Hallo beste Blisman,
Het bekijken op welke positie het lek zich bevind.
Normaal gesproken bekijkt men dit vanaf achter het stuurwiel vandaan.
Zit dan de lekkage rechts, dan zou het goed mogelijk kunnen zijn, dat het de kleppendekselpakking zou kunnen lekken, maar dan zou men dit ook mogelijkerwijs kunnen zien, of de lekkage van een hogere plaats zou komen.
Is ook niet zo ingewikkeld, maar men moet wel weten, hoe alles vast zit, en los gehaald dient te worden.
Is een vrij lange reparatie van een paar uur.
Vergeet a.u.b de massa oogjes niet te monteren van de bobines!!
Trek de kleppendeksel met het juiste moment aan!!
Wat ook erg goed mogelijk is, en dat heb ik zelf ondervonden, dat het de O-ring lekte van de olieniveau sensor, deze is gesitueerd in de carter pan, zit met 3 10 mm zeskantboutjes vast, en er zit een brede platte stekker aan de sensor. Deze kan vaak ook de lekkage veroorzaken.
Het is geen ingewikkelde reparatie.
Tip van mij:
Vervang de O-ring tijdens het olie wisselen.
Gooi de opgevangen olie beter niet terug in de motor, er kan zand en ander vuil in de olie gevallen zijn, of gewaaid.
Meer naar de linkerzijde, dan zou het oliefilterhuis kunnen lekken, ik bedoel daarmee de pakking tussen het huis en het motorblok. Dat is geen ingewikkelde reparatie.
Tip van mij:
vervang deze beter tijdens het olie wisselen.
Carter ventilatie/olieafscheider en de kunststoffen leidingen.
Vaak is deze verzadigd en of gebroken, controleer dit vooraf, of dit zo is.
Vervang dan beter de gehele set.
Vergeet de oliepeilbuis niet te controleren op verstopping van de retourslang.
Is dit het geval, draai de 13 mm zeskant bout los van de beugel in het blok, en trek deze uit de boring van het blok.
Maak de slangaansluiting zeer goed schoon.
Bij montage, altijd een nieuwe O-ring monteren.
Dit is op zich best een aardige kluif, waar aardig wat gedemonteerd dient te worden.
De onderdelen die gedemonteerd dienen te worden.
Luchtfilter met de aanzuig slangen, en vergeet dan niet de stekker los te nemen van de LMM!
luchtregelklep op de motor. Zorg uiteraard voor een nieuwe O-ring.
Carterventielatie/olieafscheider met alle kunststof slangen, let op, deze kunnen afbreken!!
TIP: Daarom, kan men beter het vacuüm verzamelstuk los draaien, en los nemen, zodat men de slangen kan los nemen, zonder dat men de aansluit tulen afbreekt.
Scheelt weer in de onkosten van de onderdelen.
Aan de voorzijde bij de eerste cilinder, daar dienen wat stekkers los genomen te worden.
Dan komen we aan bij de krukas afdichting!
Dan word het al echt een stuk serieuzer!
Of de poulie dient los genomen te worden, en geloof me, daar zitten de grote krachten verborgen.
Dat is al een serieuze kluif, waarbij men echt de botte kracht zal moeten laten zien.
En, er is speciaal gereedschap nodig, om de poulie tegen te houden, en een aardige sterke sleutel of T-ijzer met een lange staaf ijzer.
Dit kan men beter op een brug of in een goede smeerput uitvoeren.
Zit de lekkage aan de achterzijde, dan dient de gehele aandrijflijn, uiteraard behalve de achteras en de steekassen gedemonteerd te worden.
Het vliegwiel en de koppeling zal uitgebouwd dienen te worden, uiteraard heeft de automatische transmissie geen koppeling!
NU kan men beginnen aan de uitbouw van de afdichting.
Zorg uiteraard dat u alle benodigde materialen in huis heeft, anders is het afwachten geblazen, maar vaak heeft de dealer deze de volgende dag al in huis.
Controleer dan ook altijd eerst voordat u gaat demonteren.
Maak de vuile gedeelten eerst een goed schoon, met wat motor reiniger.
Rijdt er dan eens een stuk mee, tot dat de motor geheel op bedrijfs temperatuur is, en kijk dan nog eens de plaatsen die u heeft gereinigd.
Is dit nu weer besmeurd met olie, dan weet u nu wat de oorzaak is.
Nu kunt u aan de slag!
Succes, met de reparatie, en maak alles even goed schoon, en ontvet de montage plaatsen.
Gebruik spaarzaam wat vloeibare pakking, vaak is dit op silicone basis.
Draai alles met het juiste koppel vast.
Met vriendelijke groet,
Ad