Pagina 1 van 2

Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 13 sep 2014, 20:35
door seemiih2
Hallo,

Ik heb een bmw 316ti van vakgarage in enschede gekocht zonder garantie.
Maar ik heb nu een probleem,motor rookt blauw wit,tijdens koud start veel en warme motor als je gas geeft.
Temperatuur is goed,geen sludge mayonaise op vuldop of in pijlstok.geen koelvloeistof verbuik.

Enige problemen die geconstateerd zijn door mij en garage:
-olie verbruik overmatig
-koud motor veel rook blauw wit
-warm motor ietje minder rook als je gas geeft ook blauw wit

Lokale garage zegt :
Krukas of kop revisie of carter ventilatie...

Nou is mijn vraag wie heeft ervaring met dit soort probleem en wat kan het zijn?

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 13 sep 2014, 20:44
door montana81
Ik heb bij mijn n46 motor, jij hebt een n42 basis is idem( alleen het motor brein en inlaatspruitstuk zijn anders) recent mijn klep seals vervangen. Ik had een verbruikt van 1 op 600 km en er was blauwe rook zichtbaar na enkele minuten stationair draaien.

Je kan eens proberen of je dat ook heb indien het zo is dan zijn je klepseals hard geworden...

SUcces

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 13 sep 2014, 20:52
door vegito
klepseals 100%.

Ik zou het volgende mee laten vervangen VANOS, ketting, en kleppendeksel pakking. Niet handig om zonder garantie te kopen want duidelijk wisten ze wat er aan de hand was en jouw niet verteld.

Kosten zijn wel veel reken maar op rond 1400 euro met arbeid aangezien je ook speciaal gereedschap moet gebruiken.

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 14 sep 2014, 11:07
door buutnhuus
zeg nooit 100% maar kan bijna niet missen dat het inderdaad de kleprubbers zijn. dit is mij bij namelijk hetzelfde geval. zelfde motor zelfde probleem. alleen heb ik de carterventilatie nu al 2x vervangen en het probleem is hetzelfde gebleven. (ook de motor gereinigd met dat forté spul, maar daar is het alleen erger van geworden)

bij mij gaat dus binnenkort de kop eraf voor een revisie. ik ben er nog niet over uit of ik gelijk de vanos unit mee vervang, aangezien deze niet te reviseren valt moet je gelijk een nieuwe kopen. kosten: €200,- in principe kun je die later ook nog wel vervangen lijkt me. ketting weet ik ook niet, aangezien je oude ketting ingelopen is op je tandwielen.. hoe gaat dit met een nieuwe ketting op oude tandwielen, ik ga niet `even' de tandwielen mee vervangen aangezien die ook verschrikkelijk duur zijn.

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 14 sep 2014, 16:31
door Holographic91
@montana81, daarna compleet opgelost?

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 14 sep 2014, 16:49
door seemiih2
Maar jongens, dit kan toch niet? Klepseals ,motor revisie enzovoort,

Kan toch ook zo een carterventilatie zijn dat die verstopt is en de olie eruit spuugt vanaf de uitlaat?

Ik ben niet gek? Motor revisie te zetten voor de prijs van ren motorrevisie haal ik precies nog een bmw compact e46

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 14 sep 2014, 16:51
door seemiih2
Ik had een motor reviseur laten kijken die ervaring heeft met bmws, die zei ook als die in dat witte rook die het auto geeft ook klein beetje blauw geeft is het de carterventilatie??

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 14 sep 2014, 18:29
door B.I.Jager
De carterventilatie is iets om mee te beginnen. Is het probleem daarna weg, dan heb je geluk. Zo niet dan zul je toch echt naar je klepseals moeten gaan kijken. (beide standaard problemen)

Stellen dat je voor dat geld een andere compact kan halen klopt idd. maar voor dat geld zal ook die de nodige problemen kennen. Je weet dat je bij deze auto's, naar mate ze ouder worden, problemen tegen gaat komen. En dat je daar een budget voor moet achter houden.

De generatie die deze auto's tegenwoordig rijdt, doet hem weg zodra er problemen komen(want onderhoud is te duur). Waardoor er steeds meer exemplaren tussen zitten die veel achterstallig onderhoud hebben.

