Pagina 1 van 2

BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 20 jan 2015, 15:54
door speurneuz
Hallo,

Bij mijn garage (goede BMW specialist waar ik niet aan twijfel!) heb ik 1,5 jaar geleden een nieuwe turbo laten plaatsen (km stand 210.000) vanwege een defect. (kosten EUR 2.100,00).

Nu zijn wij zo stom geweest om de olie niet te verversen toen wij afgelopen jaar een melding in het dashboard kregen en heb 10.000 km doorgereden met de "oude" olie. Beginnend BMW rijder en heb de uitroepteken blijkbaar genegeerd, jaja, ik weet het. :gek: Had dus veel eerder een servicebeurt moeten hebben, ook bleek er een melding van vervangen roetfiter :(

Nu was de kracht van de turbo opeens veel minder; met name in de eerste toeren, hoger pakt hij hem wel; hij fluit iets meer dan normaal maar geen gieren of iets dergelijks. Ojee. Maar de plaatselijke BMW dealer meldde mij dat de turbo niet defect is (dan zou die anders rijden/klinken). Dus ik weer naar mijn garage waar ik de nieuwe turbo indertijd had geplaatst. Wat blijkt nadat ze de auto uit elkaar gehaald hebben; zij verklaren deze weer overleden :nee: en roetfilter kon nog gereinigd worden. Kosten EUR 2.200,00.

Ik weet ik moet op de blaren zitten maar mijn vraag of het risico inderdaad heel groot is dat je nieuwe turbo al zo
"snel" overlijdt....en waarom verteld de BMW dealer eigenlijk na een proefrit dat dit niet een defecte turbo is....

Graag jullie mening, ik hoef geen dingen naar mn hoofd want vindt het al zuur genoeg....

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 20 jan 2015, 18:49
door Patrickk
Hoelang een turbo mee gaat kan erg verschillen. Bij mijn zwager lag deze er al uit naar 60k terwijl ik deze pas met 250k vervangen heb.

Of de dealer heeft wel/geen gelijk heeft of dat je "specialist" jou gewoon weer een nieuwe turbo wil verkopen kan ik niet over oordelen, maar als jij zo zeker bent dat je specialist gelijk heeft, tja..... Ook hun zouden ernaast kunnen zitten.

Je kan ook gereviseerde turbo plaatsen, scheelt meestal wel in de kosten tov een nieuwe.

Alarm of waarschuwings lampjes hebben een functie maar daar ben je nu ook achter.

Succes met de keuze van je oplossing.

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 20 jan 2015, 18:49
door Patrickk
edit, 1 keer is genoeg.

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 20 jan 2015, 18:59
door streamline
Ik zou er een andere specialist/dealer ook goed naar laten kijken. €2200 is veel geld

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 20 jan 2015, 21:13
door speurneuz
Dan moet de bmw weer "in elkaar" en zou weer uren werk zijn? Iemand een idee hoeveel?

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 20 jan 2015, 21:49
door Quadrantz
Wellicht dat het door de roetfilter is gekomen? Dat deze vol zat, zijn druk niet kwijt kon en daardoor de turbo is overleden...zou ook nog kunnen...

Dan zou het nu super balen zijn dat de turbo overleden is maar zou deze wel vervangen moeten worden en dan zsm die roetfilter eruit...maargoed dit zou ik nog even checken want ik ben geen monteur ;).

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 20 jan 2015, 23:08
door Source
Als de auto toch uit elkaar ligt, haal de turbo op en laat 'm bij een turbo revisie bedrijf testen. Volgens mij kan je daar op wachten als je een afspraak maakt.
Ik raad je aan om de turbo zelf langs te brengen dan weet je zeker dat er geen ruis op de lijn zit.

Trouwens een roetfilter reinigen daar zet ik vraagtekens bij maar ik heb me er niet in verdiept. Ik zou 'm dan vervangen door een nieuw exemplaar (dus niet gebruikt) of laten verwijderen.

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 21 jan 2015, 09:30
door speurneuz
De nieuw geplaatste turbo is nu na 1,5 jaar en 30.000km verder dus opnieuw overleden doordat de roetfilter niet op tijd vervangen zou zijn en de olie niet ververst (moet dat niet al bij die nieuwe turbo gedaan zijn en is dat dan na 30.000 al zo snel "vies"? nouja, iig dus erg balen maar eigen stomme schuld.

Ik heb nu besloten om turbo revisie uit te voeren, ik denk ook weer bij R AP. Dit kost daar EUR 1.050,00. (een gereviseerde turbo kost EUR 450,00 volgens mij, dus rekenen ze 10 arbeidsuren).

Daarnaast de roetfilter reinigen, kosten EUR 350,00.

Of is dit een heel gek idee?

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 21 jan 2015, 10:02
door Quadrantz
Waarom zou je de roetfilter er niet onderuit laten halen? Anders loop je over een x aantal maanden wellicht weer tegen dit probleem aan. Er zijn een boel bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, google maar even :).

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 21 jan 2015, 23:21
door speurneuz
RAP adviseerde sterk dit niet te doen vanwege aangescherpte regels bij de APK.

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 30 mar 2015, 10:30
door Jiro_2012
Als je in ze vrij staat en gas geeft dan gaat hij niet verder dan 4000 toeren. KLeine kans dat de roetmeeting dan te hoog uit zal vallen.

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 30 mar 2015, 11:21
door frankyman
apk eisen? kom al een tijdje door de apk met een downpipe hoor :whistle:

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 30 mar 2015, 11:31
door streamline
Je geeft aan dat de olie er al 30.000 km in zit. Dat is best wel een beetje veel.

Gewoon tijdig vervangen, die 100 euro filters en olie wegen niet op tegen revisie van de turbo's

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 07 apr 2015, 15:17
door mk2niels
Quadrantz schreef:Waarom zou je de roetfilter er niet onderuit laten halen? Anders loop je over een x aantal maanden wellicht weer tegen dit probleem aan. Er zijn een boel bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, google maar even :).
Als je een diesel gebruikt waar deze voor bedoeld is (lange stukken rijden) zal door regeneratie je roetfilter langer meegaan. Collega van mij heeft het roetfilter laten verwijderen en de software laten aanpassen maar ben er niet te spreken over. Wanneer je achter deze auto rijd kan je vast je mondkapje pakken en dan nog niet gesproken te hebben over het accelereren.

Re: BMW E90 2 x turbo defect?

Geplaatst: 07 apr 2015, 15:51
door Source
Voortaan niet achter de auto rijden?