[330Ci 2004] Trilling in stuur
- HaraldDols
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 10 nov 2011, 16:47
- Contacteer:
[330Ci 2004] Trilling in stuur
Sinds een paar weken heb ik een behoorlijke trilling in mijn stuur als ik bij hoge snelheid rem. Als ik heel hard rem is de trilling minder merkbaar. Bij relatief zacht remmen (op de snelweg remmen van 120 naar 100 km/h bijvoorbeeld) is de trilling wel erg merkbaar in het stuur. Bij gewoon rijden heb ik totaal geen vreemde vibraties of trillingen in de auto of het stuur.
Nu heb ik mijn remschijven en blokken vóór recent vervangen, dus die kunnen het mijns inziens niet zijn (niet krom).
Ik heb het vermoeden dat het mijn voorste draagarmen/fusees/hydrolagers/stuurkogels zijn, aangezien dat nog de originele af-fabriek exemplaren zijn die er inmiddels reeds 160.000 km onder zitten. Maar zeker weten doe ik het niet, dus wil graag jullie mening over die trilling in het stuur weten, voordat ik als een malle mijn onderstel begin te vervangen als dat helemaal niet nodig is.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvg, Harald
Nu heb ik mijn remschijven en blokken vóór recent vervangen, dus die kunnen het mijns inziens niet zijn (niet krom).
Ik heb het vermoeden dat het mijn voorste draagarmen/fusees/hydrolagers/stuurkogels zijn, aangezien dat nog de originele af-fabriek exemplaren zijn die er inmiddels reeds 160.000 km onder zitten. Maar zeker weten doe ik het niet, dus wil graag jullie mening over die trilling in het stuur weten, voordat ik als een malle mijn onderstel begin te vervangen als dat helemaal niet nodig is.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvg, Harald
__________________________________________
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 27 nov 2014, 10:28
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Heb hetzelfde bij mijn 330i en volgens de monteur inderdaad de draagarmrubbers/hydrolagers
Bij plotseling zacht remmen is het te merken. waarschijnlijk ook bij lage snelheden.
Of het voldoende is om alleen de draagarmrubbers/hydrolagers te vervangen moet je laten nakijken aangezien alles nog origineel is.
Bij plotseling zacht remmen is het te merken. waarschijnlijk ook bij lage snelheden.
Of het voldoende is om alleen de draagarmrubbers/hydrolagers te vervangen moet je laten nakijken aangezien alles nog origineel is.
E46 330i Sedan LCI
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Je moet juist bij nieuwe schijven heel erg uitkijken voor kromtrekken! Nieuwe schijven moeten eerst "settelen".
Ik neem even aan dat je een automaat hebt?
Met nieuwe schijven moet je heel erg uitkijken dat je niet op je rem blijft staan bij een stoplicht. In ieder geval niet na middelmatig tot hard remmen.
Als je op de rem blijft staan, dan druk je de remblokken tegen de schijven en op die plek koelt de schijf veel harder af (geleiding) en krijgt je schijf een ongelijkmatige afkoeling.
Zeker bij nieuwe schijven die nog niet gesettled zijn, krijg je dan heel snel kromme schijven.
Ik neem even aan dat je een automaat hebt?
Met nieuwe schijven moet je heel erg uitkijken dat je niet op je rem blijft staan bij een stoplicht. In ieder geval niet na middelmatig tot hard remmen.
Als je op de rem blijft staan, dan druk je de remblokken tegen de schijven en op die plek koelt de schijf veel harder af (geleiding) en krijgt je schijf een ongelijkmatige afkoeling.
Zeker bij nieuwe schijven die nog niet gesettled zijn, krijg je dan heel snel kromme schijven.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
- HaraldDols
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 10 nov 2011, 16:47
- Contacteer:
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Dank voor je reactie Steven; is het bij jou weggegaan na vervanging van de draagarmrubbers?
