Pagina 1 van 1
Hoog olieverbuik
Geplaatst: 09 sep 2014, 08:29
door MarinaC
Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Marina en ik heb nu sinds april 2013 een BMW 320 i, bouwjaar 2007.
Ik heb mijn auto bij de BMW dealer in Groningen gekocht. De garantie was 6 mnd. Uiteraard heb ik in de eerste 6 mnd geen problemen gehad met de auto.
OM mijn lange verhaal kort te houden, het olieverbruik is nu 1 l op 1000 km.
1000 km geleden heeft de auto een beurt gehad, de motor is geflusht bij de dealer en de kleppendekselpacking vervangen.
MOmenteel zijn er geen lekkages te zien dus de olie is echt verbruikt.
Gisteren een offerte gekregen van de BMW in Rotterdam en het bedrag is 2300,-. De gehele motor moeten ze uit elkaar halen, diverse packingen vervangen en dan vinden ze hopelijk niets anders meer :-(
Mijn vraag is nu eigenlijk, daar ik buiten de garantie zit, wat ik hiermee kan.
Er staat nu 98.000 km op de teller. Het kan toch niet zo zijn dat de motor het nu al begeven heeft.
Voor de rest rijdt de auto prima! Kan zo een klacht niet als verborgen gebrek gezien worden?
Ik hoor het graag !!!
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 09 sep 2014, 09:44
door patjuh1978
Ik zou in zo'n verhaal niet mee gaan en ik spreek uit ervaring en dat was dan nog onder betere voorwaardes dan jij nu aangeboden krijgt.
Olieverbruik hoog kan 100 redenen hebben maar een paar kun je wel zelf bekijken...
1. Ruik je verbranden olie ? (olie lekt buiten blok)
2. Heb je blauwe rook uit je uitlaat, zo ja wanneer (olie gaat de verbrandingskamer in)
3. Heb je een ratel in je blok, specifiek bij het vasthouden van lagere touren of op de top van de toeren bij een keer gas geven
4. Als je de peilstok eruit haalt, heb je dan rotzooi eraan en is de olie dik of dun (mengt het zich b.v. met koelwater)
Hopelijk krijg je nog wat betere input, mijn ervaringen zijn op basis van mijn problemen helaas. Ik heb zelf voor de keuze gestaan die jij nu krijgt en ik heb er voor gekozen om het te laten maken. Was bij mij ook 2k+ voor probleem een waarbij de garagehouder al aangaf dat hij wellicht meer zou tegenkomen (deze houder gaf me wel zekerheden overigens). We kwamen meer tegen en na 5.5k erin te hebben gestopt heeft de auto 1000km gelopen en begonnen er krukas lagers af te draaien en was het einde verhaal.
Een motor opentrekken zonder een strijdplan in het kader van we zien het wel zou ik noooooit doen. Heel veel succes ermee iedergeval
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 09 sep 2014, 10:13
door MarinaC
Beste Patjuh1978,
Ik ruik geen verbrande olie, blauwe rook bij het starten en dat is na paar keer gas geven weg. Ik heb geen ratel in mijn blok en ook geen rotzooi aan de peilstok.
Ik merk niets aan mijn auto behalve het om de haverklap olie bijvullen. Heel af en toe brandt het oranje motorlampje maar die gaat dan vrij snel uit.
Ik had eerlijk gezegd van een BMW dealer wel wat meer verwacht dan dit. Geven zij nou aan het kan dit of dat of zus of zo zijn, maar ook dat krijg ik niet te horen want ze weten het gewoon niet.
Ze gaven ook aan om met de dealer waar ik m gekocht heb in gesprek te gaan kijken of ze bijvoorbeeld de kosten willen delen. Dat zou uiteraard ideaal zijn maar ik zit ruim buiten de garantie !
In ieder geval bedankt voor de info en advies !
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 09 sep 2014, 13:44
door Beamer AR15
Ik gok op de klepseals.
Kijk eens naar deze tread op een ander forum
http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... 11&t=13862
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 14 sep 2014, 18:41
door Harm14
Hoe is de carterventilatie ? Zou eerst hier eens mee beginnen....
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 14 sep 2014, 21:58
door ajwgb81
Carterventilatieklep is een bekende kwaal bij die motoren (n42/n46). Olieverbruik en motorstoringslampje zijn duidelijke symptomen.
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 15 sep 2014, 12:48
door MarinaC
Beste allen, hartelijk dank voor de reacties en de informatie!
Ik durf niet te zeggen hoe het met de carterventilatieklep is?!?! De BMW dealer heeft dat niet eens genoemd!
Kan je de carterventilatieklep makkelijk nakijken?? Is dit eveneens een dure grap?
Voorlopig rij ik amper met de auto totdat ik echt weet wat ik moet doen. Zoals eerder aangegeven is het waarschijnlijk niet slim om de motor open te laten maken terwijl er geen zekerheid is, wat er mis is.
Nogmaals bedankt allemaal !
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 15 sep 2014, 14:51
door Harm14
Carterventilatie zit onder je inlaatstpruitstuk, vervang gelijk alle slangen.
Ik neem aan dat de BMW dealer gokt op zuigerveren? Of klep sleals? Zonder een goede diagnose niet de motor los trekken, begin eerst met je carterventilatie dit is een gevoelig punt bij deze motoren
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 15 sep 2014, 19:12
door ajwgb81
Carterventilatieklep en slangen vervangen is 1,5 uur werk. Die slangen en klep bijelkaar kosten €107ex btw. Oftewel de moeite waard om daar mee te beginnen.
Re: Hoog olieverbuik
Geplaatst: 16 sep 2014, 20:00
door montana81
Carter ventilatie is uit te sluiten door de slang die onder op het inlaat spruitstuk zit los te nemen. De carter dampen komen dan niet in het inlaat kanaal terecht maar direct in de buitenlucht. Ik ga ervan uit dat de dealer dit wel geprobeerd heeft.
Een olie verbruik van 1 op 1000 km wordt niet veroorzaakt door een carterventilatie dat is veelste veel.
Ik spreek uit ervaring lees mijn andere berichten er maar op na!
Groet Tony