Pagina 1 van 2

zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar? (gelukt!)

Geplaatst: 22 feb 2015, 19:58
door etisc
Beste forumleden!

Mijn zomervelgen zijn "zwaar" gecorrodeerd (zie foto's) en dan voornamelijk de achtervelgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou ben ik langs een straal bedrijf geweest om te vragen wat de kosten zijn voor het repareren van de velgen en
tevens gevraagd hoe het resultaat hiervan zal zijn.
Hij kwam op +/- 500 euro uit, wat op zich niet het probleem is.
Echter vertelde hij mij er wel bij dat de "putten" die zichtbaar zijn in de velg niet gaan verdwijnen en zal je dus na bewerking nog steeds zien.

Mijn vraag is dan ook, is er een mogelijkheid om de velgen weer "echt" netjes te krijgen?
het betreft OEM velgen en zou ze daarom ook graag weer in "perfecte" staat hebben.

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 23 feb 2015, 08:08
door GreyCooperS
stuur Oblivion (Yuri) hier op het forum eens een PB...hij weet veel van velgen opknappen

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 23 feb 2015, 08:15
door Steven 330I
Heb zelf goede ervaring met Sublicoat in Hengelo.
Velg wordt chemisch ontlakt en gestraald zodat deze weer strak wordt.
Prijs ligt ook een stuk lager.

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 24 feb 2015, 12:56
door ketjappie
geldt dit ook voor het herstellen van stoeprandschade?
heb namelijk OEM wintervelgen gekocht met behoorlijke schade en ben op zoek waar ik deze kan opknappen?

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 24 feb 2015, 17:53
door frankyman
Dit ga ik even volgen :)

Heb ook een setje velgen wat wel gecoat mag worden

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 24 feb 2015, 22:14
door The-P
Anders kan je ook nog contact opnemen met Wheelcare in Zeeland, doet een setje gt3 wielen voor me die hetzelfde probleem hebben.

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 25 feb 2015, 08:08
door Steven 330I
ketjappie schreef:geldt dit ook voor het herstellen van stoeprandschade?
heb namelijk OEM wintervelgen gekocht met behoorlijke schade en ben op zoek waar ik deze kan opknappen?
Stoeprandschade kan inderdaad ook hersteld worden. Beste kun je even contact opnemen.
Kwam er bij mij door het ontlakken achter dat er een scheurtje in de seat velg zat.

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 25 feb 2015, 20:09
door etisc
Bedankt voor jullie reactie,
Ik heb een aantal mailtjes de deur uit gedaan om hun advies ook in te zien.
Wat ik me voornamelijk afvraag is of de plekken waar de velg geoxideerd is, het er even strak/vlak uit gaat zien als de rest van de velg. heeft iemand daar misschien al ervaring mee?

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 10 mar 2015, 17:12
door ParaChris
Normaal gesproken zorgt stralen en coaten ervoor dat je dat soort dingen niet meer ziet! :) Hele kleine putjes, of een sinaasappel huidje kan misschien zichtbaar blijven, maar niet opvallend, en zeker niet aan de binnenkant van de velg!

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 16 mar 2015, 12:11
door streamline
Als de corrosie echt hevig is geweest kun je het wel blijven zien in de laklaag.

Maar of je daar wakker van moet liggen aan de binnenkant van de velg?

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 07 mei 2015, 19:05
door etisc
Om het Topic toch af te maken!:

Ik heb veel getwijfeld wat ik zou gaan doen met deze set velgen, Ik zal even kort uitleggen waar ik aan zat te denken/twijfelen en wat mijn mogelijkheden waren.

Zo had ik de mogelijkheid om een exacte set (Style 135) imitatie te kopen voor ~€350.- Echter had ik hier twijfels bij of het wel de sterkte zou hebben als de originele, kwa uiterlijk zag er nagenoeg het zelfde uit (hele kleine verschillen).

