ik mij af of iemand kan zeggen wat het kan zijn of hoe ik dit kan oplossen ?
De draagarmen voor zijn al vervangen incl. ophang rubbers plus reactiestangen en stabilisator stang. Daarnaast zijn achter de silent blocs ook al vervangen.
Alvast bedankt
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 09 jul 2014, 18:31
door Patrickk
Kan verschillende oorzaken hebben.
Een eigenschap van een breedset is dat deze meer zoekt, vooral als er al sporen in het asfalt zitten.
Zijn de banden recht afgesleten?
Was de auto wel rustig voor de montage van deze set?
Replica set?
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 09 jul 2014, 18:35
door TNO
Patrickk schreef:Kan verschillende oorzaken hebben.
Een eigenschap van een breedset is dat deze meer zoekt, vooral als er al sporen in het asfalt zitten.
Zijn de banden recht afgesleten?
Was de auto wel rustig voor de montage van deze set?
Replica set?
Voordat ik deze set had zat er een originele 17 inch breed set eronder en hiervoor was de auto rustiger hij moest al uitgelijnd worden dus ik dacht dat het daardoor kwam.
Zover ik kan zien en heb geconstateerd zijn de banden wel recht afgesleten ik kan er nog wel naar kijken maar weet niet of ik dit met het blote oog kan zien ?
Het is geen replica set daar heb ik expliciet naar gekeken ik heb alle nummers in de velgen nagelopen met de nummers in ETK en alles klopte.
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 09 jul 2014, 19:01
door Jeremy
Bandenspanning wel goed? Ik rij ook op een breedset (weliswaar 19') en met een nieuwe uitlijning en banden voor op 2,6 en achter op 2,8 bar is het spoorzoeken vrijwel geheel verdwenen. Met 2,3 bar rondom heb ik er wel een stuk meer last van.
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 09 jul 2014, 19:21
door TNO
320ciE46 schreef:Bandenspanning wel goed? Ik rij ook op een breedset (weliswaar 19') en met een nieuwe uitlijning en banden voor op 2,6 en achter op 2,8 bar is het spoorzoeken vrijwel geheel verdwenen. Met 2,3 bar rondom heb ik er wel een stuk meer last van.
Ik ga er vanuit dat dit goed is maar ik kan het nog wel nakijken en wat kan ik dan het beste aanhouden de waardes die in de deur staan of die Michelin aangeeft ? Of moet ik ze juist wat hoger zetten dan wat er voorgeschreven wordt ?
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 09 jul 2014, 23:33
door Jeremy
Als je inderdaad originele velgen hebt dan zou ik de waardes in de deur aanhouden. Als het dan nog is moet het ergens anders aan liggen want mijn 325ci coupe zoekt nauwelijks, tenzij de sporen wel heel diep zijn.
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 12:53
door TNO
320ciE46 schreef:Als je inderdaad originele velgen hebt dan zou ik de waardes in de deur aanhouden. Als het dan nog is moet het ergens anders aan liggen want mijn 325ci coupe zoekt nauwelijks, tenzij de sporen wel heel diep zijn.
Wat kan ik dan het beste doen de hoogste waardes per band als bandespanning instellen welke in de deur staan of de laagste of er tussenin gaan zitten
?
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 13:12
door streamline
Nooit ervan uitgaan dat je bandenspanning klopt, altijd controleren en doe dit regelmatig!!!
Op de tabel in je deur staat aangegeven welke spanning voor welke toepassing geld, dus een met weinig passagiers en bagage, en een met veel.
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 13:13
door NielsE36
Ik rij met dezelfde bandenmaten en hanteer voor 2.6 bar, achter 2.8 bar.
Ik heb ook meer last van spoorvorming als ik met een lagere bandenspanning rij.
Op het kaartje in je deur staat de bandenspanning in lege toestand en in beladen toestand. Ik probeer hier altijd tussenin te gaan zitten (al is 2.6 uit mijn hoofd de bovengrens voor de voorbanden?)
Overigens kunnen er zoveel meer oorzaken zijn die er mee samenhangen:
- lekke schokdempers / kapotte veren
- draagarmrubbers achter
- scheef afgesleten banden ( je kunt de profieldiepte per groef meten over de hele breedte van de band).
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 14:16
door Patrickk
Als je de bandenspanning geprobeerd en deze klopt dan zou je ook ter controle je oude velgen er weer op kunnen leggen. Kijken of het probleem dan opgelost/minder is?
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 14:27
door Mr._T-Rex
kijk eens naar de productiedatum van de banden. Misschien oud rubber?
Op de contours die ik op de e36 had zaten bij aanschaf banden die (zo bleek naderhand) al een paar jaar oud waren. Daardoor had ik enorm last van spoorvorming. Na het monteren van andere banden (ook gewoon breedset) is het probleem nooit meer terug gekomen.
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 16:23
door streamline
Een band mag tot 4 jaar na productiedatum volgens DOT code verkocht worden als nieuw, dus een paar oud moet dan wel minstens 10 zijn. Maar hier zit Pilot sport 1 op? die zijn al een tijdje uit de running volgens mij.
Wat ook een verschil kan maken, is B keus banden. Had op mijn vorige auto voorop meteor, daarmee bleef hij trekken. Na montage van Continental in dezelfde maat was het compleet verdwenen.
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 18:47
door TNO
Bedankt voor de tips ik heb net de bandenspanning nagelopen en voor stond hij op 2,7 dus heb deze terug gezet op 2,4. Achter stond hij op 3,0 en deze heb ik ook terug gezet naar 2,8. Ik merk dat het iets beter is maar nog steeds niet dat ik zeg zo hoort hij op de weg te liggen.
Scheef afgesleten banden is een optie maar goed ik kan wel even op diverse plekken het profiel nameten dan heb ik wel een goed beeld of dit het zou kunnen zijn.
Lekke schokdempers / kapotte veren dat betwijfel ik deze zijn zover ik kan zien en testen goed maar het is wel iets wat ik in mijn achterhoofd hou.
Maar achter zijn de silent blocs ook al vervangen echter ik neem aan dat het dus niet hetzelfde is als de draagarmrubbers die achter gemonteerd zijn ??
Daarnaast kan ik helaas niet mijn oude velgen en banden meer erop leggen want deze heb ik daar in geruild voor de huidige set zo was ik er gelijk van af
.
Qua productiedatum heb ik ook op de banden de DOT codes nagelopen ;
LA = DOT F3K6DTCX (Verderop stond ook nog op de band E027530 0203517-s)
RA = DOT F3K6DTCX 0310 (Verderop stond ook nog op de band) E027530 0203517-s)
LV= DOT F3CRDP7X (Verderop stond ook nog op de band 0203517-s)
RV = DOT F3CRDP7X 0510 (Verderop stond ook nog op de band 0203517-s)
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 19:02
door Mr._T-Rex
0310 is wk 3 2010 en 0510 is wk 5 2010
Banden zijn dus 4 jaar oud. Kan me voorstellen dat het daar aan ligt.
Re: Wegligging e46 325 CI Coupe
Geplaatst: 10 jul 2014, 19:33
door TNO
Mr._T-Rex schreef:0310 is wk 3 2010 en 0510 is wk 5 2010
Banden zijn dus 4 jaar oud. Kan me voorstellen dat het daar aan ligt.
Ik begrijp je conclusie maar met de banden is al gereden aangezien ze niet hun volle profiel hadden toen ik ze kocht namelijk 6/7mm profiel.