alsnog 12v punt inbouwen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Jeroentje J

alsnog 12v punt inbouwen

Bericht door Jeroentje J » 18 nov 2014, 09:24

Hoi,
vorige week kocht ik m'n eerste e46 (318d touring, 2004). De vorige eigenaar vond het geëikte vdo dayton ding prettiger dan de brillenbak en aansteker en dat ben ik geloof ik wel met hem eens.
Echter, ik zou graag m'n telefoon willen kunnen opladen en wil heel graag daarvoor een aansteker punt in de middenconsole inbouwen.
Nu ben ik redelijk handig, maar heb weinig ervaring met autotechniek. De zoektocht is dus naar een paar draden die ik kan gebruiken om continue 12v in die midden console te krijgen, maar ik zie door de (kabel)bomen het bos even niet.

Heeft het zin om de hele midden console te demonteren (ik kwam nog niet verder dan de rand rond de pook en de twee schroeven van de console die daaronder verscholen gingen)? Loopt daaronder 'de' aansluiting die ik zoek? Is het verstandiger rechtstreeks vanuit de stoppenkast te gaan bedraden (veel how-to's op youtube, maar voelt niet zuiver)? Kan ik van achter de vdo of business cd misschien aftappen zonder problemen (en dan vanaf wélke bedrading)?

Vergeef me als ik voor de hand liggende vragen stel of zelfs de domme, maar ik moet even mijn weg zoeken.

groetjes,
Jeroen

Alex400

Re: alsnog 12v punt inbouwen

Bericht door Alex400 » 18 nov 2014, 11:28

de 12v aansluiting zit bij de cigaretten aansteker. Daar heb ik ook 2x 12v af lopen tappen. Wat ik wel heb gedaan is
extra gezekerd. 1 12v was voor mn dashcam en 1 12v was voor mn USB poort (ik heb ipv cigaretten aansteker een USB poort er ingebouwd).

Als je googled of op youtube zoekt dan kan je vast wel iets vinden hoe je de middenconsole demonteert.
En dan gewoon de 2 draden van de cigaretten aansteker volgen. Is geloof ik zwart en rood.

Ik weet dat sommige e46 ook onder de middenconsole bij de armleuning 12v zouden moeten hebben.
Maar ik heb die draden nooit echt gevonden, behalve dunne draden voor 12v lichtje voor de asbak achter. Maar leek mij niet handig om daar 12v op aan te sluiten. Beter de dikkere draden van de 12v van de cigaretten aansteker.

Jeroentje J

Bericht door Jeroentje J » 18 nov 2014, 11:43

Hai Alex,
dank voor je snelle reactie.
Het probleem zit hem echter juist in het feit dat ik geen aansteker (meer) heb. Op die plaats zit dat lastige VDO Dayton scherm. Ik heb hem al gedemonteerd om te kijken of er een loze aansteker aansluiting achter hing te bungelen, maar dat kon ik zo niet ontdekken.

Die dunne draadjes naar de asbakverlichting, die zullen toch vermoedelijk veel te weinig vermogen kunnen leveren? Ik kan me zomaar voorstellen dat als ik daar eens een omvormer op aansluit er vast wel iets *pang* zegt in m'n stoppenkast (in het beste geval), is dat een juiste aanname?

Vooralsnog is dus de zoektocht naar die rode en zwarte draad. Nu ben ik nog niet al te rigoreus aan het losschroeven geweest (moeder de vrouw wil niet graag schroevendraaiers in 'haar' auto zien), had ik door moeten zoeken en is de kans dat ze ergens achter geplakt zijn aanwezig? Of wordt die aansluiting bij het inbouwen van navigatie vervangen door desbetreffende stekkers?

groetjes,
Jeroen

Alex400

Bericht door Alex400 » 18 nov 2014, 12:56

Nee nooit 12v aansluitingen maken op dunne draadjes.

En nooit kroonsteentjes gebruiken. Ik draai de draden bijelkaar. Wat soldeer en dan met krimpkous (te koop bij elke electronica onderdelen winkel) erover.

Ik denk dat de draden van de cigaretten aansteker er nog wel moeten zijn. Bij zat die in de middenconsole.
Boven de asbak aan de linkerkant aan de draadboom.

Wellicht dat andere leden nog weten welke kleur de 2 draden hadden. Weet niet 100% zeker of ze rood en zwart zijn.

