Pagina 1 van 1
Active steering
Geplaatst: 20 sep 2014, 18:13
door eggman
Ik heb active steering op mijn e61. Bij stationair lopen voelt ik soms het stuur heel licht heen en weer gaan. Is bijna niet waar te nemen met het oog maar je voelt het wel als je het stuur vasthoud. Is dit gebruikelijk bij active steering of moet ok me zorgen maken.
Re: Active steering
Geplaatst: 21 sep 2014, 14:57
door Cooler2013
Dat heb ik ook wel eens. Ik heb niet de indruk dat het een probleem is.
Re: Active steering
Geplaatst: 21 sep 2014, 16:52
door DennieV
Ik heb die optie ook maar is mij eigenlijk nooit opgevallen,ik zal er eens op letten.
EDIT: Ik heb er even extra op gelet,niks te voelen bij mij.
Re: Active steering
Geplaatst: 23 sep 2014, 18:47
door or-wesley
DSC is Dynamic Stability Control. Active Steering is volgens mij de optie Active Front Streering (AFS)
Ik heb deze optie zelf ook maar heb het nooit opgemerkt.
Re: Active steering
Geplaatst: 23 sep 2014, 19:32
door tom_il
Klopt DSC is standaard. AFS niet.
Re: Active steering
Geplaatst: 23 sep 2014, 21:18
door DennieV
S217A Aktivlenkung Active steering is de optie idd,maar zit er dus bij mij ook op.
Niet voor niks dat de bovag een tijdje terug een standaard benaming voor afkorten wou,af en toe weet je als autoliefhebber niet eens de goede afkorting meer,vooral als je jezelf met BMW én de VAG-scene bezig houdt
Die standaard DSC zegt trouwens zelf weer DTC als je 'm uitzet
Maar dat terzijde,topicstarter heeft nog geen antwoord
Re: Active steering
Geplaatst: 24 sep 2014, 18:24
door eggman
Volgens de dealer is het geen probleem
Re: Active steering
Geplaatst: 24 sep 2014, 22:52
door balblas
DTC staat standaard uit. Als je kort op de DTC knop drukt zet je m juist aan, vandaar de melding DTC. Druk de knop langer in en je zet DSC helemaal uit. Zie
http://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woo ... k/dtc.html
Re: Active steering
Geplaatst: 25 sep 2014, 04:51
door fuseekogel
DTC staat standaard aan en is niet iets wat je aan moet zetten om wielspin te krijgen.......
Het zou wel grappig zijn als je je stabiliteitssysteem en anti slip eerst aan moet zetten
Re: Active steering
Geplaatst: 25 sep 2014, 05:04
door tom_il
DSC dynamic stability control, deze heeft ook een tractiecontrole in zich, en staat standaard op.
DTC dynamic traction control.
Met de knop schakel je van DSC naar DTC (daarom staat er DTC op de knop) en naar uit als je hem langer inhoud.
Re: Active steering
Geplaatst: 25 sep 2014, 09:10
door balblas
fuseekogel schreef:DTC staat standaard aan en is niet iets wat je aan moet zetten om wielspin te krijgen.......
Het zou wel grappig zijn als je je stabiliteitssysteem en anti slip eerst aan moet zetten
DTC is juist niet hetzelfde als de standaard antislip dat onderdeel is van DSC. Goed lezen is een kunst
Dynamic Traction Control zorgt er juist voor dat de wielen wél kunnen slippen, zij het nog steeds in beperkte mate. Dit moet je aan zetten, bijvoorbeeld om te voorkomen dat je niet weg komt in de sneeuw omdat DSC telkens ingrijpt zodra je wiel gaat slippen... Met DTC aan kunnen je wielen wél een beetje slippen zodat je beter wegkomt, of sportiever kunt rijden zonder dat DSC telkens ingrijpt bij een beetje wielspin...
Re: Active steering
Geplaatst: 25 sep 2014, 10:26
door fuseekogel
DSC
DTC
Beide staan allebei standaard aan. Je zet niet iets aan dat de wielen doorspinnen, je zet juist wat uit.
Beide zaken zijn niet zozeer onder los van elkaar, het is meer een knopje hoe ver je het veiligheidsysteem uit zet, 1e stap is anti slip, 2e stap het stabiliteitsysteem volledig uit (tenminste zover mogelijk). Je kan ook niet de "systemen" los van elkaar in en uitschakelen, het is eigenlijk gewoon 1 systeem.
Als jij het wiel met de minste grip lekker wil laten doorspinnen en dat ziet als een sportieve rijstijl prima. Ik zou persoonlijk gewoon een sper laten plaatsen, dan kan je het DTS en DTC veilig aan laten staan.
