Hallo beste Jos en Rens,
Ik ben inderdaad even in conclaaf gegaan met de M5, deze heeft natuurlijk 2 LMM's.
Ik ben uiteraard erg blij, dat Jos heeft gereageerd, een mede forum lid, met ook een heerlijke brute V8.
Jos weet ook altijd aardig wat over de BMW, en dat lees ik uiteraard met erg veel belangstelling.
Maar even terug naar de feiten, ik zou inderdaad niet veel verder kijken dan naar de LMM en de sensoren, misschien nog de Lambda's, deze kunnen gewoon doorgemeten worden, er zijn vaste waarden voor.
Deze zijn wel ergens op te zoeken, soms weten sommige Forum leden deze.
Ik ben vaak op diverse fora van BMW, maar ook op van de andere Duitse auto's.
Want ik heb dus ook Audi en MB gereden.
Ik ben ook nog forum lid op BMWUnited.nl en Jos zal dit forum ook wel kennen.
Daar hebben we Len en Fabian, deze twee masters in techniek weten enorm veel van BMW.
Ik ga er dus niet verder op uit wijden, op dit erg mooie forum, waar men elkaar ook keurig netjes en naar behoren helpt. Chapeau.
Dan heb ik eventueel nog een paar items, die dit probleem kunnen veroorzaken.
Vervuilde Lambda sondes, die kunnen dit probleem ook veroorzaken, de bijstelling die deze regelen samen met de andere electronica, word op deze wijze foutief afgeregeld.
Dan zou het volstaan, om deze te reinigen, wie weet wat er dan kan gebeuren, hij rijdt misschien als nieuw, het proberen waard dus, en je hebt nu de lambda"s er toch uit, direct doormeten dus!
Het volgende punt:
1A Mengsel aanpassing word meestal veroorzaakt door valse lucht, of een defecte LMM.
Pas dus op, indien men een nieuwe LMM monteert, dan betekent dit niet dat deze niet defect kan zijn, of na een paar km al defect geraakt!
8C Electronisch gestuurde thermostaat.
De thermostaat word geregeld door de ECU, om de motor temperatuur beter te kunnen regelen.
En daar kan het probleem dus ook zitten, controleer de bekabeling! Bekijk de stekker verbindingen eens aandachtig, zijn er corrosie sporen aanwezig op de contact pennetjes, of is deze enkel vervuild.
Deze stekker verbindingen, deze kunt u gerust spaarzaam inspuiten met wat goede contact spray, liever geen WD-40. Maar in tijd van nood, kan dit eventueel gebruikt worden.
Dan nog een aanvulling van BMW zelf:
BMW heeft het lage toerental probleem erkend, en een software update uitgebracht.
Deze update zou het toerental met 100 Rpm. moeten verhogen.
Minimum software versie P15.0
Enkel kon ik niet te weten komen, of dit nu betrekking heeft op een koude of warme motor, maar ik ga er van uit, dat wanneer men een update met het verhogen van het motor toerental invoert, dat dit zowel betrekking heeft op een warme en een koude motor.
Dit zou misschien ook een optie kunnen zijn.
Enkel zijn er BMW dealers bij, die dit absoluut niet willen uitvoeren, heeft er niets mee te maken.
Maar wie heeft er nu gelijk, de dealer, of de techniekers van de BMW fabriek? Die zijn volgens mij toch bepaald niet van gisteren, zij ontwikkelen toch immers deze technieken!
Beste Rens, ik zou dus ook verder speuren naar eventuele valse lucht in het aanzuig traject.
Kijk ook eens, of het wat uitmaakt, als u de olie vuldop los neemt en van de vul opening haalt, daar kan men ook direct testen, of de carterventilatie niet debiet is aan dit euvel, een kleine kans, dat het zo kan zijn.
Dan als er een verbetering aanwezig is met het motor toerental, dan zal de carter ontluchting wel verstopt kunnen zijn.
Nooit geschoten is immers altijd mis, en het is een hele kleine moeite.
Trek ook eens de oliepeil stok uit de peilbuis, dit kan soms ook verandering brengen in het lopen van de motor.
Het zijn allemaal van die kleine dingen, die een grote nasleep kunnen hebben, op het draaien van de motor.
Het reinigen van de nokkenas en de krukas sensoren, dat kan ook al een erg goed verloop hebben.
Soms kan het zijn, dat de meet /detectie oppervlakjes vervuild zijn geraakt, en als men deze reinigt, dan kan het zomaar zijn, dat het probleem verholpen kan zijn, dat komt wel vaker voor.
Voorlopig heb ik voldoende gegeven, probeer dit alles maar uit, dit kan dus allemaal kostenloos uitgevoerd worden, indien u de nodige kennis van de auto heeft.
De garage zal er natuurlijk wel de nodige koste berekening voor geven.
Het is weer een aardige opsomming geworden, maar misschien kan het probleem hier wel tussen aanwezig zijn, wie weet.
Beste Jos, hartelijk dank voor uw input/reactie, dat word zeker op prijs gesteld. Chapeau.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad