Pagina 1 van 1

Olieverbruik, lampjes, wat moet ik nu....

Geplaatst: 22 aug 2014, 15:42
door skyhigh
Beste BMW liefhebbers,

Zoals jullie wellicht in een eerder topic al eens hebben vernomen heb ik sinds mei een BMW 3 serie, type 316 uit 2003 ¨special exe¨.
Vanaf de eerste dag had ik al problemen met de auto, een storingslampje.
Daarna heeft de garage onder garantie delen van de ketting vervangen, dat proleem was opgelost, iig geen melding meer gehad.
Korte tijd daarna brandde ineens het lampje van de olie (midden bovenin/rechts/geel) bij afzetten van de motor en viel de auto wel eens uit als ik de koppeling intrapte of bij stationair toerental (ook schommelen enz).
Ik dus de olie pijlen, en jawel, onder het minimum. Dus bijgevuld en nieuwe afspraak gemaakt. Daarna ook dezelfde dag weer een storingslampje, melding: LR Addaptive oid. Had BTW ook blauwe rook met optrekken.
Hebben ze onder garantie de carterontluchting vervangen, 4 stabilisatorstangen (was vanwege gebonk) en "een slangetje" die poreus was. Auto zou weer top rijden en moest nu echt helemaal weer goed zijn.
Ik weer gaan rijden, en nu enkele weken daarna en 800 km verder wéér olie onder het minimum. Blauwe rook nog niet echt waargenomen, maar wel weer olie wat weg is dus. Vorige week ook weer een storingsmelding LR Addaptive gehad, gewist en nog niet terug gekomen. Ook weer paar keer gehad dat de auto zomaar uitvalt...

Ik heb wederom contact met garage gehad, de garantie is officieel voorbij maar ze willen wel helpen alleen heb ik sterk de indruk dat ze eigenlijk niet weten hoe ze het aan moeten pakken of hoe ze erachter gaan komen wat er nu werkelijk aan de hand is. Komt mensen dit probleem/euvel bekend voor? Ik kan dan (ja heel lullig gezegd) de garage aandachtspunten meegeven misschen.... Op dit moment doet de naam BWW zich bij mij geen eer aan, eigenlijk nog geen moment echt plezier gehad van de gekochte auto en ze zullen mij dan wel weer afschepen met een slangetje wat vervangen is. Iedere rit is wel 1,5 uur rijden heen en 1,5 uur rijden terug naar die garage.
Naar de BMW zelf gaan moet ik zelf gaan betalen, kost ook weer rond de 100 euro of meer als ze inspectie gaan uitvoeren. Aangezien de garage waar ik hem gekoch heb wil meewerken aan reparatie (welliswaar wel bij hun in de garage) wacht ik daar liever nog mee (naar de BMW gaan).

Iemand in Nederland lacht zich nu misschien wel het apenzuur, die deze BMW verkocht/ingeruild heeft...

Re: Olieverbruik, lampjes, wat moet ik nu....

Geplaatst: 22 aug 2014, 18:20
door bimmer-jeroen
.

Re: Olieverbruik, lampjes, wat moet ik nu....

Geplaatst: 22 aug 2014, 18:21
door buutnhuus
ik heb dezelfde motor, en mijne heeft ook last van blauwe walmen met optrekken. (ene keer wel andere keer niet)
carterventilatie is hier ook vervangen, lekkende vacuumdoos op achterkant van het blok is 'gereviseerd' (nieuwe rubber s erin gemonteerd)

alleen nog steeds overmatig olie verbruik. ong. 1L op 1500-2000km. mijn blok N42 wordt binnenkort uit elkaar gehaald, dus de kop eraf, en deze reviseren. dus nieuwe kleprubbers en kleppen wanneer nodig opnieuw inslijpen.
het olieverbruik zou hierdoor drastisch moeten verminderen.

auto heeft momenteel 270.000 gelopen.

Re: Olieverbruik, lampjes, wat moet ik nu....

