Pagina 1 van 1
K-bus
Geplaatst: 01 sep 2014, 16:42
door matheeuwissen
Ik heb een probleem met mijn andere e46. Bij deze auto branden de lampen wel en werken de knipperlichten. Echter werkt de indicatie hiervan op het dashboard niet.
Nu heb ik gevonden dat dit waarschijnlijk in de K-bus zit. De bekabeling van de LCM naar de cluster is namelijk nog goed (gemeten met multimeter) echter vanaf mijn dashboard en LCM naar de K-bus gemeten heb ik geen connectie meer. Daarnaast heb ik op mijn K-bus ook niet de benodigde 12 volt, maar meet ik helemaal geen voltage.
Ik heb overigens al de draden een-voor-een verwijderd van de K-bus, maar dit mocht ook niet baten. Heeft iemand nog andere tips?
Is de K-bus btw ook gekoppeld aan de EWS?
Re: K-bus
Geplaatst: 01 sep 2014, 20:52
door Turmalin
Heb je de mogelijkheid om even een ander tellerhuis te proberen? Die werkt als gateway.
Anders even de k lijn van het tellerhuis los koppelen en kijken of het dan wel werkt. Er zit ergens een module de zaak te verstieren maar het is lastig zoeken welke. Je kunt achter je asbak de k lijn naar achteren loskoppelen. Dan heb je alles achterin alvast los gekoppeld. Anders module voor module loshalen.
Ik weet niet of je er wat aan hebt. Ik ben ook geen auto electronica specialist maar heb ook door storing zoeken het een en ander geleerd
Re: K-bus
Geplaatst: 01 sep 2014, 20:58
door matheeuwissen
ja ik heb ze allemaal om en om losgekoppeld, ik denk dat ik het lek nu boven heb. Alleen als ik de WDS er op na sla is er geen officiƫle pinbezetting terug te vinden van wat nou waar zit in de K-bus, het is dus meer trial and error.
Ik kan mijn eigen tellerhuis proberen, ik ben alleen bang dat hij dan die kilometerstand erin rammelt en ik mijn stand niet meer terug kan zetten...
Re: K-bus
Geplaatst: 01 sep 2014, 22:18
door Turmalin
Als je niet gaat rijden met dat andere tellerhuis gebeurt er niets. Volgens mij kun je zelfs iets van 50 km rijden voor de "tamper dot" er in komt maar dat zou ik niet proberen.
Die K-line in je handschoenkastje zit inderdaad random aangesloten.
Op je koplampen zit niet zo'n wit/rood/gele lijn maar een wit violet. draadje.
Voor je tellerhuis zit een netwerk van wit-violet communcatielijnen waar onder andere je koplampen,je OBD stekker,je stuurhoeksensor, je DDE en volgens mij ook je EWS op zit. Waarschijnlijk zit in dat circuit een probleem. Die komen samen in het tellerhuis.
Kun je wel gewoon uitlezen?
Re: K-bus
Geplaatst: 01 sep 2014, 22:27
door matheeuwissen
Ik kan wel uitlezen, echter pakt hij soms enkele modules niet i.v.m. storing. Ik ga morgen weer verder.
Re: K-bus
Geplaatst: 02 sep 2014, 11:32
door Jimbaran
Re: K-bus
Geplaatst: 04 sep 2014, 17:40
door matheeuwissen
Turmalin schreef:Als je niet gaat rijden met dat andere tellerhuis gebeurt er niets. Volgens mij kun je zelfs iets van 50 km rijden voor de "tamper dot" er in komt maar dat zou ik niet proberen.
Die K-line in je handschoenkastje zit inderdaad random aangesloten.
Op je koplampen zit niet zo'n wit/rood/gele lijn maar een wit violet. draadje.
Voor je tellerhuis zit een netwerk van wit-violet communcatielijnen waar onder andere je koplampen,je OBD stekker,je stuurhoeksensor, je DDE en volgens mij ook je EWS op zit. Waarschijnlijk zit in dat circuit een probleem. Die komen samen in het tellerhuis.
Kun je wel gewoon uitlezen?
Weet je waar deze ongeveer zit? Want ik ben nu al een week bezig en heb echt al van alles geprobeerd. Ik heb al een nieuwe draad van de LCM IKE en Radio getrokken naar de K-bus, toen werkte alles en nu vandaag werkt het weer niet meer
Ik heb ook op geen enkele draad spanning...
Re: K-bus
Geplaatst: 05 sep 2014, 17:30
door rob75
Na heel even door WDS gelezen te hebben denk ik aan het volgende:
- je meet geen spanning op de K-Bus, dus heb je een kortsluiting naar massa.
- hoofdverdachte bij uitval van de hele bus is de IKE (die van het instrumentenpaneel).
De EWS gebruikt de K-Bus voor een aantal signalen, de centrale vergrendeling en de stand van de automaathendel. De data tussen ECU, sleutel en EWS verloopt over separate datalijnen. Echter, EWS uitwisselen met een andere ECU is niet zomaar mogelijk.
Gezien de symptomen denk ik toch dat er ergens in de K-Bus een kabel doorgesleten is en een massaverbinding maakt. Het rommelen aan de bus en bekabeling duidt hier ook op. Geen leuke oplossing, maar een enorme puzzel.
Succes,
Rob
Re: K-bus
Geplaatst: 05 sep 2014, 18:22
door matheeuwissen
Ik denk dat het verholpen is, K-bus kabel van de LCM maakte ergens geen contact in de stekker. Dus heb deze vervangen. Hoop dat het probleem nu verholpen is.