Pagina 1 van 1
Foutcode P1620 - Thermostaat vervangen?
Geplaatst: 13 sep 2014, 16:11
door LlukeK
Beste Leden,
Vandaag mijn (Duitse) auto laten keuren door de TÜV: afgekeurd.
Volgende mangel zijn vastgesteld:
- Kentekenplaat verlichting defect
- Remmen voor en achter versleten (achter, oké.. vóór nog ruim 5mm ... maargoed)
-''abgasrelevante fehler": P1620
Meneer van de TÜV kon mij niet vertellen wat het inhield, daarvoor moest ik naar een garage die dieper in het systeem kon kijken. Gelukkig heb ik internet en wanneer ik de foutcode intoets zeggen veel mensen dat ik de thermostaat moet vervangen. Nu kan ik de foutcode P1620 met mijn BMW scanner niet vinden, wel iets dat erop lijkt.
Foutcode P1620 schijnt te zijn: Map Cooling Thermostat Control Circuit Signal High
De foutcode in BMW Scanner: 7B (zie plaatje) Signal, characteristic map cooling, short circuit to positive.
Iemand ervaring hiermee? De temperatuur van de auto is volgens mijn temperatuurmeter gewoon oké, hij komt snel op temperatuur en wijkt niet af van de kaarsrechte stand. Ook iemand enig idee waarom dit een afkeurpunt is?
Groet,
Luke
Re: Foutcode P1620 - Thermostaat vervangen?
Geplaatst: 14 sep 2014, 00:21
door Robin320
Ik heb deze fout ook erin. Deze fout zit er al in sinds ik hem kocht, komt ook netjes op temp.
Resetten heeft geen zin.. Ik heb geen problemen ondervonden...
Re: Foutcode P1620 - Thermostaat vervangen?
Geplaatst: 15 sep 2014, 20:21
door LlukeK
Ik ondervind ook geen problemen, behalve dat mn auto erop is afgekeurd.....
Re: Foutcode P1620 - Thermostaat vervangen?
Geplaatst: 17 sep 2014, 22:41
door erwin71239
En waarom zou je auto afkeurt worden omdat er een fout innhet systeem staat? Lijkt mij geen reden om een suto aftekeuren. Ben zelf automonteur dus zou ik moetennweten. Hoogstes als je co en lambda waarde hiermee temaken hebben.
gr Erwin
Re: Foutcode P1620 - Thermostaat vervangen?
Geplaatst: 18 sep 2014, 15:30
door rob75
Jouw koelsysteem maakt gebruik van een zgn. "kenveld" koeling. De ECU kan de thermostaat binnen grenzen aansturen om daarmee de motortemperatuur te regelen al naar gelang de belasting.
De fout die jij hebt duidt op een defecte thermostaat en kun je alleen oplossen door deze te vervangen. Tenminste, als je eerst gemeten hebt dat je geen draadbreuk hebt tussen thermostaat een ECU.
Is een beetje lullig dat een extra functie defect raakt en een milieufout geeft die opgelost moet worden. De thermostaat doet namelijk ook nog zijn reguliere werk, dus je merkt eigenlijk niets.
Succes,
Rob
Re: Foutcode P1620 - Thermostaat vervangen?
Geplaatst: 04 okt 2014, 18:35
door LlukeK
erwin71239 schreef:En waarom zou je auto afkeurt worden omdat er een fout innhet systeem staat? Lijkt mij geen reden om een suto aftekeuren. Ben zelf automonteur dus zou ik moetennweten. Hoogstes als je co en lambda waarde hiermee temaken hebben.
gr Erwin
Ik vond het ook erg vreemd maar blijkbaar heeft dit indirect met het milieu te maken en afkeur. Daarnaast is de Duitse TÜV over het algemeen wat strenger dan de Nederlandse APK. Mijn remblokken hadden vóór nog zeker 6mm voering, afkeur en achter wel minder maar de slijtindicator was nog heel. Toch afkeur.
rob75: bedankt voor je reactie. Ik had het inderdaad op meerdere plekken al gelezen. Ik heb de thermostaat vervangen en was de melding gelijk kwijt. Afgelopen zaterdag ook direct goedgekeurd.
Re: Foutcode P1620 - Thermostaat vervangen?
Geplaatst: 14 nov 2015, 14:46
door Hkle769
Onlangs is ook deze foutcode bij mijn BMW 530i uit 2003 geconstateerd. Ik was naar de garage gegaan om dat ik onlangs 2x gemerkt heb dat er blauwe rook uit mijn uitlaat kwam en de motor beroerd liep, 1x na een lange rit waarbij ik op de parkeerplaats plotseling last had van een onregelmatige lopende motor. En 1x tijdens het een uur in een file staan. Uitlezen van de het storing geheugen (garage dacht aan een defecte bobine wat de fout code 'misfiring' moest geven). Na wat oude foutcodes gereset te hebben (hadden er kennelijk al vanaf 2005 ingezeten) kwam deze fout P1620 telkens terug. De bedrading doorgemeten was OK, thermostaat + huis vervangen. Probleem opgelost.
Tijdens de testrit bleek dat de motor nu veel regelmatiger loopt, sneller op temperatuur kwam. Merkwaardig genoeg bleek een resonantie geluid uit het stuur huis, welke af en toe optrad bij bepaalde snelheden ook als bij toverslag verdwenen! Iets waarvan de vorige eigenaar kennelijk ook al last van had (stuurhuis cover kennelijk vaak lost geweest hiervoor). Ik schrijf dit toe aan een veel soepeler lopende motor --> temperatuur en thermische uitzetting van alle draaiende delen optimaal --> minder kans op frictie van draaiende onderdelen met bijkomende resonantie frequenties bij bepaalde toerentallen (waar mijn BMW dus kennelijk af en toe last van had). Auto voelt weer als nieuw aan!
Het hele technische verhaal (interessant !) is hier te vinden
https://www.mijngrossier.nl/tag/thermostaten . Mij heeft het 340,-EURO gekost. De rekening bestond uit 3 uur werkplaats tarief, 1x thermostaat a 96,- Euro en 15,- , Euro diagnostiek uitlezen en 4l koelvloeistof + 21% BTW. Elke cent waard vind ik. Dus in alle gevallen dit probleem laten verhelpen naar mijn mening, dit verlengt de levensduur van de motor, verlaagt het brandstof verbruik en draagt bij aan het rij comfort (bij mij dus) zeker!. Een handige knutselaar kan dit waarschijnlijk makkelijk zelf voor ongeveer 85,- EURO onderdelen en wat sleutelwerk.