Hallo, beste forum leden,
Ik vind dat verbruik van de 523i wel aardig hoog.
Ik zelf rijd met een E39 touring met de M54B25 motor.
Deze geeft een verbruik aan, afhankelijk of ik met of zonder de cruis rijd, tussen de 1/10,5 en de 1/11,5.
Let wel, gas geven doet het verbruik toenemen!
Flink door accelereren dus ook, want dat doe ik ook wel eens, en dan word het verbruik wel iets anders.
Ik zou dus de hele auto eens even flink door nemen, en eens kijken of er ergens verlies optreed, en ik zou ook eens een blikje Liqui Moly in een halve tank benzine kiepen.
Dat maakt het injectie systeem netjes schoon, en zo ook de verbrandingsruimte en de kleppen.
Doe dit zo eens een a twee maal per jaar, naar het gelang dat men kilometers rijd.
Lees ook de BMW eens uit, met een geschikt systeem.
Let ook eens op de conditie van de injectoren, misschien zit er wel een of meerdere zeikers tussen, daar bedoel ik dus de lekke en de doorlatende injectors mee! Deze geven dan constant de brandstof door.
Ik weet niet, hoe de toestand is van het onderhoud!
Ik weet niet hoe de motor loopt koud en warm, is het toerental bijvoorbeeld netjes en constant?
Is dit niet het geval, laat dan de Vanos eens uitlezen!
Dat kan al een wereld van verschil uitmaken.
Zo kunnen ook de versleten bougies al wat uitmaken.
Bekijk ook de staat van de brandstof leidingen eens aandachtig, en dan in het vooral de flexibele delen ( slangen ).
Zijn alle vacuümleidingen wel oké, en niet poreus?
Is de carterontluchting/olie afscheider niet versleten of verstopt!
Werkt alles naar behoren, zoals de Disaklep en alle andere aangebouwde delen, zoals de luchtklep.
Er kunnen zoveel onderdelen debiet zijn aan het verbruik van de BMW, daarom zou ik beginnen met het goed uitlezen, en met een deugdelijk systeem, en geschikt voor BMW!
Deze E39 met de 23i motor moet dus wel een stukje zuiniger rijden.
Nog een opmerking/vraag.
Zijn de metingen wel juist, en houd u na het tanken de meet gegevens goed en constant bij.
Op deze wijze zou u echt een juist meet gegeven dienen te hebben.
Ik zet steeds bij het tanken, de dagteller weer op nul, en bekijk steeds de aantal getankte liters en de km stand.
Op deze wijze heb ik steeds een grote vinger op het verbruik van deze geweldige BMW, met een zeer degelijke motor.
Ik ben dus echt zeer te spreken over deze zeer fijne reis gezel, die erg comfortabel over de wegen zoeft.
Gaarne hoor ik dus van u, of u al iets heeft kunnen vinden, wat er precies speelt, omtrent dit verbruik, en of de gegevens juist zijn.
Ik had nog een vraagje, wat voor banden heeft u onder uw BMW gemonteerd, en daar bedoel ik dus mee, het merk, de grote mee.
Want de banden, dat kan ook best eens verschil uitmaken in het verbruik!
Zo ook de banden spanning, ik rijd dus constant met een banden druk van 2,5/2,6 Bar.
Met de caravan er achter aan de achterzijde iets hoger nog, dan betreft dit 3,0 Bar.
Voorbeeld, onze dochter rijd een Golf 1.9 tdi, ze laat nieuwe banden monteren, en de Golf rijd ineens een stuk schadelijker.
Dat werd dus al snel duidelijk d.m.v de boord computer.
De eerder gemonteerde banden waren dus Michelins, de nieuwe banden zijn van het merk Firestone.
Beiden met een druk gereden van 2,5 Bar.
Met de Michelins had de Golf een verbruik van 1/81,5 tot 1/19
Met de Firestones had de Golf een verbruik van 1/17 tot 1/17,5
De garagehouder, een goede vriend van mij, die zei, dat zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar de cijfers van het verbruik is dus een feit.
Ik heb dus tegen onze dochter gezegd, rijd eerst een of twee tanken leeg, en beoordeel dan het verbruik nog eens.
Maar de boord computer liegt er dus niet over!
Dus ziet u eens wat het allemaal kan doen, een andere band, met een ander merk, deze heeft schijnbaar meer rol weerstand, dan de eerder gemonteerde banden.
let dan vooral eens op het banden lebel, en zeker op het verbruik label!
De een heeft een A status de ander een E status voor het brandstof verbruik, en dat scheelt al aardig wat!
Het kunnen de kleine dingen zijn, die dit kunnen veroorzaken!
succes.
Met vriendelijke groet,
Ad