Pagina 1 van 2

Turbo vervangen

Geplaatst: 27 nov 2014, 16:06
door avdakker
Mijn turbo fluit op het moment erg hard zo rond de 1000/1500 toeren. Dat is dus al vrij snel moet ik zeggen.
Nu hoor ik zelf slecht (hoge tonen verlies) dus moet ik uitgaan van het oordeel van anderen. Inmiddels heb ik al 3 techneuten langs me gehad (ben zelf ook techneut) die klagen over het teveel en te snel fluiten van de turbo.
Ik heb een standaard chiptuning en geen roetfilter meer (leeg). Dat hij wat harder fluit is dan normaal maar blijkbaar fluit hij wel erg hard.
Nu wil ik zelf de turbo gaan vervangen (175K op de klok) om het falen preventief voor te zijn. Mijn vragen zijn dan:
1. Kan ik naast de Garrett turbo nog een ander goed merk hanteren?
2. Is er al ergens een "How To" van die goed en duidelijk te volgen is? (ik heb al gegoogeld)
3. Is er een herprogrammering of programmering nodig indien ik de turbo vervang of is dit gewoon plug en play?
Alvast mijn dank voor de antwoorden.

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 27 nov 2014, 16:41
door rs13
Heb je gevoeld of er speling op de as vd turbo zit? Wellicht heb je een luchtlek ergens wat voor de fluit zorgt? Persoonlijk zou ik een turbo zonder speling niet direct vervangen.

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 27 nov 2014, 17:54
door DennieV
Op de vragen heb ik helaas geen antwoord.
Wel kan ik je zeggen,mijn turbo is bij +-196.000km gesneuveld,het asje was gebroken en lag half los mee te ratelen.
Ik heb geluk gehad dat het bij rustig rijden gebeurde dus de schade was enkel de turbo.
Zegt op zich allemaal niks,maar gezien jou km-stand is even goed na laten kijken door een monteur niet overbodig. :duim:

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 27 nov 2014, 23:42
door avdakker
De turbo moet er toch uit om aan de as te kunnen voelen. Een monteur heb ik niet nodig voor een dergelijk iets. Brugje huren en aan de gang. Zolang het mechanisch is en ik niets hoef te programmeren kom ik wel uit.
Dat het fluiten ook van elders kan komen is wellicht nog een oorzaak om over na te denken. Gezien mijn km stand lijkt het me niet verkeerd om het hoe dan ook toch maar preventief te doen. Het zit me niet lekker als ik iets heb dat enorm zwaar drukt op de betrouwbaarheid van mijn wagen.

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 28 nov 2014, 11:27
door Quadrantz
Dat is minder avdakker :(. Is een gereviseerde turbo nog een optie? Daar heb ik ook wat goede verhalen over gehoord/gelezen en kan een berg geld schelen...maargoed jij doet het zelf dus dat scheelt sowieso al een boel :)

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 29 nov 2014, 14:43
door avdakker
Dat zal het waarschijnlijk ook gaan worden. Je levert dan ook je oude in als je klaar ben (statiegeld)

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 29 nov 2014, 17:55
door DennieV
Ik geloof dat een revisieturbo zo'n €1000 goedkoper is dan een nieuwe,en een revisie kan eigenlijk gewoon voor een nieuwe door ;)
Ik was zo'n €1500 kwijt voor een T1010 of T1818 (type weet ik niet zeker meer,moet ik de papieren weer zien) ex montage.
Onze turbo's zijn electronisch geregelde,dacht dat die zichzelf in/bij regelen.

Was niet heel fijn zo'n 1000-2000km na aanschaf,maar het is nu wel een hele opluchting dat ik met een nieuwe turbo én verse automaatbak van huis kan :ja:
Mijn 'ingecalculeerde extra kosten' zat ik zo doorheen :rolf:

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 29 nov 2014, 20:01
door morris
Als alleen de "kale" turbo vervangen word hoeft er niks geprogrammeerd te worden.
Voor het asje te voelen hoeft de turbo niet gedemonteerd te worden....gewoon de lucht inlaatpijp (vanaf de LMM) demonteren en dan kun je bij die as.
Goedkoper alternatief dan een nieuwe of gereviseerde turbo is je eigenste te "reviseren" dmv een gereviseerde patroon....kost rond de 250,-
Check deze link maar... http://turboonderdelen.nl/ ...staat trouwens ook op MP

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 30 nov 2014, 00:24
door avdakker
Kijk dat is nog eens een reactie waar ik iets mee kan. Zelf de turbo repareren is uiteraard ook een mogelijkheid. Moet even kijken of ik dat prijsverschil voor lief neem of niet. Een gereviseerde turbo ligt rond een kleine 500 euro.
In elk geval alvast enorm bedankt voor de duidelijke toelichting. :duimen:

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 30 nov 2014, 13:05
door Vintiem
Turbo zelf repareren zou ik nooit doen. Ik heb recent mijn turbo's vervangen en gekeken hoe deze professioneel wordt opgebouwd. Een beetje onbalans kan je zelf nooit meten maar heeft enorm invloed op de werking.
Ik zou zelf samenstellen vertalen als meedoen met de loterij, kans van 1 op ...... dat het perfect is terwijl perfect wel is aan te bevelen

Ik zou voor een revisie gaan van je Garrett gaan.

Maar test de boel eerst eens goed voordat je gaat vervangen
Mvg,
Vincent

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 30 nov 2014, 21:11
door avdakker
Gezien mijn km stand en hoe hij nu fluit wordt hij gewoon vervangen. Ik zal zonder meer nog kijken of er speling op de as zit als ik hem eruit heb gehaald maar vervangen wordt hij toch.
Betreffende je argument over het ombouwen en de speling daar zit mijn angst toch ook wel een beetje. Het is wel een element wat behoorlijk wordt beproeft.
Voorlopig denk ik nog steeds aan het bestellen van een gereviseerde Garret en dan mijn oude inleveren voor het statiegeld. Dan ben ik een 500 pleuro kwijt voor de turbo en dat vind ik het wel waard.

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 30 nov 2014, 21:16
door Bart70
Ben het wel met je eens en zou in jouw geval denk dezelfde beslissing nemen

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 30 nov 2014, 21:50
door hj2
... Niet helemaal...

Als je 500 Euro uitgeeft aan een revisie + de uren van de brug huur erbij + alle sleuteltijd, om er achter te komen dat er toch een slang lekt.... Is dat toch zonde geld?

Ik zou door een garage de turboslangen laten afpersen voordat je geld uitgeeft wat wellicht niet hoeft...

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 30 nov 2014, 23:51
door avdakker
Ook dat kunnen we zelf voorzien. Ik ben zelf een werktuigbouwkundige in de Installatie techniek. Wat slangen afpersen zal dan ook niet het punt zijn. Wel een goede tip dat dan weer wel. Ik zal het meenemen als we bezig zijn.

Re: Turbo vervangen

Geplaatst: 03 dec 2014, 21:21
door morris
Beste vintiem,

Natuurlijk ga je niet zelf ff de turbo repareren dmv de rotor uit elkaar te schroeven en de lagers vervangen, beetje turbo draaid op zn max over de 200.000 r/pm.
Zoals je op de site van de link kunt zien vervang je het "draaiende" gedeelte...zij claimen ook dat deze VSR gebalanceerd icl certificaat daarvan.