Pagina 1 van 2
540i advies nodig
Geplaatst: 20 feb 2015, 20:23
door Mr. Yellow
Beste Rijders,
Ik heb mijn oog op een 540i laten vallen, maar weet niet waar op te letten bij aanschaf
Een paar kleine details zou zeer welkom zijn van de hier groot favorieten
In afwachting.
Fijne avond.
B.v.d.
Mvg,
Vincent
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 20 feb 2015, 21:19
door E34V8
Naast standaard zaken zoals een mooie lak, staat banden, mooiheid interieur en functioneren alle opties.. Kijk naar:
Schakelgedrag Automaat:
- Niet voelbaar, je ziet alleen je RPM omlaag gaan
- Loop weg indien je van P -> R langer dan een seconde moet wachten of veel gekraak hoort. "RRRT" is ok maar "RR RR R RRRRT" is fout.
- Bij een bonk van P naar R of R -> N -> D weglopen of de gok nemen dat de bak alleen wat nieuwe olie nodig heeft
- Bij slip (toerental gaat iets omhoog bij schakelen) weglopen of de gok nemen dat de bak alleen nieuwe olie / breinrevisie nodig heeft
- Als het een 4.4 is, zit er een 5HP24 onder en die gaat tussen de 250.000 en 300.000 een revisie nodig hebben. Hou daar rekening mee.
Onderstel:
- Bij trillingen in het stuur tussen 80 en 140 kilometer per uur = dragende delen versleten. +/- 1000 euro voor alle delen voor en achter. Dan nog ongeveer 6 - 8 manuur om het er onder te krijgen
- Bij trillingen tijdens het remmen, dragende delen versleten en 99% kans ook kromme remschijven. Set remmen van goede kwaliteit gaat al gauw richting 400 euro. Schijven blokken enz.
Motor:
- Bij de M62 motoren komt de oliepomp los te zitten. Na aanschaf meteen de carterpan er onder uit halen en de oliepomp vaster schroeven. Mogelijk tref je boutjes in je carterpan aan. Controleer dan ook meteen de kettingspanning
- Bij de M62 motoren gaat ooit de geleider van de distributieketting kapot. Hou rekening met een nieuw blok tussen de 275.000 en 350.000 of zelf reviseren. Als men er ERG vroeg bij is, kan met een andere spanner en handmatig bijspannen de zaak worden gefixed. Kans is zeer groot dat je 4.4 toch een keer in de soep gaat lopen.
Overig:
- Bij accelereren of gasgeven bij stilstand, geen geluid uit de katalysator zoals rammelende steentjes horen
- Controleer radiateur. Radiateur bij jaren 90' BMWs zijn zwak.
- Controleer carterventiel. Bij stationair lopende motor moet je de oliedop gewoon los kunnen draaien en wegnemen. Lukt dit niet, zuigt het blok hem vast doordat het carterontluchtingsventiel achter op het blok niet meer goed is. Lastig te vervangen omdat je er moeilijk bij kan.
Mijn tip:
- Als je een zak geld hebt en het er voor over hebt (aanschaf + onderhoud = 10.000) DOEN! Een 540i is tof.
- Als je geen zak geld hebt maar je kunt zelf zeer veel aan auto's, kom je een heel eind met 6.000 euro
- Als je geen zak geld hebt en je kunt zelf geen automaten reviseren / motoren grof aanpakken / dragende delen onder de juiste spanning monteren... Blijf dan een E39 6 in lijn rijden.
De zescylinders zijn betrouwbaarder en leveren niet zoveel koppel op hun versnellingsbakken. De 5HP18 achter een 6 in lijn kan wel 350.000 mee. De 5HP24 is gemaakt voor +/- 420 Nm en de 4.4 levert zo 440 Nm. Met wat computerregeling tijdens het schakelen gaat het allemaal maar net goed. De oude 540 met 4.0 en 5HP30 (560Nm max) kan heel lang met zijn automaat doen.
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 20 feb 2015, 21:54
door Mr. Yellow
Beste E34V8,
Goedenavond.
Super advies en een duidelijke uitleg met een hoop gevoel voor een 8pitter, thanks..!
Bij het voertuig bezoekje ga ik deze punten zeker meenemen.
Nogmaals bedankt en een fijne avond.
Mvg,
Vincent
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 20 feb 2015, 22:01
door E34V8
Wat is je budget en beschik je over een specialist om mee te nemen? Dat is wel aan te raden. Voor een leek voelt zelfs een beroerd rijdende E39 aan als een super auto.
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 21 feb 2015, 18:44
door Mr. Yellow
Beste E34V8,
Momenteel beschik ik alleen over mijn eigen ervaringen.
