DIY E61 luchtvering vervangen
Geplaatst: 25 okt 2014, 19:43
Bekend gezicht? Je bmw zakt op zn gat aan één of beide kanten? Grote kans dat je luchtbalgen lek zijn. Niet zo vreemd, ze zijn van rubber en dat slijt natuurlijk. Bij mijn 530 zakte de linkerkant in een nachtje een cm of 5 in. Geen gezicht natuurlijk
Vervangen is werkelijk een klusje van niks. Dit is wat je nodig hebt.
- de luchtbalg (oem 37126765602), ik kocht hem bij airsuspensionshop voor 144 euro (inclusief verzenden)
- een lange platte schroevendraaier
- een priem of stanleymes en kniptangetje
- een brug is zeker aan te raden maar niet perse noodzakelijk
Begin met of de zekering verwijderen van de luchtvering, maar omdat ik te lui was op te zoeken welke het is, heb ik de relais verwijderd. Dit zit onderin de koferbak
Krik de auto daarna op (of zet m op de brug) en verwijder het betreffende wiel.
Controleer de druk op de balg en gebruik de priem of stanleymes om de balg lek te maken en de lucht te laten ontsnappen. Een priem is wat veiliger.
Een omweg, maar veiliger als de balg nog onder hoge druk staat is de toevoerslang bij de compressor los halen. De compressor hangt aan de rechter achterkant onderop de auto en is bereikbaar door 4 moetjes los te draaien van de plastic beschermkap. Je ziet vervolgens de luchtverdeler. De rode leiding is voor de linker balg, blauw voor rechts. Draai hem alleen los om de lucht te laten ontsnappen, niet verwijderen. Voordeel is dat je gecontroleerd de lucht kunt laten ontsnappen, en mocht je er achte rkomen dat de balg niet het probleem was, dan heb je hem in ieder geval niet kapot gesneden.
Als de lucht uit de balg is, druk je onderop de veerpoot (waar de balg onder aan vast zit) met de schroevendraaier de plastic palletjes los. Beetje rommelen is al voldoende. Spiek even bij de nieuwe hoe het precies zit.
Helaas vergeten een foto te maken, maar maak je geen zorgen, het wijst zich vanzelf.
Pak nu de lege balg zo hoog mogelijk vast en draai m een kwartslag. De rubberen mof die boven om de balg zit mag mee komen.Wwurm de balg naar buiten
Knip de toevoerleiding dicht bij de nippel af (met een kniptangetje of stanleymes) en maak direct het einde weer mooi rond.
Trek de rubberen mof van de oude balg af en zet m op de nieuwe balg. Druk eerst de leiding in de nippel van de nieuwe balg (er zit vaak een wit plugje in, die moet er eerst uit). Gewoon er in duwen, desnoods met een tangetje helpen. Hij gaat er een kleine cm in, maar belangrijker, controleer of hij er niet zomaar uit te trekken is.
Duw de leiding door de uitspraring van de balg, duw de balg bovenin op zn plek. Dit is waar hij in moet.
Draai de balg een kwartslag en controleer of hij vast zit. Klik m onder op zn voetje.
En klaar is Kees! Zet t wiel terug, laat m nog even op de krik / brug staan en zet de auto op contact, uiteraard nadat je de toevoerleiding bij de compressor (als je die los had gehaald) weer hebt terug gezet èn de relais of zekering weer hebt teruggezet.
Controleer op sissen, zakken of andere gekke dingen. Niks? Dan ben je klaar!
Een snelle jongen doet het in een twintig minuten, ik was een 40 bezig omdat ik niet zeker wist of ik de balg kon slopen. Maar, dat kan dus! Met een E39 niet, daar werkt het anders. Bij de E61 kan je hem dus gewoon van onderaf verwijderen. En nu weten jullie het ook en ben je met 20 minuutjes en 150euro (tientje brughuur) klaar!!
Vervangen is werkelijk een klusje van niks. Dit is wat je nodig hebt.
- de luchtbalg (oem 37126765602), ik kocht hem bij airsuspensionshop voor 144 euro (inclusief verzenden)
- een lange platte schroevendraaier
- een priem of stanleymes en kniptangetje
- een brug is zeker aan te raden maar niet perse noodzakelijk
Begin met of de zekering verwijderen van de luchtvering, maar omdat ik te lui was op te zoeken welke het is, heb ik de relais verwijderd. Dit zit onderin de koferbak
Krik de auto daarna op (of zet m op de brug) en verwijder het betreffende wiel.
Controleer de druk op de balg en gebruik de priem of stanleymes om de balg lek te maken en de lucht te laten ontsnappen. Een priem is wat veiliger.
Een omweg, maar veiliger als de balg nog onder hoge druk staat is de toevoerslang bij de compressor los halen. De compressor hangt aan de rechter achterkant onderop de auto en is bereikbaar door 4 moetjes los te draaien van de plastic beschermkap. Je ziet vervolgens de luchtverdeler. De rode leiding is voor de linker balg, blauw voor rechts. Draai hem alleen los om de lucht te laten ontsnappen, niet verwijderen. Voordeel is dat je gecontroleerd de lucht kunt laten ontsnappen, en mocht je er achte rkomen dat de balg niet het probleem was, dan heb je hem in ieder geval niet kapot gesneden.
Als de lucht uit de balg is, druk je onderop de veerpoot (waar de balg onder aan vast zit) met de schroevendraaier de plastic palletjes los. Beetje rommelen is al voldoende. Spiek even bij de nieuwe hoe het precies zit.
Helaas vergeten een foto te maken, maar maak je geen zorgen, het wijst zich vanzelf.
Pak nu de lege balg zo hoog mogelijk vast en draai m een kwartslag. De rubberen mof die boven om de balg zit mag mee komen.Wwurm de balg naar buiten
Knip de toevoerleiding dicht bij de nippel af (met een kniptangetje of stanleymes) en maak direct het einde weer mooi rond.
Trek de rubberen mof van de oude balg af en zet m op de nieuwe balg. Druk eerst de leiding in de nippel van de nieuwe balg (er zit vaak een wit plugje in, die moet er eerst uit). Gewoon er in duwen, desnoods met een tangetje helpen. Hij gaat er een kleine cm in, maar belangrijker, controleer of hij er niet zomaar uit te trekken is.
Duw de leiding door de uitspraring van de balg, duw de balg bovenin op zn plek. Dit is waar hij in moet.
Draai de balg een kwartslag en controleer of hij vast zit. Klik m onder op zn voetje.
En klaar is Kees! Zet t wiel terug, laat m nog even op de krik / brug staan en zet de auto op contact, uiteraard nadat je de toevoerleiding bij de compressor (als je die los had gehaald) weer hebt terug gezet èn de relais of zekering weer hebt teruggezet.
Controleer op sissen, zakken of andere gekke dingen. Niks? Dan ben je klaar!
Een snelle jongen doet het in een twintig minuten, ik was een 40 bezig omdat ik niet zeker wist of ik de balg kon slopen. Maar, dat kan dus! Met een E39 niet, daar werkt het anders. Bij de E61 kan je hem dus gewoon van onderaf verwijderen. En nu weten jullie het ook en ben je met 20 minuutjes en 150euro (tientje brughuur) klaar!!