Moraal van het verhaal als je het knopje indrukt zet je uit en niks aan. Je zegt zelf ;
DTC staat standaard uit. Als je kort op de DTC knop drukt zet je m juist aan, vandaar de melding DTC.
Dat is dus niet zo.
Re: Active steering
Geplaatst: 25 sep 2014, 10:50
door balblas
fuseekogel schreef:Moraal van het verhaal als je het knopje indrukt zet je uit en niks aan. Je zegt zelf ;
DTC staat standaard uit. Als je kort op de DTC knop drukt zet je m juist aan, vandaar de melding DTC.
Dat is dus niet zo.
Dat is dus wél zo.
Lees nog eens goed hier:
http://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woo ... k/dtc.html waar oa. staat:
"Zodra de aangedreven wielen hun tractie verliezen, neemt DSC normaliter automatisch maatregelen om de auto te stabiliseren. De aandrijfkoppelregeling van DSC regelt zo het vereiste motorvermogen sterk terug
en voorkomt dat wielen gaan slippen. In bepaalde situaties kan licht slippen echter een voordeel zijn.
Juist bij het wegrijden in diepere sneeuw, natte sneeuw of op een losse ondergrond is verder rijden beter mogelijk als de wielen licht doordraaien. Voor die situaties, maar ook wanneer de bestuurder
sportiever tractiegedrag wil, laat DTC
met één druk op de knop iets meer slip toe en vermindert de begrenzing van het motorvermogen door DSC.
Het resultaat: betere tractie en meer aandrijving."
Of in mijn eigen wellicht simpeler bewoording:
DSC omhelst ondermeer standaard tractie controle. Als een wiel slipt zal deze direct worden afgeremd. Soms wil je dat een wiel echter een klein beetje mag slippen. Hiervoor is DTC, dynamische tractie controle. Deze dien je apart in te schakelen door kort op de DTC knop te drukken. Hou je deze knop 5 sec ingedrukt, dan schakel je DSC én DTC helemaal uit. Je wielen kunnen dan oa. onbeperkt slippen zonder afgeremd te worden en ook zal het systeem niet meer ingrijpen bij verminderde stabiliteit...
Re: Active steering
Geplaatst: 26 sep 2014, 04:18
door fuseekogel
Ik denk niet dat wij het eens worden
Simpel, ik ben van mening dat het standaard aan staat (immers een Ford Taunus uit 1977 heeft ook geen DTC, en kon ook met zijn wielen slippen) met Tractie control kun je de slip beperken, dit wordt elektronisch geregeld en gestuurd. Met een druk op het knopje kan je wel met je wielen spinnen, net zoals een auto die niet met tractie control is uitgerust, resume, je zet wat uit
Re: Active steering
Geplaatst: 26 sep 2014, 12:35
door balblas
Heb je nu al goed gelezen wat BMW zelf zegt over DTC hier
http://www.bmw.nl/nl/footer/q-and-a/woo ... k/dtc.html
Daar staat:
"Zodra de aangedreven wielen hun tractie verliezen, neemt DSC
normaliter automatisch maatregelen om de auto te stabiliseren. [...] Juist bij het wegrijden in diepere sneeuw, natte sneeuw of op een losse ondergrond is verder rijden beter mogelijk als de wielen licht doordraaien. Voor die situaties, maar ook wanneer de bestuurder sportiever tractiegedrag wil, laat DTC met één druk op de knop
iets meer slip toe en vermindert de begrenzing van het motorvermogen door DSC."
Met andere woorden, tractie control staat standaard aan (want is onderdeel van DSC). Maar
Dynamische Tractie Control staat
niet standaard aan. Daarvoor moet je op de DTC knop drukken en je display laat 'DTC' zien. Logisch toch?
De toevoeging 'dynamisch' betekent hier simpelweg dat ietsje spinnen wél toegestaan wordt. Bij standaard tractie control kun je helemaal niet spinnen. Probeer het maar eens in de sneeuw...
Heb je gewoon DSC alleen aan kom je op een gladde helling niet of nauwelijks weg, want het systeem grijpt direct in zodra je wielen gaan spinnen (en als het maar steil en glad genoeg is doen ze dat). Zet DTC aan en de wielen kunnen wél licht spinnen, en je scheurt al ligt spinnend de berg op
. Heb het zelf meerdere malen mogen ervaren, en het duurde ook bij mij even voordat ik door had dat wegrijden met DTC aan stukken beter ging
.