318i 2002 (N42) Onderhoud en Vragen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Farsteps

318i 2002 (N42) Onderhoud en Vragen

Bericht door Farsteps » 22 sep 2014, 11:29

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Maikel en ik ben sinds Februari dit jaar in het bezit van een e46 318i uit 2002 (N42) met inmiddels 150 000 op de klok. Na aanschaf helaas een aantal onverwachte problemen mee gehad (Schokdempers voor, remleidingen achter, motorlampje vanwege KAT en een niet meer werkende Airco)

Inmiddels zijn deze problemen bijna allemaal al verholpen, alleen de Airco word binnenkort nog gerepareerd.
Het Katalysator probleem was een vreemde. Vlak voor de APK ging het Motorlampje aan, na uitlezen bleek het de Katalysator. Vlak voor de APK het lampje uit laten zetten, geen aantekening op de APK, maar wel een tip dat de KAT vol aan het raken zou zijn. Sindsdien nog een paar keer het lampje aangehad en ook paar keer uit laten zetten, maar een maand geleden is het vanzelf uitgegaan en gaat het ook niet meer aan. Misschien toch betere waardes door meer lange afstanden? Erg vreemd in ieder geval.

Nu lees ik overal dat het N42 blok over het algemeen best wat problemen kent en erg onderhoudsgevoelig is.
Waar moet ik aan denken als het over het onderhoud gaat? Begreep dat goede Olie sowieso een "must" is.

Verder ervaar ik de laatste tijd motorisch aan aantal problemen:
-Hij loopt voor mijn gevoel koud redelijk onregelmatig stationair.
-In een hoge versnelling optrekken geeft 2 lichte schokken tussen de 2000 en 2500 toeren.
-Af en toe een ratel tijdens het starten, erg kort (Kettingspanner??).
-Soms lijkt hij maar op 3 cilinders te starten, toerental springt dan niet door naar de 1700 toeren zoals normaal maar stokt en schokt op ongeveer 500 toeren. Als ik hem dan uitzet en weer start is het probleem weg.
-Olieverbruik, elke 3500km bijvullen, ben het nog een keer bij aan het houden.

Tevens las ik dat het olieverbruik aan de Carterventilatie kan liggen? Wat mij opviel is: Als hij stationair loopt en ik draai de oliedop er af, lijkt hij lucht te blazen, terwijl hij naar mijn weten licht moet zuigen dan?

Excuses voor mijn flinke lap tekst, ik hoop dat er mensen zijn die mijn problemen herkennen en een mogelijke oplossing hebben.

Alvast bedankt!

Groetjes, Maikel

rob75

Re: 318i 2002 (N42) Onderhoud en Vragen

Bericht door rob75 » 22 sep 2014, 16:20

Bijna alles at je opnoemt is typisch aan deze motoren. Zoek maar eens op dit forum (en de rest van Internet) en je komt alle symptomen tegen met de nodige oplossingen.

Olieverbuik en stationair kunnen heel goed komen van carterventilatie (CCV), ook omdat je schrijft dat de motor licht blaast uit de dop. Volgens specs mag er een heel klein beetje blazen/zuigen zijn.

De melding van de kat kan hier trouwens ook mee samenhangen. Inderdaad korte stukjes rijden zijn niet bevorderlijk voor de kat. De melding kan ook komen door valse lucht via de CCV.

Dat starten kan ook aan het brandstoffilter liggen. Er staat wel nergens dat deze vervangen moet worden, maar ik schat in dat na 150.000 km dit best nuttig is. Te meer daar ook de brandstofdrukregelaar hierin zit en die ook wel eens voor je genoemde startprobleem kan zorgen.

Succes,
Rob

yuli

Bericht door yuli » 22 sep 2014, 16:40

Hoi Maikel,

Ik heb nog niet eerder gereageerd maar lees al een tijdje mee op dit forum. Sinds dit jaar heb ik 318i uit 2005 aangeschaft. Deze auto is zeker te weten aan de hand gedaan omdat deze een "Valve-tronic" storing had. Dit is een sensor en stappenmotor (bij was de stappenmotor kapot en gaf dus storingen). Ik had daarmee dezelfde symptomen die jij aanhaald (wel lichtere vorm), dus rauw stationair en soms een hik.

Mijn tip is laat hem eerst uitlezen als dit al niet gebeurd is (zelfs bij de dealer valt dit mee, 30 Euro). Heb je bovenstaande storing dan laat dan zowel stappenmotor en sensor vervangen (reken op 500 euro, waarvan 400 materiaal). Dealer wil alleen de sensor of motor vervangen maar deze dingen zitten naast elkaar dus laat het helmaal doen inclusief pakkingen (doen ze wel) maar haal het toch aan.

Auto rijdt nu goed heb er inmiddels 7000 kilometer meegereden maar wel 2,5 liter olie verder. Ik heb nu een grote beurt nodig dus ga ook die carterventelatie aanhalen dat hiernaar gekeken wordt.

gr,

Yuri

Farsteps

Bericht door Farsteps » 22 sep 2014, 17:19

rob75 schreef:Bijna alles at je opnoemt is typisch aan deze motoren. Zoek maar eens op dit forum (en de rest van Internet) en je komt alle symptomen tegen met de nodige oplossingen.

Olieverbuik en stationair kunnen heel goed komen van carterventilatie (CCV), ook omdat je schrijft dat de motor licht blaast uit de dop. Volgens specs mag er een heel klein beetje blazen/zuigen zijn.

De melding van de kat kan hier trouwens ook mee samenhangen. Inderdaad korte stukjes rijden zijn niet bevorderlijk voor de kat. De melding kan ook komen door valse lucht via de CCV.

Dat starten kan ook aan het brandstoffilter liggen. Er staat wel nergens dat deze vervangen moet worden, maar ik schat in dat na 150.000 km dit best nuttig is. Te meer daar ook de brandstofdrukregelaar hierin zit en die ook wel eens voor je genoemde startprobleem kan zorgen.

Succes,
Rob
Hoi Rob, Ik heb hier op t forum idd ook al een heel stuk gevonden over de CCV. Vandaag gebeld met mijn vaste monteur hier thuis (mijn Oom) en hij was idd ook op de hoogte van problemen met de CCV, waarschijnlijk binnenkort een grote beurt en direct CCV en slangen vervangen. Kwam inderdaad ook al tegen dat de KAT melding hier mee samen kan hangen.
Brandstoffilter was inderdaad een punt wat door mijn monteur vlak na aanschaf al aangehaald werd, hij zag direct dat t ding nog nooit vervangen was en ik wil dit dan ook direct met de grote beurt vervangen.

Ik rij ook alleen nog maar langere stukken met de auto, en als ik er een keer boodschappen mee moet doen of een paar korte stukjes op een dag heb, rij ik hem diezelfde dag nog een keer goed warm. Korte stukken is voor geen enkele auto bevorderlijk!

Bedankt voor je tips!

Yuri, dat uitlezen valt me inderdaad reuze mee in prijs. Mijn monteur kan zelf ook motorisch veel uitlezen, maar volgens mij niet alles. Bedankt voor de tip!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”