Pagina 1 van 1

Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 18 nov 2014, 20:32
door Hoax
Ik heb een vraagje over TUV goedkeuring. Ik kwam deze descriptie tegen en ik vroeg me af wat dit betekend:

De uitlaten van Eisenmann worden op bestelling volledig uit RVS en met de hand geproduceerd. U kunt kiezen uit een Sport (TÜV goedgekeurd en DIN EN ISO 9001 certificaat) of een iets hardere Supersound (niet TÜV goedgekeurd) uitvoering.

Ik ben op zoek naar een hardere sound dan de stock uitvoering van de M5 E60. Heeft iemand ervaring met deze uitlaten? Is een harder geluid dan een normale Eisenmann wel nodig en zo ja, kan ik hier dan wettelijk mee in de problemen komen?

Nog een klein vraagje. Mocht ik deze uitlaat kopen http://www.bimmerparts.nl/B525802180-Ei ... 0-sedan-m5 moet er dan nog in de bumper gezaagd of gesneden worden?

Alvast bedankt voor de feedback.

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 18 nov 2014, 20:49
door Martijn.
Tuv heb je hier in Nederland niet nodig.
Ik heb zelf de Supersound ofwel Race uitvoering op mijn M3.
Op een M5 heb ik geen ervaring met zo'n uitlaat, maar ik denk dat je ze beide wel heel goed zult horen.

Je krijgt er in ieder geval geen problemen mee en normaal gesproken hoef je verder ook niets aan te passen om zo'n uitlaat te monteren.

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 18 nov 2014, 21:24
door Hoax
Martijn. schreef:Tuv heb je hier in Nederland niet nodig.
Ik heb zelf de Supersound ofwel Race uitvoering op mijn M3.
Op een M5 heb ik geen ervaring met zo'n uitlaat, maar ik denk dat je ze beide wel heel goed zult horen.

Je krijgt er in ieder geval geen problemen mee en normaal gesproken hoef je verder ook niets aan te passen om zo'n uitlaat te monteren.
Ik kwam net nog wat meer info tegen. Ik ben bang dat er dus wel gesneden etc. moet worden in de bumper.
Geen TUV betekend dus dat ik er Duitsland niet mee in kan? Dat is eigenlijk best wel een groot nadeel voor mij :(

http://www.beastpower.com/eisenmann/p/b ... 5258.02180

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 18 nov 2014, 21:47
door Martijn.
Geen Tuv maakt voor Nederlandse auto's niets uit. Wij moeten voldoen aan de APK regels in Nederland en die laten een Eisenmann race ofwel supersport wel gewoon toe.

Alleen Duitse auto's moeten voldoen aan TUV regels.

Ik denk dat er verschillende maten zijn maar weet niet of er bij een 5-serie gesneden moet worden.
Bij een M3 in ieder geval niet.

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 18 nov 2014, 22:27
door Hoax
Bedankt voor je hulp :)

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 18 nov 2014, 22:38
door Patrickk
Je kan ook je vraag aan bimmerparts voorleggen.
Hij zal het zeker weten aangezien hij dit ook verkoopt.

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 19 nov 2014, 23:50
door rubbere ronnie
Nu heb ik er niet veel weet van, maar toch heb ik het bij programma's als wegmisbruikers wel eens voor bij zien komen.
Dat ze dan na zo'n beurs alle gasten met wat meer geluid of uitgebouwd even testen waaronder met een db meter.
Maak je teveel herrie word je kenteken in beslag genomen en krijg je terug als hij weer terug gebracht is naar origineel.
Heeft dan wel niets met de tuv te maken, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 20 nov 2014, 17:56
door PowerMoss
Eisenmann uitlaten kun je kiezen in Sport of Race sound uitvoering. Zelf heb ik geen ervaring met Eisenmann maar heb al vaak gelezen (en gehoord) dat de Race sound wel erg luid is. Velen gaan zich na verloop van tijd toch storen aan de (te) luide sound. Tevens lees/hoor je ook vaak dat "de buren" ineens wel erg veel commentaar krijgen op je M5 :gek:
De Sport sound lijkt meestal toch de meest logische "verstandige" (dus niet emotionele) keus. Mocht je uiteindelijk toch niet helemaal tevreden zijn met deze sound dan kun je altijd nog de middendempers vervangen door een X-pipe en/of de standaard kats (400 cell)vervangen door sportkats (200 cell). Natuurlijk hangt hier dan ook weer een prijskaartje aan. De sportkats hebben het voordeel dat je nog wat vermogenswinst krijgt :love: .
Wat de afmetingen betreft ben ik bang dat je toch wat (klein) snijwerk krijgt. Ik heb zelf uitlaten met diameter 4x85x115 mm en er moest een paar millimeter gesneden worden. Eisenmann (ovaal) heeft diameter 4x77x120 mm dus zal het toch snijwerk worden vrees ik :hug: .

Succes ermee
Gr. Powermoss

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 22 nov 2014, 21:31
door Hoax
Bedankt iedereen voor de input zover.

Na heel wat rondkijken had ik eigenlijk een grote vraag. Heb ergens anders in het forum een topic aangemaakt aangezien de vraag nogal globaal is.

Ik vraag mij af wat een normale uitlaat specialist kan doen vergeleken de dure tuning merken. Is het echt een wereld van verschil en de meerprijs waard?

viewtopic.php?f=42&t=42015

Re: Eisenmann uitlaat systeem - TUV Goedkeuring?

Geplaatst: 23 nov 2014, 00:05
door daNpy
In Duitsland mag je niet zoveel aan je auto verbouwen als in Nederland.
Bijvoorbeeld alleen voorgeschreven en TÜV gekeurde velgen in de juiste maat (vermeld op het kenteken bewijs!) mag je monteren.

Wil je in Duitsland iets aan je auto veranderen, bijvoorbeeld een andere uitlaat, moet deze dus TÜV gekeurd zijn. Daarbij hoort een papiertje genaamd "Teilegutachten".
Met dit papiertje en het onderdeel onder je auto ga je naar TÜV en laat hem daar keuren. Het onderdeel wordt na goedkeuring op je kentekenpapieren bijgeschreven.

Je moet de Duitse papieren van mijn Golf eens zien :loveit:

Ik weet niet hoe het zit als je dergelijke delen onder je Nederlandse auto bouwt en in Duitsland rijdt. Dat is een soort grijs gebied.
In principe kunnen ze al moeilijk doen over imitatie knipperlichten(!).
En op de uitlaat van mijn motor staat "Not for road use". Nu ken ik gelukkig niet zo goed Engels, dus ... :leip: