Pagina 1 van 2

Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 03 sep 2014, 18:05
door r.de.korte
Dag allen,

Vandaag ben ik voor een E39 (535i) gaan kijken bij een handelaar.

Een auto die zowel van binnen als van buiten in goede staat is bij een km-stand van 158.xxx.
In de motorruimte en onder de auto een aardige inspectie uitgevoerd en geen vreemde dingen tegen gekomen.

Wel de volgende minpunten ontdekt:

- Airbag lampje brand (sensor in vloermat? deze mat lag namelijk wel los)
- Cd wisselaar is er helaas uitgehaald
- Geen onderhoud historie aanwezig

Gedurende de proefrit zijn mij nog een aantal dingen opgevallen waar ik mij grotere zorgen om maak:

- Vanuit stilstand rustig/tegenhoudend het rempedaal lossen geeft een tegenwerkend moment (neem aan altijd bij automaat) maar vervolgend kraakt het vanuit de remmen. alsof je met een handrem op wil trekken die hem tegen houdt , alleen dan met een krakend bijgeluid. In hoeverre is dit normaal bij een automaat?

- Na 15min rijden en een paar hobbelweggetjes en drempels te hebben genomen kwam een goed hoorbaar (niet voelbaar) krakend,schokkend,piepend geluid voor mijn gevoel linksvoor. op asfalt minder erg dan op klinkers.
Lijkt dit op draagarm(rubber) problemen? of wat zou ook een mogelijk probleem kunnen zijn?

Verder loopt de motor heel netjes en rustig en schakelt netjes in zowel D als M.
Alle overige opties werkend ook prima naar behoren.

Graag hoor ik informatie en eventueel toevoegende aankooptips.

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 03 sep 2014, 18:33
door hj2
welke handelaar?

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 03 sep 2014, 18:48
door r.de.korte
Geeft dat een toegevoegde waarde op mijn vragen?

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 03 sep 2014, 19:42
door Patrickk
Er zijn handelaren die rotzooi verkopen dus die vraag is niet zo heel raar.
Je kan evt een aankoopkeuring doen bij de dealer, dan heb je een indruk hoe de staat is van de wagen en de kosten die er aan zijn of er in de nabije toekomst gaan komen.
De remmen laten kraken kan ik ook met mijn 523i.
Gekraak aan de voorkant goed controleren, kan meerdere oorzaken hebben.
Zijn de remmen en banden ook goed rondom?

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 03 sep 2014, 20:06
door r.de.korte
In dat opzicht begrijp ik dat ook zeker, verder wilde ik er ook niets mee zeggen, maar Autotijd in Apeldoorn.

Banden achter zijn goed, banden voor hebben 4mm midden profiel en buitenzijde aardig aan het verslijten.
Remwerking is verder prima.

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 03 sep 2014, 20:10
door Patrickk
Je weet dat Apeldoorn en omstreken er om bekent staat?
Zou zeker bij een andere garage de km stand laten controleren.
Persoonlijk ging ik verder kijken.

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 03 sep 2014, 20:38
door r.de.korte
De auto is in 2003 ingevoerd en vanaf toen is netjes de NAP bijgehouden, is ook aanwezig.
Geknoei met het cluster levert vaak ook een rood puntje bij de dag-teller op, dit is niet het geval

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 03 sep 2014, 21:05
door GreyCooperS
Km stand is prima aan te passen zonder stip, en idd ingevoerd en Apeldoorn gaan vaak niet samen...
158k is best laag namelijk..maar goed...aanloopkeuring doet wonderen, samen met onderhoudsboekjes.

Kijk goed naar inlaat en koelvloeistof slangen, zijn vaak poreus en kunnen lekken.
Reactie stangen kunnen oorzaak zijn van klonken op slecht wegdek. Kosten bij de dealer rond de 90, per set van twee en zit er snel onder.
Draagarmen en rubbers even goed (laten) checken als die toch op de brug staat. Zijn vervanging setjes voor 150 a 250 euro afhankelijk van kwaliteit.
Remmen die kraken als je langzaam rem laat opkomen is normaal, als je op een gewone manier voet van de rem haalt om gas te geven bij bv stoplicht dien je niets te horen. Is dat wel t geval...remmen (klauwen en schijven) laten checken.
Automaat bak moet soepel voelen en geen schokken geven. Ook bij gas geven niet inhouden of schommelend toerental geven. Als die dit beperkt doet, kan je de bak laten spoelen (sowieso een aanrader) kosten rond de 450 bij zf
Verder gezond verstand gebruiken..matjes, stuur en ppok nog netjes? Geen ladingen stof in roostertjes? Motorruimte niet opvallend schoon?

En probeer een aantal e39's uit, zodat je kunt vergelijken...succes in ieder geval :)

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 04 sep 2014, 06:46
door r.de.korte
GreyCooperS schreef:Km stand is prima aan te passen zonder stip, en idd ingevoerd en Apeldoorn gaan vaak niet samen...
158k is best laag namelijk..maar goed...aanloopkeuring doet wonderen, samen met onderhoudsboekjes.