Geplaatst: 23 aug 2014, 09:48
door Leooo
Ik ben geen monteur maar als er blauwe rook uit de uitlaat komt is de kans groot dat je koppakking lek is.

Re: Olieverbruik, lampjes, wat moet ik nu....

Geplaatst: 23 aug 2014, 11:53
door Turmalin
Lekke koppakking geeft wit/grijze rook.
Blauwe rook is olie.

Re: Olieverbruik, lampjes, wat moet ik nu....

Geplaatst: 23 aug 2014, 19:57
door BimmerO
skyhigh schreef:Beste BMW liefhebbers,

Zoals jullie wellicht in een eerder topic al eens hebben vernomen heb ik sinds mei een BMW 3 serie, type 316 uit 2003 ¨special exe¨.
Vanaf de eerste dag had ik al problemen met de auto, een storingslampje.
Daarna heeft de garage onder garantie delen van de ketting vervangen, dat proleem was opgelost, iig geen melding meer gehad.
Korte tijd daarna brandde ineens het lampje van de olie (midden bovenin/rechts/geel) bij afzetten van de motor en viel de auto wel eens uit als ik de koppeling intrapte of bij stationair toerental (ook schommelen enz).
Ik dus de olie pijlen, en jawel, onder het minimum. Dus bijgevuld en nieuwe afspraak gemaakt. Daarna ook dezelfde dag weer een storingslampje, melding: LR Addaptive oid. Had BTW ook blauwe rook met optrekken.
Hebben ze onder garantie de carterontluchting vervangen, 4 stabilisatorstangen (was vanwege gebonk) en "een slangetje" die poreus was. Auto zou weer top rijden en moest nu echt helemaal weer goed zijn.
Ik weer gaan rijden, en nu enkele weken daarna en 800 km verder wéér olie onder het minimum. Blauwe rook nog niet echt waargenomen, maar wel weer olie wat weg is dus. Vorige week ook weer een storingsmelding LR Addaptive gehad, gewist en nog niet terug gekomen. Ook weer paar keer gehad dat de auto zomaar uitvalt...

Ik heb wederom contact met garage gehad, de garantie is officieel voorbij maar ze willen wel helpen alleen heb ik sterk de indruk dat ze eigenlijk niet weten hoe ze het aan moeten pakken of hoe ze erachter gaan komen wat er nu werkelijk aan de hand is. Komt mensen dit probleem/euvel bekend voor? Ik kan dan (ja heel lullig gezegd) de garage aandachtspunten meegeven misschen.... Op dit moment doet de naam BWW zich bij mij geen eer aan, eigenlijk nog geen moment echt plezier gehad van de gekochte auto en ze zullen mij dan wel weer afschepen met een slangetje wat vervangen is. Iedere rit is wel 1,5 uur rijden heen en 1,5 uur rijden terug naar die garage.
Naar de BMW zelf gaan moet ik zelf gaan betalen, kost ook weer rond de 100 euro of meer als ze inspectie gaan uitvoeren. Aangezien de garage waar ik hem gekoch heb wil meewerken aan reparatie (welliswaar wel bij hun in de garage) wacht ik daar liever nog mee (naar de BMW gaan).

Iemand in Nederland lacht zich nu misschien wel het apenzuur, die deze BMW verkocht/ingeruild heeft...
Heb je ook een N42 blok? Welcome to the club, het internet staat vol van olie verbruik met dit blok. Vooral ook Engelstalige site. Ik heb een 318 touring. uit 2002. Enkele tips van mijn kant uit ervaring. Ik heb nog steeds een te hoog olie verbruik, echter heb ik dat wel al een stuk weten te verminderen.

Om te testen en zaken uit te sluiten:

- Nadat de motor al warm is -> Laat de motor is wat langer stationair lopen minimaal 1 min, geef daarna gas, is er rook te zien? Welke kleur heeft de rook? Tip om dit in de zon te doen, omdat je dan de rook veel beter ziet. Blauwe rook = olie dat betekend dan dat de auto olie verbrand.