Dat is tenminste mijn ervaring met het rijden van "oudere" BMW series.

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 14 sep 2014, 20:13
door buutnhuus
Zoals ik dus al zei heb ik 2x maar liefst de carterventilatie vervangen. En het olie gebruik is nog steeds hevig aanwezig.

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 14 sep 2014, 22:05
door Martin280967
Carterventilatie vervangen heeft zin als ook het overlooppijpje van de oliepeilstokpijp en deze zelf helemaal gereinigd zijn. Veel mensen vergeten dit en het vervangen van het carterventilatiesysteem heeft dan ook totaal geen nut. Anders kunnen het idd de kleprubbers zijn en zelfs verkleefde zuigerveren vanwege die LongLife-troep van BMW. En een flink stuk rijden doet ook vaak wonderen, succes! :duim:

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 15 sep 2014, 00:00
door vegito
buutnhuus schreef:zeg nooit 100% maar kan bijna niet missen dat het inderdaad de kleprubbers zijn. dit is mij bij namelijk hetzelfde geval. zelfde motor zelfde probleem. alleen heb ik de carterventilatie nu al 2x vervangen en het probleem is hetzelfde gebleven. (ook de motor gereinigd met dat forté spul, maar daar is het alleen erger van geworden)

bij mij gaat dus binnenkort de kop eraf voor een revisie. ik ben er nog niet over uit of ik gelijk de vanos unit mee vervang, aangezien deze niet te reviseren valt moet je gelijk een nieuwe kopen. kosten: €200,- in principe kun je die later ook nog wel vervangen lijkt me. ketting weet ik ook niet, aangezien je oude ketting ingelopen is op je tandwielen.. hoe gaat dit met een nieuwe ketting op oude tandwielen, ik ga niet `even' de tandwielen mee vervangen aangezien die ook verschrikkelijk duur zijn.
vanos later vervangen nee zou ik niet doen vergeet niet dat je opnieuw alles op tijd moet zetten. Ik zou ze gewoon vervangen. Natuurlijk 100% kan je nooit iets zetten maar ik heb 3 van deze auto's gereden en allemaal hetzelfde probleem ook met carterventilatie en olie bijvullen na 500 km ongeveer. Nee het is niet de betrouwbaarste motor van BMW. Hiervoor een M42 en M43 gereden deze gebruikte geen druppel olie. Valvetronic motor heeft gewoon meer onderhoud en juiste olie nodig, 0W40 LL01 is het beste voor deze motor.

Als jij genoeg geld hebt om elke keer je motor uit elkaar te halen doe jij dat maar maar, ketting niet vervangen in deze stadium en ketting geleider zou ik dom vinden om het niet te doen.

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 15 sep 2014, 11:52
door buutnhuus
Ja maar je moet volgens mij niet vergeten dat na 270k je tandwielen en ketting aardig op elkaar ingelopen zijn. Als ik dus nu mn ketting vervang en de tandwielen van de nokkenassen achterwege laat. Dan loopt dat toch nooit mooi?

Dat verhaal met de vanosverstel unit kan ik wel inkomen , dat het verstandig is om mee te vervangen.

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 15 sep 2014, 20:54
door seemiih2
Jongens ik heb nog niks verandert maar vandaag 3 dagen later nadat mijn garage beetje olie heeft bijgevuld ,rookt de auto niet meer,ook niet koud motor ook niet warm,ik heb vanaf begint van de rit (snelweg binnendoor) mijn vriend achter laten rijden,hij zag geen ene rook, is dit een wonder?
Ik heb de uitlaat ook geruikt,ruikt gewoon naar benzine.
Ik heb 250 gereden met dit olie.flinkt getrapt beetje

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 28 sep 2014, 18:21
door seemiih2
Hy rookt nu bij acceleren en deacceleren, carterventilatie is immers vervangen ,genuine onderdeel van de dealer, nog steeds lekkage en rook?

Re: Bmw e46 316ti 2001,carterventilatie/ontluchter n42

Geplaatst: 29 sep 2014, 08:19
door bartolio
Volgens mij geven ze je hier boven aardig wat info over wat het kan zijn als het niet de carterventilatie is.