Pagina 1 van 2

Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 01 nov 2014, 13:39
door Eric 540i
De oude slotbouten waren versleten en het slot ging er moeilijk op. Originele nieuwe bij de dealer gekocht. Deze mogen/moeten met 130 Nm vast gezet worden. Vanuit het verleden dacht ik bij aluminium 110 Nm. Nu vast gezet in 2 stappen, 80 Nm en daarna 130 Nm. Met het monteren van het zomerrubber (april 204) zijn de slotbouten niet los te krijgen. Slotsleutel gesloopt. Nieuwe slotsleutel bestelt. 3 los gekregen echter veelte veel kracht voor nodig. De 4e slotbout met bouten er op lassen en lomp geweld los gekregen. 2e nieuwe set gekocht en wederom (september 2014) veelte veel kracht nodig om deze los te krijgen. 3 Los en de 4e … die is er nu uit gehakt. Als ik naar de oude slotbouten kijk, dan gaan deze er +- 10 mm overheen. De nieuwe gaan er net 3 mm in. Die 3 mm is veelte weinig ‘vlees’ om de kracht over te brengen. Volgens het etiket van de slotbouten zijn deze bouten geschikt voor E39 (ik heb originele velgen). Ik twijfel aan de conische kant of deze wel helemaal pas is. Mede gezien de slijtage van de verf op de conische kant. Nu op de positie van de slotbout een 6-kant bout er in gezet.

Mijn vraag is: Hebben jullie ervaringen met nieuwe originele slotbouten? En wat is deze ervaring.

Trefwoorden: Velgslot Velgsloten Slotbout Slotbouten

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 01 nov 2014, 14:12
door dw70
ik kan je geen hulp bieden met de slotbouten maar voor je e39 geldt wel: voorspannen met 110Nm en natrekken met 130Nm.

Zo te zien op diverse sites heeft de e39 inderdaad een grotere kracht nodig dan b.v. de e36.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 01 nov 2014, 20:02
door Patrickk
Apart verhaal maar 3 mm is idd te weinig vlees om iets vast te maken.
Ik heb ook een E39 en vorig jaar bij de dealer een nieuwe set slotbouten gekocht. Deze gaan er zeker 1cm in.
Hier gaat alles op 140nm vast en is bij elke wissel met een kruissleutel goed los te maken.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 01 nov 2014, 22:39
door KevinE39
draai je de bouten er gewoon droog op?

is wel raadzaam om er een beetje kopervet op te smeren.

mvg. kevin

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 08:30
door Eric 540i
Patrickk schreef:Apart verhaal maar 3 mm is idd te weinig vlees om iets vast te maken.
Ik heb ook een E39 en vorig jaar bij de dealer een nieuwe set slotbouten gekocht. Deze gaan er zeker 1cm in.
Hier gaat alles op 140nm vast en is bij elke wissel met een kruissleutel goed los te maken.
Hoi Patrickk, ik ben benieuwd welke jij hebt. Kan je een foto PM-en. Ik zal een foto van mijn slotbouten PM-en. Gr Eric

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 08:31
door Eric 540i
KevinE39 schreef:draai je de bouten er gewoon droog op?

is wel raadzaam om er een beetje kopervet op te smeren.

mvg. kevin
Inderdaad wel droog. Zal over 2 weken (winterrubber) de bouten insmeren.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 09:37
door hj2
Even opletten, maar je moet alleen de draad licht invetten en alleen met kopervet.
Zorg dat de conische delen absoluut droog blijven.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 10:38
door KevinE39
Klopt.
Zorg dat je velg gewoon droog blijft (of beetje vaseline op het conische gedeelte) kopervet maakt een lelijke plek op je velg (niet dat je het ziet maar het is gewoon zonde) overigens zal hij niet los komen hoor als er wat kopervet op het conische zit