Om er toch zeker van te zijn dat de kwaliteit van de velgen waar ik op rijdt goed zijn(wel zo fijn), ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden die ik had met mijn eigen velgen (welk niet de beste staat hadden).
Zo heb ik verschillende bedrijven gebeld, tevens eens paar die andere gebruikers voorstelde. Wat ik merkte is dat het prijsverschil tussen de verschillende zaken flink uit een loopt, Zo lagen de bedragen verspreid van ~€350.- tot +€550,- en dan soms nog zonder banden monteren/balanceren, stoeprandschade ect..
Mijn tip is hier dus ook bel rond!

Na veel bellen en zoeken kwam ik uit bij een bedrijf dat van origine houtkachels restaureert (woodflamehoutkachels te Oude-Tonge) . Omdat voor het restaureren van houtkachels ook gepoedercoat/gestraald wordt, werd hun vaak gevraagd om zo nu en dan kleine dingen te stralen en poedercoaten. Dit is uiteindelijk uitgegroeid tot een klein bedrijfje wat ook velgen er bij doet (CE Powdercoatings).

Na wat gebeld te hebben ben ik langs geweest met één velg met de meeste/ergste corrosie. Daar aangekomen vertelde hij mij dat het niet mogelijk was om alles perfect glad te krijgen (wat andere bedrijven ook al aangaven), echter zei hij dat het heel erg mee ging vallen en het er gewoon mooi uit kwam te zien. Nadat hij mij redelijk had overtuigd :rolf: van het eindresultaat zijn we gaan kijken naar de kleur mogelijkheden.


In eerste instantie was ik van plan de velgen in exact de zelfde kleur te laten restaureren. Dit niet alleen omdat ik ze in het zilver mooi vond maar ook dat de waarde als zijnde OEM velg nog behouden zou worden.
Met deze gedachten kwam ik dus ook bij de poedercoater aan.
Echter één van de eerste dingen die hij zei toen ik vroeg naar exact de zelfde kleur was dat het heeel moeilijk zou worden om exact de zelfde kleur te verkrijgen, dit omdat de velgen normaal gespoten zijn en nu met poedercoat gewerkt wordt, en de kans groter was dat ze niet exact de zelfde kleur zouden zijn dan wel.
De beste man heeft me vervolgens een aantal zilverkleuren laten zien en deze vergeleken met de originele kleur van de velg. Deze leken er veel op maar waren net niet de OEM kleur.
Na dit gehoord en gezien te hebben viel mijn eigenlijke plan dus in het duigen: Mijn originele Style 135 weer terug naar originele perfecte staat.

Omdat de velgen toch niet exact de kleur van OEM zouden krijgen, en dus niet echt meer de OEM waarde zal hebben besloot ik om nog even rond te kijken naar andere kleur mogelijkheden. Na wat gepraat en rond gekeken te hebben kwam hij met een velg aanzetten die hij speciaal had behandeld en zelf heel mooi vond, en wat een kleur! :amen:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Om deze kleur te bereiken moesten ze wel met speciale blanke lak worden behandeld en eerst chrome worden gepoedercoat dit zou dus duurder uitkomen dan normale kleur poedercoat.

Na wat overleg gepleegd te hebben kwamen we op de volgende prijs uit:
* Banden van velg demonteren/monteren + balanceren €8,- p/velg.
* Stoeprand schade (kleine schade deed hij zelf, lassen moest ergens anders gebeuren) €15,- p/velg echter waren 2van mijn velgen echt beschadigd en de andere 2 heeeeel klein beetje. Met wat overleg heeft hij dit voor de prijs van de 2 velgen gedaan.
* Stralen/poedercoaten +/- €80 p/velg (dit was wel wat duurder dan normaal aangezien hij speciale lakken gebruikte maar na wat onderhandelen een goede prijs gekregen).
In totaal was ik €382,- eutjes kwijt, Maar zoals je merkt kan er goed onderhandeld worden met de beste man!

