Pagina 1 van 1

roet/rook

Geplaatst: 08 okt 2014, 10:25
door rednasgreat
beste mensen.
Ik heb e46 150pk uit 2002 320d automaat 280000km

hij rookt bij het intrappen (2500rpm+) van het gas.
hij rookt genoeg om je je aan te ergeren maar het is ook geen zwart rook gordijn..
hij trekt heerlijk op met een goede trap in de rug.
ik heb tot nu toe de EGR klep schoongemaakt. geen verandering.
EGR klep los gekoppeld. geen verandering
carterventielatie vervangen. geen verandering.
turbo is spelingvrij en 65000km jong/oud
ik heb geen idee of hij is gechipt.(rook schijt normaal te zijn dan)
geen olieverbruik
rijd 1/16 normaal verbruik voor een automaat
ik rijd zelf voornamelijk snelweg en na de rookpluim is het even weg.. trap ik 5 km verder het gas weer in dan rookt/roet hij weer
iemand een goed idee of een betere suggestie?
is er hier iemand uit drenthe die hem uitleest voor een prikkie? ;)

groet sander

Re: roet/rook

Geplaatst: 08 okt 2014, 10:46
door frankyman
Ik heb hetzelfde als jij ;) wel dan met een 136 pk.

Wat ik wel eerdaags nog eens ga proberen is forte bij de brandstof gooien! bij het busje van mijn werk ging hij een stuk minder roeten en liep hij ook zuiniger :)

Re: roet/rook

Geplaatst: 08 okt 2014, 11:50
door Quadrantz
Bij mijn 320D (150pk) heeft het toen geholpen om de vacuumslang van de EGR af te doppen. Een plaatje tussen de EGR ging helaas niet volgens mijn monteur (is wel mogelijk voor de 136pk).

Re: roet/rook

Geplaatst: 08 okt 2014, 12:21
door rob75
Bij zwarte rook en een diesel is het een slechte verbranding door een teveel aan brandstof of een tekort aan lucht.
Dit ka verschillende oorzaken hebben, zoals:
- luchtfilter,
- turbo (blijkbaar niet, net nieuw)
- uitlaattraject verstopt,
- egr
- verstuivers

Geen eenduidig antwoord, maar wel om uit te zoeken.

Succes,
Rob

Re: roet/rook

Geplaatst: 09 okt 2014, 16:47
door rednasgreat
Heren bedankt voor de reacties..
ik ben gister de hele avond opzoek geweest naar eventuele lekkages en kon niks vinden..
Aangezien ik vandaag 200km moest rijden heb ik toch maar weer de egr afgedopt
Resultaat 0.0 rook!! Oké een klein pufje..
Dus eigenlijk is het opgelost.
Ik merk wel dat het een beetje vermogen kost maar dat neem ik voor lief.
Tevens gekeken of er wervelkleppen in de bimmer zitten.. Gelukkig niet aanwezig!
Bij de lokale auto service het inlaatspruitstuk schoongemaakt in de ontvetbak .
Resultaat een goed lopende niet rokende BMW en een hele blije bestuurder!

Re: roet/rook

Geplaatst: 09 okt 2014, 17:59
door Quadrantz
Goed te horen :duim:, bij mij heeft dat toen ook geholpen :).

Re: roet/rook

Geplaatst: 09 okt 2014, 18:45
door Ovanjole
Ik ben nu nieuwsgierig,
Mij krukas poelie ging naar de gedver gisteren, vandaag de boel uit elkaar gehaald voor een nieuwe te plaatsen, gelijk de egr en spruitstuk schoongemaakt. Tevens ook egr afgedopt!
Morgen nieuwe krukas poelie er in en dan hopelijk veel minder rook!

Re: roet/rook

Geplaatst: 27 okt 2014, 14:53
door Jiro_2012
Ik heb hetzelfde probleem sinds 2 weken.

Rij ook een E46 320D 150pk bj 2004 (handbak). Geloof iets van 280.000 gereden.

Hij verbruikt wel sinds kort olie. Ong. halve liter per 12000km.

Als het de roetfilter is dan moet hij dat toch aangeven op het instrumenten paneel?

Re: roet/rook

Geplaatst: 28 nov 2014, 21:01
door rednasgreat
Van het roetfilter weet ik te weinig om er iets zinnigs van te zeggen.
Ik weet niet wat mijn BMW verbruikt. Volgens mij heel weinig want ik merk niks op de pijlstok.
Maar een 0.5 liter op 12000 vind ik niet zorgelijk. Niet gebaseerd op kennis maar op gevoel.
Ooit in een golf 4tdi gereden deze deed 0.5 op 5000..
Nadeel van de erg afdoppen: Hij word minder snel warm
Voordeel geen rookgordijn meer!

Re: roet/rook

Geplaatst: 28 nov 2014, 23:07
door Turmalin
Waarom zou hij minder snel warm worden als je de egr afdopt?
Der ontbrandingstemperatuur wordt juist lager door de EGR dus met afdoppen zou hij theoretisch eerder warm worden. Ga je in de praktijk niet merken denk ik omdat de egr alleen opent bij deellast

Re: roet/rook

Geplaatst: 29 nov 2014, 08:03
door rednasgreat
Ik ben/was in de veronderstelling dat hij bij een koude motor meer lucht via de egr weg haalt.
Maar dar hoeft dus niet...