De wagen heeft 215000 gelopen en is uit 1999. De wagen heeft onderhoud bij een erkende dealer in 2013 gehad. Volgens hem een specialist.
Hij zegt een liefhebber te zijn, maar weinig tijd meer heeft voor de wagen en daarom weg doet.
Ik zou graag een goedlopende wagen willen hebben tegen de 4000euro een executive touring.
Mvg,
Vincent
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 21 feb 2015, 18:55
door Vintiem
Ik heb destijds 2008-2012) een e39 540 touring gereden en ben er compleet op leeggelopen. En nee ik heb geen twee linkerhanden en had ook gewoon risico's ingecalculeerd. Reken gewoon 2000-3000 onderhoud per jaar. Dit is echt realistisch!! Ik was veel meer kwijt btw
Ik zou als je de mogelijkheid hebt een specialist meenemen, want wat al gezegd is voor een leek lijkt een slechte 540 al een fantastische auto.
Wil je niet bang maken, maar het is ten allen tijde een (erg) dure auto om lekker in te rijden.
Aantoonbaar (BMW)dealer onderhouden zegt echt weinig, je moet hem beoordelen op de staat zoals ie er op moment van proefrijden bij staat. Lees hem ook terplekke uit. Reset dan de boel en weer een stukje rijden. Dan weer uitlezen.
Niets ten nadele van de verkoper maar NIET naar de hem luisteren, ook al zegt deze een liefhebber te zijn. Je moet zelf gaan beoordelen en dan keuzes maken.
Succes naamgenoot,
Mvg,
Vincent
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 21 feb 2015, 19:30
door Mr. Yellow
Beste Vintiem,
Hartelijk dank voor je advies.
Ik beschik over een geavanceerd uitlees apparaat, echter blijft de vraag of de verkoper hiermee akkoord gaat. Veel diagnose waardes of gegevens heb ik niet, om te kunnen bepalen of de onderdelen zoals LMM of ontsteking enz. naar behoren functioneren. Morgen heb ik hem gevraagd af te spreken om de wagen te willen zien.
Bang is een groot woord, maar telt zeker mee. De wagen is een dure voor pleziervaart, lol.
Thanks.
Mvg,
Vincent
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 21 feb 2015, 19:53
door Vintiem
Als de verkoper niets te verbergen heeft dan laat hij je gewoon de auto uitlezen. Dan gelijkt de boel resetten en rijden. Daarna weer uitlezen.
Ik bedoel met uitlezen trouwens aan de pc/laptop. Niet een universeel uitleesapparaat.
Gewoon het storingsgeheugen bekijken. Na proefrit kijken of het gewiste weg is gebleven of weer terug is gekomen. Mochten er zaken terug zijn gekomen dan zou ik even een dag respijt vragen en checken wat de fouten inhouden
Als hij hier geen toestemming voor geeft, wat echt belachelijk zou zijn, dan vrees ik met grote vreeze en zou de auto laten staan.
Mvg,
Vincent
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 21 feb 2015, 19:58
door Mr. Yellow
Beste Vincent,
Ik houd je op de hoogte.
Fijne avond.
Mvg,
Vincent
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 01 mar 2015, 19:47
door Eric 540i
Beste Vincent,
Na 2 1/2 jaar en 90.000 Km kan ik zeggen dat ik van de meeste voorgaande tips goed zijn om rekening mee te houden. Ik ben aan onderhoud € 2.500.- per jaar kwijt bij 35.000 km p/j. Eén tip, laat de auto nakijken door een specialist. Mocht het te negatief zijn, kan je de auto laten staan. Of je hebt een lijstje om te onderhandelen over de prijs. Het is een moeilijk verkoopbare auto als deze op benzine rijdt.
Ik ben benieuwd wat het wordt.
Gr Eric
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 09 mar 2015, 19:03
door maximizer
ik heb hier weing aan toe te voegen, behalve mijn eigen ervaring.
mijn vrouw rijd sinds augustus 2013 een '97er 540i in m5 uitvoering (interieur/bumpers/wielen) op lpg.
met 25000km/pj is lpg al zeer interessant kan ik je vertellen met een gemiddeld verbruik van 1op5/1op6.
ik heb helaas al de kettinggeleider stuk gehad maar na vervangen van de geleiders snort hij weer als te voren, wel erg veel werk, ik geloof dat ze bij de dealer rekenen op 14/16 uur arbeid
.
ik heb er zeker 30 uur werk aan gehad maar wilde dan ook zeker weten dat alles goed zat en heb helaas maar een beperkte werkplaats zonder brug.