En om dan nog terug te komen op het resultaat kwa corrosie.
Ik heb heeel goed moeten zoeken naar de plekken waar de corrosie zat, tot in zoverre dat ik de foto's van de oude velgen er bij moest pakken om vervolgens met behulp van de velgcodes als orientatiepunt de plekken te kunnen vinden.
Toen ik er een foto van maakte kwamen de corrosie plekken opeens heel duidelijk naar buiten. Ik denk dat de camera het reflecterende licht beter opvangt dan het oog zelf, want zelfs nadat ik de foto had gemaakt moest ik zelf weer zoeken waar het zat. Zo ben ik verder gaan zoeken door door de camera heen te kijken en de oxidatie punten te zoeken.
Ik heb een paar foto's gemaakt, ze staan niet in exact de zelfde positie als de gene met oxidatie dus zal je zelf even moeten zoeken waar het precies zit (en vind je het niet, kan je nagaan hoe netjes het is gedaan).


Afbeelding
(tip:Recht boven, net onder het "lood" en links waar de zon op schijnt)
Afbeelding
(hier een closeup van de schade van Topicstartfoto 2/3, deze was zichtbaar met het oog maar moeilijk)
Afbeelding
(hier de rand van de velg die geoxideerd was (denk van foto 1¿?) je kan hier goed zien waar het glad is en waar de oxidatie zat, begint beetje ribbelig te worden)

Tot mijn verbazing sprongen de oxidatie plekken tevoorschijn op de foto, dit omdat het met het oog amper te zien was en als je er voor staat ook zeker niet merkbaar!

Ik ben er super blij mee en kan het iedereen aanraden!! :gekdoen:
Ik hoop dat ik hierbij het verhaal afgemaakt heb voor de geïnteresseerde, als er vragen zijn hoor ik het graag :duimen: .

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 07 mei 2015, 20:25
door Richel88
Erg nette en aparte kleur zeg! Is het nu bruinsig, of juist brons metallic?
En wat betreft de "restschade", ik zou er niet eens naar kijken...zeker aan de binnekant niet!
Spoiler: Laat zien
Om het plaatje natuurlijk helemaal compleet te maken zou je ook de naam van het bedrijf kunnen vermelden natuurlijk en de richtprijs :whistle: :duim:

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar?

Geplaatst: 15 mei 2015, 11:10
door etisc
'Ja het is een heel aparte kleur.
De velgen zijn een chrome gemaakt en vervolgens met een speciale "zwarte" blanke lak eroverheen gedaan.
Hierdoor zijn ze in het donker/schaduw zwart/donkerbruin, echter in licht en zeker met de zon er op word het inderdaad brons kleurig door de vele weerspiegeling. vond het zelf een hele aparte kleur en vind hem zeer gaaf staan onder mijn eigen kleur van de auto!

wat betreft het bedrijf en de richtprijs, ik wist niet of ik hier bedrijven mocht aangeven i.v.m. reclame maken :P
ik zal het toevoegen aan het topic.

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar? (gelukt!)

Geplaatst: 09 jul 2015, 15:02
door oempf
interessant..

Re: zwaar gecorrodeerde velgen herstelbaar? (gelukt!)

Geplaatst: 10 jul 2015, 11:59
door martinus83
Voor degene die prijzen willen vergelijken.
Ik heb mijn velgen bij Wheelcare laten doen in zeeland.
Banden demonteren en later weer monteren. heb ik bij ons in dorp laten doen, koste 7,50 per velg

Velgen ontlakken, oplassen, afdraaien, strak maken etc + poedercoaten - 57,50
Optie Hypersilver/briljantsilver (blanke laklaag plus nog een keer in de oven) - 20

Vier velgen 310 euro.
Prijzen ex btw, over de prijzen valt te praten, kwam incl uit op 322 euro voor vier wielen.

Daarnaast heb ik bij nog twee wielen et waarde aan laten passen en twee wielen moesten gericht worden.
Et waarde aanpassen - 10 euro
Richten op de draaibank - 30 euro