Kijk goed naar inlaat en koelvloeistof slangen, zijn vaak poreus en kunnen lekken.
Reactie stangen kunnen oorzaak zijn van klonken op slecht wegdek. Kosten bij de dealer rond de 90, per set van twee en zit er snel onder.
Draagarmen en rubbers even goed (laten) checken als die toch op de brug staat. Zijn vervanging setjes voor 150 a 250 euro afhankelijk van kwaliteit.
Remmen die kraken als je langzaam rem laat opkomen is normaal, als je op een gewone manier voet van de rem haalt om gas te geven bij bv stoplicht dien je niets te horen. Is dat wel t geval...remmen (klauwen en schijven) laten checken.
Automaat bak moet soepel voelen en geen schokken geven. Ook bij gas geven niet inhouden of schommelend toerental geven. Als die dit beperkt doet, kan je de bak laten spoelen (sowieso een aanrader) kosten rond de 450 bij zf

Verder gezond verstand gebruiken..matjes, stuur en ppok nog netjes? Geen ladingen stof in roostertjes? Motorruimte niet opvallend schoon?

En probeer een aantal e39's uit, zodat je kunt vergelijken...succes in ieder geval :)

Erg bedankt voor uw reactie!
Nog even voor de duidelijkheid de auto is niet door hun geïmporteerd maar particulier ingekocht, die hem in 2003 heeft ingevoerd bij 111.xxx km. Vanaf toen is de NAP bijgehouden. (maar zeg nooit nooit.....)

- Bij normaal laten opkomen kraken de remmen niet (verder is de remwerking goed)
- Wel opmerkelijk dat het klonk/bonk geluid pas na een tijdje kwam opdagen...
- Ik vond de motorruimte ook wel erg netjes (opgepoetst) dus heb daar ook wel rekening mee gehouden idd
- Maar verder ook van binnen nog erg netjes en buitenkant slechts paar krasjes bij onderbumper en motorkap steenslag puntjes
- Motor,uitlaat,kat,en automaat zijn voor mij geen bijzonderheden aan opgevallen
- mocht hem ook uitlezen, maar kreeg mijn bmw scanner 1.40 niet aan de praat.
'connection error with EWS' & 'connection error with IKE'.

Maar het lijkt mij niet verkeerd om ook eens in een andere te rijden, helaas staan ze vaak niet in omgeving van Brabant.

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 04 sep 2014, 07:05
door Jeremy
1.) Kraken bij het remmen had mijn 320 automaat ook, maar alleen tijdens het tot stilstand komen en inderdaad bij het heel rustig op laten komen van het rempedaal. De automaat is zo gemaakt dat ie in D blijft slippen wanneer ie op de rem staat, dit is normaal en zal geen (extra) slijtage opleveren. Ik heb het mij ook afgevraagd wat het was en ik denk dat het simpelweg komt omdat er nog steeds een aandrijfkracht werkt op de wagen en de remblokken op het laatste moment "bijten" op de schijf om toch tot stilstand te komen. Ik kan het ook met mijn 325 handgeschakeld krijgen, wanneer ik van een helling afrol en volledig tot stilstand kom, het principe is dan precies hetzelfde. De remblokken bijten dan in de schijf om helemaal stil te komen te staan.

2.) Gepiep, gerammel (hoe je het beschrijven wilt) kan ook van de stabilisatiestang rubbers voor komen. Als deze poreus/hard/versleten zijn heeft de stabilisatiestang speling en dit kan ook geluid geven. Dit is echter makkelijk te controleren op de brug en het vervangen van de rubbers is voor €50.- incl. materiaal en vervanging gedaan.

3.) Heeft "jouw" 535 een OBD I (ronde stekker) of OBD II (rechthoekige stekker)? Als je alléén een rechthoekige stekker hebt zou je 'm gewoon moeten kunnen uitlezen met de BMW scanner. Heb je echter ook een ronde stekker zul je 'm niet kunnen uitlezen met de (standaard) scanner, je hebt dan een ODB II naar OBD I kabel nodig à €18.-. Mijn oude 320 en een 323 van een maatje van mij, beide uit '99 en beide met ODB II én ODB I, kan ik ook niet uitlezen met mijn scanner maar mijn 325 uit '01 zonder ronde stekker wel.

4.) Mijn auto heeft na 193.000km waarvan 80% snelweg een paar steenslagpuntjes, dus als het er meer dan een paar zijn zou ik toch achterdochtig worden. Natuurlijk kan dit per auto, rijstijl en vooral gemiddelde snelheid verschillen, maar de ervaring via dit forum, andere websites en persoonlijke ervaringen leert toch dat je in Apeldoorn erg moet oppassen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de 535 al een lagere kilometerstand had bij invoeren en dan kan de auto inderdaad nog met gemak aan een NAP komen. Al zegt een NAP ook niet alles... :|

Ik zou zeggen, succes en doe vooral een aankoopkeuring! Beter €150.- uitgeven en erachter komen dat er van alles mis is dan €150.- besparen en wellicht een vele malen hoger bedrag uitgeven aan reparaties of je geld weg en je de auto ook nog eens niet kwijt kan omdat jij met de gebakken peren zit.