ook heb ik alle draagarm delen aan de voorkant al vervangen, net als de motorsteunen, e-bay is gelukkig je vriend hierbij en dat scheelt enorm in de kosten.
ik kan dit soort reparaties gelukkig zelf anders loop je idd leeg op dit soort reparaties.
ook heb ik de bak olie laten verversen bij zf in delft, daar halen ze (net als in duitsland) het brein er af en kijken dit na, vervangen wat nodig is en maken voor en na behandeling een proefrit.
kost wat maar ik zie dit als een investering in een paar jaar zorgeloos cruisen.
al met al is een 540 geen goedkope auto om te rijden maar je krijgt er wel veel lol voor terug.
het gaat er ook om of je het wil betalen natuurlijk.
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 09 mar 2015, 20:05
door Bart70
Denk dat het met de grotere jongens, zoals een 540i, erg veel verschil maakt wat je zelf wel en niet kan, of je moet redelijk in de slappe was zitten, dan maakt het niet zoveel uit natuurlijk
Ook het aantal kilometers per jaar speelt hierbij natuurlijk een rol.
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 12 mar 2015, 11:47
door GreyCooperS
Mr. Yellow schreef:
Ik zou graag een goedlopende wagen willen hebben tegen de 4000 euro een executive touring.
Voor dit budget, zonder technische kennis en geen (grote) reserves om eventuele reparaties op te vangen, zou ik zelf never een e39 540 kopen
De uitgebreide technische aandachtpunten hierboven zouden genoeg moeten zeggen...
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 12 mar 2015, 12:13
door E34V8
4.000. Never, nooit niet. Gaat niet lukken. Er zijn teveel variabelen (zeker bij een touring) die het bedrag op minstens 6.000 zetten als je zelf handig bent en een brug hebt.
Re: 540i advies nodig
Geplaatst: 14 mar 2015, 16:16
door jazz4u
er zijn wel veel mensen hier, vind ik tenminste, die erg angstig zijn voor meer dan 6 cilinders hoor, tjonge
ik rijd al dik 2 jaar probleemloos rond
heb wel al van alles aangepakt, maar niet meteen uit noodzaak, meer als preventief onderhoud
ook ik heb de bak laten spoelen, ik merk er zelf niet veel van moet ik zeggen. wat ik wel meteen merkte was de ontbrekende 500 euro na die actie.
verder membraampje vervangen, dat was echt kapot, dus paar tientjes en ff ongelukkig op het blok liggen om erbij te komen, maar er is plaats zat om te liggen op dat blok
voor mijn eigen idee heb ik de inlaat eraf getrokken en alle pakkingen vervangen. was niet echt nodig, ze waren alle nog voldoende soepel
trillen blijft een probleem bij een e39
ook al vervang je alles aan de ophanging: 1 gat iets dieper dan een 10 euro biljet in de weg en je voelt weer wat
bij de 6 cilinders heb ik het idee dat de elektronica behoorlijk veel gevoeliger is, geen idee waarom, maar bij mij werken alle modules gewoon, en op 2 pixels na kan ik alles lezen
ik heb een 6 cilinder 530 diesel gereden, daar ging de ellende van module naar module, zwaar naadje
bottom line volgens mij is:
- rijd je veel km, en over langere afstanden? gebruik van 8 of 6 cilinder benzine maakt niets uit,
- voor een zündapp (brommer) uit 1978 betaal je 3.500 euro, echt waar! maar je wil geen brommer toch?
- voor 4000 euro heb je straks of een mazzel gescoord of de ellende van een ander overgenomen: iedereen kan van alles beweren, bewijzen maar na 150 meter komt je achterwiel voorbij rijden: tweede- derde- of achtste hands blijft een educated guess
- grote voeten, grote schoenen geldt voor elke grote wagen, grote schoenen zijn duurder
- en echt alles is beter dan een aluminium audi of een mb in die prijsklasse: dan moet je meteen een premium abbo op de wegenwacht nemen want die stoppen gewoon midden op de snelweg.
koop een fatsoenlijke wagen waar recente bonnen bij zijn en die al langere tijd een eigenaar heeft, dat is volgens mij de beste eerste insteek voor een dergelijke wagen
6 cilinders hebben zo hun issues als je pech hebt
diesels allerlei kleppen die de inlaat circulatie verstoren, en weerbarstige bijverwarmingen
benzine versies vanos herstelacties en allerlei elektronica problemen
8 cilinders hebben relatief gezien een sterk blok
maar bij alle versies geldt: is de wagen fatsoenlijk bereden? dus rustig aan warm en dan knallen
dan gaan die blokken voor altijd door