318i 2002 (N42) Onderhoud en Vragen
Geplaatst: 22 sep 2014, 11:29
Hallo Allemaal,
Mijn naam is Maikel en ik ben sinds Februari dit jaar in het bezit van een e46 318i uit 2002 (N42) met inmiddels 150 000 op de klok. Na aanschaf helaas een aantal onverwachte problemen mee gehad (Schokdempers voor, remleidingen achter, motorlampje vanwege KAT en een niet meer werkende Airco)
Inmiddels zijn deze problemen bijna allemaal al verholpen, alleen de Airco word binnenkort nog gerepareerd.
Het Katalysator probleem was een vreemde. Vlak voor de APK ging het Motorlampje aan, na uitlezen bleek het de Katalysator. Vlak voor de APK het lampje uit laten zetten, geen aantekening op de APK, maar wel een tip dat de KAT vol aan het raken zou zijn. Sindsdien nog een paar keer het lampje aangehad en ook paar keer uit laten zetten, maar een maand geleden is het vanzelf uitgegaan en gaat het ook niet meer aan. Misschien toch betere waardes door meer lange afstanden? Erg vreemd in ieder geval.
Nu lees ik overal dat het N42 blok over het algemeen best wat problemen kent en erg onderhoudsgevoelig is.
Waar moet ik aan denken als het over het onderhoud gaat? Begreep dat goede Olie sowieso een "must" is.
Verder ervaar ik de laatste tijd motorisch aan aantal problemen:
-Hij loopt voor mijn gevoel koud redelijk onregelmatig stationair.
-In een hoge versnelling optrekken geeft 2 lichte schokken tussen de 2000 en 2500 toeren.
-Af en toe een ratel tijdens het starten, erg kort (Kettingspanner??).
-Soms lijkt hij maar op 3 cilinders te starten, toerental springt dan niet door naar de 1700 toeren zoals normaal maar stokt en schokt op ongeveer 500 toeren. Als ik hem dan uitzet en weer start is het probleem weg.
-Olieverbruik, elke 3500km bijvullen, ben het nog een keer bij aan het houden.
Tevens las ik dat het olieverbruik aan de Carterventilatie kan liggen? Wat mij opviel is: Als hij stationair loopt en ik draai de oliedop er af, lijkt hij lucht te blazen, terwijl hij naar mijn weten licht moet zuigen dan?
Excuses voor mijn flinke lap tekst, ik hoop dat er mensen zijn die mijn problemen herkennen en een mogelijke oplossing hebben.
Alvast bedankt!
Groetjes, Maikel
Mijn naam is Maikel en ik ben sinds Februari dit jaar in het bezit van een e46 318i uit 2002 (N42) met inmiddels 150 000 op de klok. Na aanschaf helaas een aantal onverwachte problemen mee gehad (Schokdempers voor, remleidingen achter, motorlampje vanwege KAT en een niet meer werkende Airco)
Inmiddels zijn deze problemen bijna allemaal al verholpen, alleen de Airco word binnenkort nog gerepareerd.
Het Katalysator probleem was een vreemde. Vlak voor de APK ging het Motorlampje aan, na uitlezen bleek het de Katalysator. Vlak voor de APK het lampje uit laten zetten, geen aantekening op de APK, maar wel een tip dat de KAT vol aan het raken zou zijn. Sindsdien nog een paar keer het lampje aangehad en ook paar keer uit laten zetten, maar een maand geleden is het vanzelf uitgegaan en gaat het ook niet meer aan. Misschien toch betere waardes door meer lange afstanden? Erg vreemd in ieder geval.
Nu lees ik overal dat het N42 blok over het algemeen best wat problemen kent en erg onderhoudsgevoelig is.
Waar moet ik aan denken als het over het onderhoud gaat? Begreep dat goede Olie sowieso een "must" is.
Verder ervaar ik de laatste tijd motorisch aan aantal problemen:
-Hij loopt voor mijn gevoel koud redelijk onregelmatig stationair.
-In een hoge versnelling optrekken geeft 2 lichte schokken tussen de 2000 en 2500 toeren.
-Af en toe een ratel tijdens het starten, erg kort (Kettingspanner??).
-Soms lijkt hij maar op 3 cilinders te starten, toerental springt dan niet door naar de 1700 toeren zoals normaal maar stokt en schokt op ongeveer 500 toeren. Als ik hem dan uitzet en weer start is het probleem weg.
-Olieverbruik, elke 3500km bijvullen, ben het nog een keer bij aan het houden.
Tevens las ik dat het olieverbruik aan de Carterventilatie kan liggen? Wat mij opviel is: Als hij stationair loopt en ik draai de oliedop er af, lijkt hij lucht te blazen, terwijl hij naar mijn weten licht moet zuigen dan?
Excuses voor mijn flinke lap tekst, ik hoop dat er mensen zijn die mijn problemen herkennen en een mogelijke oplossing hebben.
Alvast bedankt!
Groetjes, Maikel