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 04 sep 2014, 07:18
door Cell
Wel erg opmerkelijk dat de aanbieder in zijn eigen advertentie vermeldt:
* NAP Onlogisch

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 04 sep 2014, 07:50
door Patrickk
Als de auto in 2003 111.000km heeft gereden en 11jr later er maar 47.000km bij is gekomen?!

In de beschrijving is de nap gegarandeerd en in de opties en extra's onlogisch.

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 04 sep 2014, 07:54
door hj2
Welke handelaar? Nou omdat er een paar zijn die algemeen bekend staan als niet te vertrouwen. Dan kunnen we je dus van advies dienen, en dan is de vraag ineens wel heel relevant dus...

De combinatie van auto uit de handel, zonder historie, uit Apeldoorn zou niet mijn eerste keus zijn. Het kan en prima wagen zijn natuurlijk, probleem is alleen dat de toekomst je dat kan leren.

Rammels uit het vooronder kan inderdaad van alles zijn. Draagarmen, reactiestangen, maar ook stuurhuis, veerpootlagers en en en . Ik zou inderdaad maar die aankoopkeuring laten doen, en dan natuurlijk niet bij het bedrijf wat de wagen verkoopt (ik lees wisselende recensies overigens)

Houd iig rekening met vervangen van de draagarmen en reactiestangen. Bij een zware motor zou ik gewoon dit alles tegelijk laten vervangen. Trilt de wagen overigens bij de 110 (en daaromtrend)?

Ik zou lekker nog even wat andere exemplaren rijden zodat je wat meer gevoel krijgt bij de wagens en de markt. Je kunt altijd nog besluiten om hem te kopen. Uitlezen is een must, en kan de handelaar zelf natuurlijk ook waar je bij staat.

Een wagen zonder historie komt er bij mij niet meer in, of het moet ECHT iets bijzonders zijn. :duim:

E39.... Ik heb nu mijn derde, en als ze goed zijn zijn het fantastische wagens. Voordat je zover bent kost het je soms 2x de aanschafprijs, zoals mijn huidige :gek:

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 04 sep 2014, 10:00
door GreyCooperS
Wat moet de auto kosten eigenlijk...als deze niet al te duur is en je hebt nog budget over, kan het natuurlijk een leuk projectje zijn. Mijn autos mankeren ook altijd wel wat, maar koop ze dan ook niet te duur in.

En km..altijd lastig...ik rijdt verspreid over mijn 3 autos bij elkaar ong 5000 km per jaar (en dat is optimistisch)
In het (niet waarschijnlijke) geval dat ik een auto 10 jaar zou houden, zou er dus maar een kleine 15 a 20K bijkomen (ong 1/3 van die 50k over 3 autos)...

De rode draad van alle adviezen hier is, aankoopkeuring en uitlezen...dan kleine inschatting maken van de kosten voor herstel van de delen die je al opnoemt en wat er uit de keuring komt...

Re: Aankoop E39 535 facelift 2000

Geplaatst: 04 sep 2014, 19:32
door r.de.korte
Allemaal erg bedankt voor jullie medewerking en snel reageren! Top Forum

-De km-stand kan een twijfelpunt zijn, via RDW geeft hij idd aan dat het onlogisch is. ik heb de optelling daar gezien maar kan dus zijn dat er ergens een verkeerde waarde is ingevoerd die lager is dan de vorige. (heb hierbij eerlijk gezegd niet op gelet). om dit op te heffen zal de trendbreuk bewezen moeten worden door de garage die hem verkeerd heeft ingevoerd.

- OBDII zit onder het stuur met alleen een 16pins aansluiting. Heb hemvia ebay en pin connector 1&2 en 7&8 gesoldeerd. De error blijft opkomen...

- de wagen trilt verder niet bij remmen en hogere snelheden boven 100 tot 140. Enkel bij hobbelige wegen komt de klonk/bonk goed hoorbaar naar boven, bij een drempel wordt dit nog groter.

De conclusie is voor een groot deel duidelijk gemaakt:

- Aankoopkeuring en mijn scanner aan de praat krijgen
- De auto heeft dus wat risico's/mankementen maar daar is de uiteindelijk meegekregen prijs ook wel naar, en heb daarmee ook nog een mooi budget over om dit (deels zelf) op te lossen.

Ga er eens goed over nadenken en morgen eerst even in Kaatsheuvel een andere 535 testen, deze uitvoering zou niet mijn keuze zijn maar dan heb ik wel het verschil geproefd.