- Als je aan de verschillende rubber slangen voelt onder de motorkap, zijn deze dan hard of gewoon in te drukken?

- Als je het koelvloeistof resevoir opent, hoe zie je koelvoeistof er dan uit? Is deze nog op peil? Er kan bijvoorbeeld een lek zijn van koelvoeistof naar olie of andersom. Als je koelvloeistof er bijvoorbeeld olie achtig voelt/eruit ziet...

Ik heb zelf een koelvloeistof probleem gehad, lek richting de olie. Daardoor verdunde de olie, dus verbruikte mijn auto veel olie. Ik heb daar een middeltje voor gebruikt, maar dat is best wel agressief en niet zonder risico.

Tips wat bij mij heeft gewerkt, vergeet niet, volgens BMW mag je 1 liter olie op 1000 km gebruiken...hoe bizar dat ook klinkt. Ik rij nu 1 liter op 2000 km, na de volgende aanpassingen, ik weet niet welke van deze effect heeft gehad, maar bij mij werkte het.

- Castrol EDGE 5w30 gebruiken, let op de EDGE variant. Dus deze: http://www.oliewereld.nl/castrol-edge-5 ... tAodtHgAAQ

- Motor flushen met http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Produc ... Flush.html, goed instructies opvolgen!

- ik heb zelf Liqui Moly toegevoegd. Een ontzetten populair product in DE om olie verbruik tegen te gaan, zie:
http://www.amazon.de/gp/product/B001CZS ... UTF8&psc=1

- Ik tank alleen nog maar BP ultimate 98. Auto lijkt ook veel soepeler te lopen op deze benzine. Is veel over te vinden op internet.

De combinatie van bovenstaande producten heeft mijn olieverbruik teruggebracht van 1 op 500/600 naar 1 op 2000km.
Veel mensen zullen mij de grond in boren om producten toe te voegen aan je olie. Echter heb ik mij er goed in verdiept en heeft de combinatie van deze producten geleid tot het verminderen van het olie verbruik. N42 zijn ontzettend gevoelige blokken, soms kunnen kleine aanpassingen dan een groot effect hebben.

Re: Olieverbruik, lampjes, wat moet ik nu....

Geplaatst: 25 aug 2014, 12:58
door Holographic91
N42 motoren zijn indd gevoellige motoren, maar ze staan niet bekend om hun verbruik, maar om hun lekkages. Zodra het blok echt olie verbruikt, bekende blauwe rook etc dan is het blok versleten of is iets kapot, of dit de klepseals zijn of zuigerringen is een tweede. Het blok zal dan gereviseerd moeten worden.
Ik zou op de tweede plaats geen ..W30 olie gebruiken maar een W40. Met een 5W30 olie had ik regelmatig last van een ratel bij het starten, eenmaal over geschakeld op 5W40 heb ik hier nog maar incidenteel last van. Verder na wat onderzoek ga ik ook overschakelen op 0W40 (waarschijnlijk van Mobil), deze zou bij koude start nog beter zijn gezien de viscositeit bij lage temperaturen.
Ga geen toevoegingen kopen, de kans dat dit rubbers etc gaat aantasten is alleen maar groter. Syntetische olie heeft genoeg reinigingen om het blok schoon te maken en schoon te houden. Gewoon de olie vaker verversen. Nogmaals indien er iets kapot is aan het blok gaat geen wondermiddeltje dit oplossen of aanzienlijk minder maken. De juiste olie en het vaker wisselen van olie is enorm belangrijk.
Het valt me trouwens wel op al bij meerdere hier op het forum dat het blok heftig olie gaat verbruiken na problemen met de ketting die versprongen is (door slecht functionerende kettingspanner). Ik zou dan eerder toch denken aan schade. En ja indien ze meer dan 2 ton hebben gelopen speelt slijtage ook mee, vooral door korte stukken te rijden, want zie er ook te koop staan op LPG met meer dan 3 ton op de teller.