Pagina 1 van 1
vermogen 323
Geplaatst: 07 dec 2008, 17:11
door prutser
heey
ik had even een vraag
ik rij een 323 benzine uit 2000 (e46) met 170 pk en ik heb hem is zitten vergelijken met een 325 met 190 pk daar zit dus gewoon porecies hetzelfde blok in..
nu heb ik heb even nagevraagd en de 1 zegt dat dat verschil zit in software van de computer en de andere zegt dat mn 323 begrensd is in het inlaatspruitstuk?????
wie heeft hier ervaring mee en kan mij het goeie antwoord geven?
Verplaatst naar 'Performance'
Moderatoropmerking Griffendahl
Re: vermogen 323
Geplaatst: 07 dec 2008, 22:39
door Marc 320d
Zover mij bekend is zit de restrictie inderdaad in de inlaat. Er worden ook op bijv. Ebay spruitstukken aangeboden om dat weer te verhelpen. (ik meen me iets te herinneren dat een spruitstuk van een M50 een goede keuze was, maar dat is een vage herinnering, zonder te weten wat hier aan aanpassingen voor nodig zijn).
Re: vermogen 323
Geplaatst: 08 dec 2008, 06:26
door Guiding
met een andere inlaat / en of uitlaat en chiptuning, zit je al zo op de 190pk van een 325
Re: vermogen 323
Geplaatst: 08 dec 2008, 11:59
door hanse46
Marc 320d schreef:Zover mij bekend is zit de restrictie inderdaad in de inlaat. Er worden ook op bijv. Ebay spruitstukken aangeboden om dat weer te verhelpen. (ik meen me iets te herinneren dat een spruitstuk van een M50 een goede keuze was, maar dat is een vage herinnering, zonder te weten wat hier aan aanpassingen voor nodig zijn).
Dit is alleen mogelijk bij de E36 zover ik weet. Daar kon je inderdaad de inlaatbrug van een M50 plaatsen op een 323/328. Je kreeg dan wel meer vermogen, maar miste daardoor weer koppel onderin! Je krijgt dan echt een toerenmotor, terwijl de kracht van BMW motoren juist het koppel onderin is.
Of het bij de E46 mogelijk is, weet ik eerlijk gezegd niet! Ik heb er nog nooit iets van gezien. Je zou misschien een inlaatspruitstuk van een 325 kunnen plaatsen, maar waarschijnlijk moet je dan ook het gasklephuis, het luchtfilter en de software aanpassen.
Conclusie: ik zou aan dergelijke dingen niet beginnen. Wil je wat snellers, dan kun je beter gewoon een 325, 328 of 330 kopen. Ik denk dat je redelijk wat kosten op je nek haalt met zo'n conversie.
Re: vermogen 323
Geplaatst: 08 dec 2008, 12:08
door hanse46
Guiding schreef:met een andere inlaat / en of uitlaat en chiptuning, zit je al zo op de 190pk van een 325
+20 pk winst op een atmosferische motor is veel hoor..
Re: vermogen 323
Geplaatst: 08 dec 2008, 16:50
door joost
Re: vermogen 323
Geplaatst: 10 dec 2008, 01:44
door Niels
De M52TU uit een 2000 323i is een dubbel vanos (TU) en daarop werkt de spruitstuk truuk niet. Alleen op een enkel vanos.