Mvg. Kevin

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 10:48
door Patrickk
Eric 540i schreef:
Patrickk schreef:Apart verhaal maar 3 mm is idd te weinig vlees om iets vast te maken.
Ik heb ook een E39 en vorig jaar bij de dealer een nieuwe set slotbouten gekocht. Deze gaan er zeker 1cm in.
Hier gaat alles op 140nm vast en is bij elke wissel met een kruissleutel goed los te maken.
Hoi Patrickk, ik ben benieuwd welke jij hebt. Kan je een foto PM-en. Ik zal een foto van mijn slotbouten PM-en. Gr Eric
Ho Eric,

Heb er even 1 losgemaakt en een plaatje gemaakt.
Uiteinde is ook bij mij wat vettig van kopervet.

Afbeelding

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 11:45
door AdE39
Hallo beste Eric,

Ik zou de slotbouten wel langer nemen, want de 3 mm is wel heel erg weinig, en erg gevaarlijk.
Ze zouden er zomaar bij af kunnen breken, of de draad zwaar beschadigd geraken, en los komen.
Dat wil men echt niet hebben onder het rijden.

De schroefdraad dient echt wel een goede 15 mm in de naaf gedraaid te zijn.
Let er eventueel wel even op, dat de bouten ook weer niet te lang zijn, want dan is de kans groot, dat de ABS sensor plaat beschadigd geraakt.
Vraag anders even raad bij de dealer, die weten exact welke wielbouten u dient te gebruiken.

Verder vind ik de spanning van 130 Nm wel aan de hoge kant, ik zelf prefereer echt niet hoger dan 110/120 NM.
Dat is meer dan voldoende.
De kans dat de schroefdraad beschadigd geraakt met de spanning van 130 Nm is aanwezig, vandaar dat bij u steeds de slotbout stuk gaat!
Ik heb nooit geen enkel probleem met de slotbouten, door de lagere spanning.
En, denk er aan, als je de spanning met 10 Nm verlaagd hebt, dan zitten de bouten toch echt wel serieus vast.
je hebt nog steeds wel veel kracht nodig om deze los te trekken.

Denk er in ieder geval aan, dat bij een dergelijke spanning van 130 Nm, dat de conus of de draad beschadigd kan geraken.

Ik zelf verkies de bouten droog te houden, en geen vet of andere zaken te gebruiken.
Borstel met enige regelmaat de schroefdraad eens lekker schoon, met een staalborstel, dat volstaat echt.
Gaat er een bout moeilijk, dan is het hoog tijd om deze te vervangen, van het juiste type conus, en lengte.

Dit is echt het behoud van de naaf en de velg!

Ik hoop dat u er iets aan heeft.
Ik wens u succes toe, met het vervangen van de bouten.

Met vriendelijke groet,
Ad

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 12:09
door B46
Als je geen velgen hebt van 2000+ euro, zou ik gewoon 5 normale wielbouten er op zetten, geen gezeur met slotbouten.

Een origineel BMW alarm heeft normaal gesproken een hellingshoeksensor, zodra er een krik onder komt gaat het alarm af.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 20:37
door Eric 540i
Beste Patrickk, die had ik ook en die zijn helaas niet meer te krijgen. Vandaar vervangen voor nieuwe type slotbouten. Ik probeer een foto van de nieuwe te uploaden (164kb) echter dat lukt niet. Ik stuur je een PB. Deze lijkt er heel veel op: http://www.velgenhuis.nl/images/content/mcgard.jpg

Beste AdE39. Dank voor je invalshoek. Die 110 Nm had ik mij voorgenomen.