@Degids: dit weet ik en heb ik uiteraard rekening mee gehouden. Heb de eerste 750 km rustig aan gedaan en heb telkens bij stoplichten de auto in de P of N gezet, zodat ik mijn schijven kon ontlasten om kromtrekken te voorkomen. Desalniettemin bedankt voor je reactie.
@Degids: dit weet ik en heb ik uiteraard rekening mee gehouden. Heb de eerste 750 km rustig aan gedaan en heb telkens bij stoplichten de auto in de P of N gezet, zodat ik mijn schijven kon ontlasten om kromtrekken te voorkomen. Desalniettemin bedankt voor je reactie.
__________________________________________
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 27 nov 2014, 10:28
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Is opgemerkt bij de olieservice 3000KM terug, viel ruim binnen de marges, maar moeten nog vervangen worden.
Laat ze waarschijnlijk vervangen door versterkte Meyle HD exemplaren
Laat ze waarschijnlijk vervangen door versterkte Meyle HD exemplaren
E46 330i Sedan LCI
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Draagarmen klinkt waarschijnlijk, maar mogelijk kan ook een onbalans in de wielen of een verkeerde uitlijning nog meespelen.
Is je auto recent nog uitgelijnd? De balans in je wiel kan je controleren als je even een ander setje wielen monteert en kijkt of de symptomen minder zijn.
Is je auto recent nog uitgelijnd? De balans in je wiel kan je controleren als je even een ander setje wielen monteert en kijkt of de symptomen minder zijn.
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Meyle HD is niet beter dan OEM. Ze koketteren met mooie filmpjes over hun kwaliteit maar een gewone Lemforder arm, al dan niet via de dealer, is het beste.
Ga je voor het beste, pak Lemforder. Dat zit er af fabriek op en kan 150.000 mee (immers heb je nu bij 160.000 een nieuwe set nodig). Meyle HD gaat minder lang mee.
Verder moet je het totaalplaatje bekijken:
- Slijtage aan dragende delen
- Kromme remschijven
- Slecht voorbewerkte naaf en velg
Ga je voor het beste, pak Lemforder. Dat zit er af fabriek op en kan 150.000 mee (immers heb je nu bij 160.000 een nieuwe set nodig). Meyle HD gaat minder lang mee.
Verder moet je het totaalplaatje bekijken:
- Slijtage aan dragende delen
- Kromme remschijven
- Slecht voorbewerkte naaf en velg
- HaraldDols
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 10 nov 2011, 16:47
- Contacteer:
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
@ NielsE36: Ik heb de auto afgelopen augustus gekocht in Duitsland. Ik heb alle documentatie qua onderhoud van de auto en daar zit geen factuur bij waar iets van uitlijning op staat. De wielen heb ik twee weken geleden opnieuw laten balanceren, dus dat zal het niet zijn, maar bedankt voor je reactie.
@E34V8: Dank voor je input qua merk draagarmen. Ik lees en hoor ook wisselende verhalen over Meyle HD. Zal eens kijken waar ik Lemfórders voor een mooie prijs kan krijgen; suggesties?
@E34V8: Dank voor je input qua merk draagarmen. Ik lees en hoor ook wisselende verhalen over Meyle HD. Zal eens kijken waar ik Lemfórders voor een mooie prijs kan krijgen; suggesties?
__________________________________________
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Beste HaraldDols,
Ik heb meerdere keren last gehad van een trillend stuur bij remmen. Ook kort nadat er nieuwe schijven en blokken zijn geïnstalleerd. Weer afdraaien enz. weer krom. Uiteindelijk bleek dat er een remklauw voor onvoldoende gangbaar was waardoor deze soms bleef hangen en de schijf te warm en dus krom werd. Remklauw is toen gangbaar gemaakt en sinds die tijd geen problemen meer.
