Ik schrik hier wel van. Dit is niet normaal. Ik doe al het onderhoud aan mijn BMW zelf en koop de onderdelen van A-merken via internet. Nog nooit problemen gehad met mijn internetbestellingen. Mijn onderdelen gaan ook gewoon lang mee. Ik rij 30.000 per jaar benzine dus als mijn draagarmen en remmen van kutmerken zijn, merk ik dat snel genoeg.
Zie onderstaande lijst. Mijn prijzen zijn ex. arbeid voor de onderdelen die ik bestel.
Ik merk hierbij op:
- Inspectie II:
Oplichting. 30% van die lijst is APK afkeur en wordt bij APK dus bekeken voor het APK tarief. Bovendien is twee keer Inspectie II uitgevoerd op de 100.000
- Ik zie 2x thermostaat op 100.000 en 200 euro voor alleen de thermostaat. Het thermostaatje kost 50 euro van een duur merk. De pakking van het thermostaathuis is nog geen 5 euro. 55 Euro onderdelen en een berg arbeid. Bullshit want bij een R6 zit de thermostaat bovenop het blok. Wil je het hele thermostaathuis erbij, kost dat nog eens +\- 40 euro. Dan nog te bedenken dat er TWEE KEER een thermostaat is verkocht op 100.000. Je verslijt hoogstens 1 thermostaat per 100.000 en de thermostaat die ik een paar maanden terug bij 255.000 van mijn V8 af trok, was nog de originele uit 12/1993.
- Stabilisatoren 274 Euro? Dat is absurd. Originele Lemforder delen zijn voor voor en achterzijde nog geen 100 euro. Als je een werkplaats hebt zoals BMW met een luchttol, ben je binnen 20 minuten klaar. Zonder luchttol moet je even schroeven en is het 30 minuten.
Maar.. waar ik echt mijn juridische panter op zou zetten.....
1588,28 EURO VOOR SCHIJVEN BLOKKEN EN EEN KLAUW? . Ik ga binnenkort mijn E34 upgraden van standaard V8 remmen naar de bekende "750i Autobahn" remmen. Dat zijn hele dikke 4 zuiger klauwen waarmee je absurd snel remt. Ik combineer de aanschaf van VIER gloednieuwe ATE POWER DISC schijven met 8 gloednieuwe keramische blokken en dus VIER gloednieuwe dikke remklauwen. Kosten totaal? 900 euro. Sleuteltijd? Uur of 4.
Verder behandelt de dealer je ook niet als vaste klant. Wat ik bijvoorbeeld zie:
- 98462, complete remmerij
- 110424, remvloeistof
Iedere redelijke weldenkende garage adviseert je om meteen bij het wisselen van je remmerij ook de vloeistof te doen. Ook al is de vloeistof "nog wel goed", als je het dan meteen doet, ben je goedkoper uit omdat alle klauwen bloot komen te liggen vanwege het vervangen van slijtdelen. Een garage die dat niet doet, die DENKT GEWOON NIET NA. En ja, dan kom je later terug, moeten weer je wielen er af.. en moet er weer onder de auto gelopen worden. Dat levert op: manuren, manuren, manuren.
Wat ik tevens zie:
- 104437, Radiateur en Draagarmen
- 117430, Thermostaat, Waterpomp, Riemen
Rond de 100.000 moet je inderdaad je waterpomp en riemen laten doen. Je pakt dan inderdaad je thermostaat mee omdat je er toch in de buurt bent. Echter, toen de dealer je een radiateur aansmeerde bij 104437, hadden ze moeten vragen of je waterpomp al gedaan was. Jij zou zeggen "neuh". Zij zouden zeggen "dan pakken we die meteen mee dat scheelt zo 2 manuren". Immers, als je radiateur verwijderd wordt:
- Moet de visco er af
- Moeten de riemen er af
- Gaat het koelsysteem leeg
Dus welke idioot is dan zo dom om niet meteen de waterpomp, thermostaat en riemen mee te pakken? Toen je bij 117 terug kwam, hebben ze dus weer het zaakje bloot moeten leggen en daar lekker uren aan gespendeerd. Als je nu bij 50.000 een radiateur nodig had, dan is het wat anders.
Serieus, ik ben mij terdege bewust van de emotionele waarde van het woord "dealeronderhouden". Toch kan ik niet anders concluderen dan dat ze gewoon niet logisch werken en de onderdeelprijzen niet zomaar "wat duurder" zijn, maar enorm duur zijn. Het werkplaatstarief is dat overigens ook.
Ik heb er nu sinds juni 2014 ongeveer 27.000 op de V8 erbij gezet. Teller is nu iets boven de 260.000. Ik heb nog 0,0 problemen gehad en na aanschaf het hele onderstel vernieuwd. Uiteraard gewoon gelapt voor Lemforder. Ik zie gewoon echt niet in wat ik bij een dealer te zoeken heb anders dan klemmetjes en schroefjes ophalen.