Jeroentje J

Bericht door Jeroentje J » 19 nov 2014, 07:40

en, en, en, als ik nou met een zekeringadapter de constante 12v uit m'n zekeringkast haal en nog braafjes een zekeringetje op de lijn zet, is dat een nette oplossing of zie ik een heel grote "echt never nooit niet doen" over het hoofd?

Alex400

Bericht door Alex400 » 21 nov 2014, 11:32

Probleem met constant is dat jij je accu kunt leegtrekken. De 12v die ik van mn cigaretten aansteker heb is alleen aan als de sleutel in het contact zit. Zodra ik de auto op slot doe dan is de 12v weg.

Jeroentje J

Bericht door Jeroentje J » 02 dec 2014, 10:27

Wel bijzonder! Ik vond de makkelijkste oplossing, namelijk de originele aansluiting weg getaped achter het scherm van de VDO.
Maar die geeft wel een constante.. dus goed opletten dat we de telefoon er niet te lang in laten hangen als de motor niet draait ;)

Allen, dank voor jullie kennisdeling!

Turmalin

Bericht door Turmalin » 02 dec 2014, 20:36

`Bij mij hetzelfde. De rode voedingsdraad lag gewoon achter het vdo scherm
De aansteker plug heb ik achter de afstandbediening gemaakt. Dan ziet het er netjes uit als ik hem niet gebruik. Als ik het opnieuw zou doen zou ik gewoon een usb aansluiting monteren ipv een aansteker. Misschien doe ik dat alsnog

Afbeelding
BMW 330D Touring F31
En eerder: 1985: E21-316 1988: E21-315 1990: E30-316 1992: E30-316i 1993: E36-318i 1999: E36-325i 2000: E36-316i comp. 2001: E39-525tds 2002: E46-316 2005: E87-120d 2012: E46-330d 2015: E91-330d 2017: F31-330d

Jeroentje J

Bericht door Jeroentje J » 08 dec 2014, 10:27

Ja, dat was mijn eerste idee ook, maar uiteindelijk werd het toch een klassieke aanstekeraansluiting. Ik vind de USB ook mooier, maar heb ook nog wat apparaten die toch graag de ouwe aansluiting zien.
Is nu mooi gemonteerd in m'n armsteun.

Kepel

Sigarettenaansteker installeren (niet aanwezig)

Bericht door Kepel » 14 jun 2015, 07:56

Hi

In mijn 316I uit 2004 zit de standaard VDO BMW navigatie. Deze zit in het dashboard voor de versnellingspook.
Ik heb dus geen asbak met sigarettenaansteker. Die asbak mis ik niet (rook niet). Maar de sigarettenaansteker is wel handig om een telefoon op te laden, of de Ipad van de kids bij te laden.

Ik wil daarom in de middenconsole een nieuwe sigaretteaansteker installeren. Wellicht is een USB aansluiting makkelijker.
Weet iemand of de auto daar al op is voorbereid? Dus wellicht alleen de kabels verlengen vanaf het dashboard?

Kepel

Re: Sigarettenaansteker installeren (niet aanwezig)

Bericht door Kepel » 14 jun 2015, 17:11

Dank u...
Laatst gewijzigd door Bart70 op 14 jun 2015, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 14 jun 2015, 17:14

Topics samengevoegd.

wiren

Bericht door wiren » 14 jun 2015, 18:00

Graag gedaan :duim:

Kepel

Bericht door Kepel » 22 apr 2016, 17:13

Ik heb een USB aansluiting gemaakt. (omdat er een VDO op de plek van de asbak zit) Ik heb gebruik gemaakt van de standaard zaklamp aansluiting in het dashboard kastje.
Ongeveer drie kwartier mee bezig geweest

Afbeelding
Mijn BMW heeft geen zaklamp, maar de aansluiting zit achter een afsluitkapje.
Het afdekplaatje eraf gehaald. Met de dremel een opening voor de draden gemaakt.

Afbeelding
Een 12v aansluiting van de automaterialen zaak gehaald en wat soldeerwerk.
Een glaszekering ertussen en twee goldconnectors gesoldeerd. (dan is het plug en play installeren)

Afbeelding
Ingeplugd om e.a. te testen.

Afbeelding
De kabels weggewerkt, met klitteband e.a. goed vastgezet en een usb-plug erin.

Afbeelding
Het kastje kan gewoon dicht

Het is puur om een telefoon te laden. Niet geschikt voor om een sigaretten aansteker .
Daar zijn de draden te licht voor (de draden van de zaklamp aansluiting). Waarschijnlijk brand dan de zekering ook door.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”