Ik heb meerdere keren last gehad van een trillend stuur bij remmen. Ook kort nadat er nieuwe schijven en blokken zijn geïnstalleerd. Weer afdraaien enz. weer krom. Uiteindelijk bleek dat er een remklauw voor onvoldoende gangbaar was waardoor deze soms bleef hangen en de schijf te warm en dus krom werd. Remklauw is toen gangbaar gemaakt en sinds die tijd geen problemen meer.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
- HaraldDols
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 10 nov 2011, 16:47
- Contacteer:
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
@pnbmw: thanks voor je input. Hoe kan ik dat testen? Na een autobaanritje voelen of een van de vier wielen warmer is dan de rest?
__________________________________________
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Dat was een beetje het moeilijke eraan. Ik had niet duidelijk meer remstof op de betreffende velg, althans dat is mij niet opgevallen. Ben vanaf het moment dat mijn vast garage het niet opgelost kreeg naar een BMW specialist gegaan. Die gaven mij aan dat het voorkomt dat een remklauw (cilinder) niet goed gangbaar was waardoor de schijf steeds krom trok. Dat bleek bij mij het geval. Remklauw gangbaar maken en het was opgelost. Vanaf dat moment maar bij die garage gebleven. Als ik jou was zou ik de Hydrolagers vervangen voor originele OEM versie. Bij mij waren ze rond die KM stand aan vervanging toe. Schijven voor laten controleren op slag en zondig af laten draaien. (kan best, ze zijn nog vrij nieuw begrijp ik). Remklauwen laten controleren of ze voldoende gangbaar zijn. succes.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Ik heb altijd de Meyle HD gekozen op mijn auto's en ben daar tevreden over.E34V8 schreef:Meyle HD is niet beter dan OEM. Ze koketteren met mooie filmpjes over hun kwaliteit maar een gewone Lemforder arm, al dan niet via de dealer, is het beste.
Ga je voor het beste, pak Lemforder. Dat zit er af fabriek op en kan 150.000 mee (immers heb je nu bij 160.000 een nieuwe set nodig). Meyle HD gaat minder lang mee.
Daar wil ik niet mee zeggen dat ze beter zijn dan draagarmen van de dealer.
Het grote voordeel is in mijn ogen dat de rubbers al voorgeperst zitten op de arm, wat het monteren veel eenvoudiger maakt. Als je een brug hebt kun je het zo eenvoudig zelf doen. Dat scheelde me toen de helft van de kosten.
@pnbmw: Wat was je kwijt voor het gangbaar maken van je remklauw?
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Dat kan ik niet meer zien. Was onderdeel van een nota met meer werkzaamheden. Staat in ieder geval geen materiaal voor de remklauw op. Dus ik neem aan alleen arbeidsloon.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
- HaraldDols
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 10 nov 2011, 16:47
- Contacteer:
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Sinds dit weekend is alles verholpen. Het waren kromme remschijven (dus toch!) en versleten hydrolagers aan de voorzijde. Heb nu geperforeerde Zimmermann schijven en blokken van Zimmerman gemonteerd aan de voorzijde. De draagarmrubbers heb ik laten vervangen door BMW Specialist Gijsbertsen in Odijk, hier vlakbij Utrecht. Is echt een aanrader. Beste man is jarenlang Service Techniker geweest bij Ekris BMW en is nu voor zichzelf begonnen. Veel kunde en gebruikt originele onderdelen tegen normale prijzen. Uurloon daar is € 50,- incl BTW! Zeer voordelig dus en gegarandeerd geen gepruts! Kijk voor contactgegevens op www.bmw-specialist.nl of zoek in Google naar BMW Specialist Utrecht.
In ieder geval rijdt, stuurt en remt mijn auto weer als een BMW!
In ieder geval rijdt, stuurt en remt mijn auto weer als een BMW!
__________________________________________
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
E65 750i Facelift uit 2008
E46 330Ci Facelift uit 2004 [EXIT]
E36 316iA Sedan M-tech uit 1998 [EXIT]
Re: [330Ci 2004] Trilling in stuur
Daar ben je inderdaad aan het goede adres 
Mooi dat het probleem voorbij is

Mooi dat het probleem voorbij is