Beste B46, 5 wielbouten heb ik inderdaad gedaan en dat van die helingshoeksensor had ik nog niet aan gedacht.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 03 nov 2014, 21:03
door hj2
KevinE39 schreef:Klopt.
Zorg dat je velg gewoon droog blijft (of beetje vaseline op het conische gedeelte) kopervet maakt een lelijke plek op je velg (niet dat je het ziet maar het is gewoon zonde) overigens zal hij niet los komen hoor als er wat kopervet op het conische zit

Mvg. Kevin
De grap is dat vet (of vaseline zoals u wilt) op het conische deel er voor zorgt dat de spanning op de bout veel hoger wordt dan dat wat je denkt ingesteld te hebben op je momentsleutel.

Als je Ad volgt (en hij heeft weer gelijk, want 110n/m is genoeg en hoger is slecht voor je draad en kan zelfs voor trillingen zorgen) en met 110 n/m je wielbouten wilt aanhalen, dan is dat gebaseerd op een droge conus en de specifieke wrijving die daarbij hoort (wat de uiteindelijke afschuifspanning op de draad van de bout bepaald) als je dat deel smeert, zal de spanning op de schroefdraad veel hoger worden bij gelijk aanhaalmoment omdat er minder weerstand is dan verwacht.

Dat gezegd hebbende: een wiel verlies je niet zomaar hoor ;-)

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 22 nov 2014, 14:38
door dw70
we fantaseren de 130Nm niet. Dat wordt weergegeven voor de e39 als je op aanhaalmoment zoekt. Het zal er wel degelijk mee te maken hebben dat de e39 een stukkie zwaarder is dan alle andere 110Nm velg auto's van BMW.

Voor de 7 serie bijvoorbeeld (E66): 150Nm. Een nog grotere auto dus.

Je kunt niet zomaar wat doen, je moet het zeker weten.

Re: Nieuwe originele slotbouten muurvast E39

Geplaatst: 22 nov 2014, 17:57
door AdE39
Hallo beste forum leden,

Het gaat mij er echt niet om, om gelijk te hebben.
echter de ervaring leert mij, dat de 110Nm echt meer dan voldoende is.
Ik rijd dus zelf een E39 525i touring, daar achter trek ik vaak een caravan van 1600 kg.
Ik heb nooit een loslopende wielbout gehad!

En ik heb nog veel zwaarder auto's gereden, en heb daarbij ook nog nooit een probleem gehad met deze afstelling van de wielbouten/moeren.

Wat HJ2 zegt, het behoud van de schroefdraad, dat is zonder meer waar, en dat is beslist ook geen fabel.

Licht metaal en stalen velgen, dan is deze aantrek kracht meer dan voldoende.

Dan wil ik het nog hebben, over het invetten van de conus, en de draad!
Nooit doen dus, dit geeft geheid grote problemen, de aandraai kracht is dan zeker en vast nog veel hoger, je kan er een tapeind of een wielbout echt mee afbreken!
Ik moet er echt niet aan denken, dat ik met een auto rond rijdt, waarvan een wielbout of tapeind half doorgebroken in de wielen zit!!

Het gaat er hier ook niet over wat het fantaseren betreft van de 130 Nm betreft!
Maar ik vind het dus wel erg overdreven, deze aantrek kracht, en is zeker en vast niet nodig.
Bedenkt u zich eens, wat gebeurt er met de conus in de velg, waar steeds de conus van een stalen wielbout in word gedraaid, en wel met deze enorme kracht van 130 Nm!
Dan kan wel eens tegen u gaan werken, door dat er vraat op kan gaan treden, staal is immers veel harder dan het aluminium van de velg! Dan heeft u een beschadigde velg, die kan regelrecht de container in!
Dan komt het probleem, ik krijg de slotbout niet meer los ook nog eens om de hoek kijken!
Want dit topic gaat daar volgens mij toch ook om.

Verder laat ik het ook in het midden, wie wat doet met zijn auto, dat is een ieder zijn zaak.
Ik informeer enkel maar, met wat het mij het beste lijkt, gezien mijn 46 jaar ervaring met allerlei voertuigen, en hun aantrek koppels van de bouten en moeren.


Ik wens u allen een heel fijn weekend toe. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad