Pagina 1 van 6
Hoe vaak olie bij vullen?
Geplaatst: 11 dec 2008, 10:18
door Dr.BMW
Om de hoeveel gereden km moet je 0.5 liter bij vullen?
is normaal rond de 2500 a 5000km? ik weet wel dat bij om de 1000km bijeen probleem is.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 11 dec 2008, 11:03
door Griffendahl
Ik hoef helemaal niks bij te vullen, wordt gewoon om de 22.000 ververst en komt in tussentijd niet onder niveau.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 11 dec 2008, 12:01
door Robbel
Griffendahl schreef:Ik hoef helemaal niks bij te vullen, wordt gewoon om de 22.000 ververst en komt in tussentijd niet onder niveau.
+1 tot nu toe
heb pas 7000 gereden
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 11 dec 2008, 12:16
door bofkont
Dr.BMW schreef:Om de hoeveel gereden km moet je 0.5 liter bij vullen?
is normaal rond de 2500 a 5000km? ik weet wel dat bij om de 1000km bijeen probleem is.
Om de 1000 is het idd niet goed.
Maar voor bijvullen staan geen vaste momenten voor, de ene wagen neemt meer olie dan de andere ookal heb je indentieke motoren.
Gewoon 1x per maand peilen lijkt me voldoende.
En de E46 heeft een waarschuwingslampje, maar advies is nog steeds peilen.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 11 dec 2008, 12:18
door Opt1mus
bofkont schreef:En de E46 heeft een waarschuwingslampje, maar advies is nog steeds peilen.
Die is ook lekker betrouwbaar idd..
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... nje#p41735
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... nje#p28146
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 11 dec 2008, 21:08
door bofkont
Waarschuwingslampje is idd niet altijd betrouwbaar, daarom zoals ik al zei gewoon blijven peilen
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 13 dec 2008, 23:46
door Joop
Lampje bij mij is voldoende betrouwbaar...
...blijf aan het bijvullen de laatste tijd...
Vandaag na 1100km 0,9L bij mogen vullen..., twee weken terug ook al 0,7L. na 2000km.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 13 dec 2008, 23:53
door te951
moet zeggen geen probleem, alleen als zijn beurtje komt
dan krijgt ie iets nieuws.
incl. nieuw ondergoed ( filter ) . ;D
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 14 dec 2008, 13:18
door bofkont
Joop schreef:Lampje bij mij is voldoende betrouwbaar...
...blijf aan het bijvullen de laatste tijd...
Vandaag na 1100km 0,9L bij mogen vullen..., twee weken terug ook al 0,7L. na 2000km.
Is idd niet goed.
Olie staat altijd op max bij mij nog nooit hoeven bijvullen.
Als ik jou was even laten adviseren door de dealer voor een andere olie, helpt vaak bij overmatig olieverbruik.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 16 dec 2008, 01:26
door Joop
...eerst maar eens een oliebeurtje geven, wil doorgaands ook wel helpen, wanneer ik een 10k verder ben na een beurt begint ie wat meer te verbruiken.
...heb overigens geen idee wat er anders in zou moeten...
...zou 10W60 een optie zijn? is een stuk dikker dan de 5W30 die er normaal in gaat.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 16 dec 2008, 12:54
door Niels
Joop,
Met het koude weer wil olieverbruik ook wel eens toenemen. Bij diesels is dit meestal minder waarneembaar dan benzine motoren vanwege de materiaal keuze van de motoren. 0,9 liter is fors op 1100km maar je rijdt ook veel in Duitsland natuurlijk
Indien dit verbruik in het verleden niet zo was dan moet je je afvragen of er niets mis is.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 16 dec 2008, 23:35
door Joop
Met het koude weer kan ik het inderdaad merken en als ik het verbruik een beetje bekijk klopt dat ook wel met voorgaande jaren (nu met 1200km/ltr wel heel extreem, maar is inderdaad incl. een stevige Duitslandrit en naar mijn zin veel te veel korte ritjes (die ik ook nog eens zo lang mogelijk probeer te maken)).
