Na een goede uitlezing van mijn BMW E46 318i M43 118pk touring , blijkt mijn lambda sonde kapot te zijn.
Dit zou heel goed het hoge brandstofverbruik verklaren.
Kan ik deze , zonder brug , zelf vervangen? Of komt hier meer bij kijken?
Als er iemand toevallig een DIY heeft , zou helemaal top zijn.
Alvast bedankt.
Daniel
Lambda sonde vervangen.
Re: Lambda sonde vervangen.
Volgens mij moet je no. 8 en no. 9 hebben en zo te zien zal je toch op een brug moeten gaan.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Welke is er stuk?
Als het net zo is als bij een 6-cilinder, zou denk ik nummer 8 alleen gebruikt moeten worden door je motor om te regelen hoe rijk hij loopt, en nummer 9 is alleen ter controle of je cat nog goed is. Hij weet dan namelijk het verschil in uitlaatgassen tussen 8 en 9, dus hoe goed je cat het omgezet heeft.
Als het net zo is als bij een 6-cilinder, zou denk ik nummer 8 alleen gebruikt moeten worden door je motor om te regelen hoe rijk hij loopt, en nummer 9 is alleen ter controle of je cat nog goed is. Hij weet dan namelijk het verschil in uitlaatgassen tussen 8 en 9, dus hoe goed je cat het omgezet heeft.
Dat weet je heel zeker? Ik heb ze namelijk ook eens vervangen bij mn oude m43 na uitlezen..bleek uiteindelijk toch de LLM te zijn. Die kun je controleren door de live data uit te lezen, maar geeft deze niet aan als foutmelding bij het uitlezen.
Welke melding kreeg je dan met uitlezen? Je hebt inderdaad meerdere lambdasondes.
Je lamdasonde na de cat meet of de verbranding goed is, dus als er iets anders niet goed werkt waardoor je een slechte verbranding krijgt geeft deze lambdasonde een storing. Je kunt dus een slechte ontsteking hebben of valse lucht ergens of inderdaad je LMM werkt niet goed.
Zelfs in garages wordt deze onnodig vervangen omdat ze niet de juiste diagnose stellen en bij uitlezen een melding van deze lamdasonde krijgen.
Het kan dus diverse oorzaken hebben dat de motor een slechte verbranding heeft waardoor er een melding komt met de lambdasonde als boosdoener.
Je lamdasonde na de cat meet of de verbranding goed is, dus als er iets anders niet goed werkt waardoor je een slechte verbranding krijgt geeft deze lambdasonde een storing. Je kunt dus een slechte ontsteking hebben of valse lucht ergens of inderdaad je LMM werkt niet goed.
Zelfs in garages wordt deze onnodig vervangen omdat ze niet de juiste diagnose stellen en bij uitlezen een melding van deze lamdasonde krijgen.
Het kan dus diverse oorzaken hebben dat de motor een slechte verbranding heeft waardoor er een melding komt met de lambdasonde als boosdoener.
E61 545 N62
BMW K1300S
BMW K1300S
-
Ik open even een nieuw topic waarin ik alles kan samenvatten.
Waar ik tevens zelf ook al bang voor was , de lambda sonde is nu vervangen maar probleem blijft.
Waar ik tevens zelf ook al bang voor was , de lambda sonde is nu vervangen maar probleem blijft.