Vanaf ik het moment dat ik hem heb is het (omgerekend aantal km/ltr. olie, waarbij niet altijd een hele liter is toegevoegd):
Aanschaf, incl. Inspection II: 16.000 / 4.575 / 4.550 km
Oilservice: 8.000 / 10.000 / 2.200 / 6.300 km
Inspection I: 9.000 / 2.365 / 4.480 / 2.740 / 2.126 / 2.830 / 1.228 km
Vanaf de kleine of grote beurt loopt het verbruik op. Oilservice staat voor over 1250km gepland, dus dan maar eens kijken wat of hoe; of de auto moet dan al ingeruild zijn...
Overigens het torretje loopt nog net zo mooi ten opzichte van toen ik hem kocht, daar ligt het niet aan. Maar een AA-meeting bezoeken kan geen kwaad denk ik... ;D
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 17 dec 2008, 21:25
door Fabian79
Hoi,
vervelend probleem. maar pas op, het olieverbruik wat er maximaal is toegestaan kan je tegenvallen. Ik weet toevallig van mijn motorfiets dat 1l/ 1000 km binnen de toleranties vallen. Als je dit hoort wordt je helemaal gek toch??
Bij een bmw is dit wel vrapant. Heb je niet ergens een lekkage ofzow???
Als de auto zoveel olie gebruikt en dit dus verbrand, dan moet je dit aan je uitlaatgassen kunnen zien.
Blauwe rook is nie gut!!!
Laat de auto goed warm lopen (dan is de olie het dunst) Ga ff achter de auto staan en laat iemand anders ff een puist gas geven. Dan ken je het zo zien.
Door al die mooie bodemplaten kan je lekkages akelig opsporen. Schroef de bodemplaat er eens af en kijk of het blok nat is.
suc6
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 17 dec 2008, 21:41
door bofkont
Joop schreef:...eerst maar eens een oliebeurtje geven, wil doorgaands ook wel helpen, wanneer ik een 10k verder ben na een beurt begint ie wat meer te verbruiken.
...heb overigens geen idee wat er anders in zou moeten...
...zou 10W60 een optie zijn? is een stuk dikker dan de 5W30 die er normaal in gaat.
IS idd dikker, kameraad van mij gebruikt het nu ook ipv 10 w 40, had eerst olieverbruik.
Nu bijna niks meer, gaat om een alfa 146 ti 2.0 16v.
Maar zou eerst maar eens goed informeren als het er wel in mag.
Re: olie bij vullen
Geplaatst: 17 dec 2008, 21:50
door Joop
Fabian79 schreef:Hoi,
vervelend probleem. maar pas op, het olieverbruik wat er maximaal is toegestaan kan je tegenvallen. Ik weet toevallig van mijn motorfiets dat 1l/ 1000 km binnen de toleranties vallen. Als je dit hoort wordt je helemaal gek toch??
...
Blauwe rook is nie gut!!!
...
suc6
Om precies te zijn is de BMW-norm 1,5L op 1000km (dus 667km op een litertje). I.v.m. de vorige coupé die nog meer verbruikte ben ik hier maar al te goed van op de hoogte. Die vloog na revisie van het blok door de norm, met vervangen van het onderblok tot gevolg (cilinderwand was namelijk niet meer goed opgeruwd te krijgen). Echter viel die auto nog binnen de huisselectie garantie en deze niet meer; daarnaast staat deze ook op het punt van inruilen als ik een mooie nieuwe coupe tegen het lijf loop.
Wat betreft die blauwe rook... Die geeft ie dus niet. Ook hierbij dezelfde symptomen als bij mijn vorige auto; geen blauwe pluimen wel olieverbruik. Dat het via de uitlaat naar buiten komt is wel duidelijk want de binnenzijde van de uitlaat zijn wel heel vettig zwart.