Vanreijmersdal E46 330CI - tracktool
Geplaatst: 25 feb 2015, 17:36
Zoals in mijn voorstel topic al vermeld, zijn auto's, motoren en de techniek met de paplepel ingegoten. Vroeger als kleine jongen ging ik al meerdere dagen met me vader mee wanneer hij met zijn Honda CB72 op het TT circuit ging racen. Eerst ging de step mee, zodat die kleine zich een beetje kon voortbewegen op de paddock, later ging de BMX mee en nog later ging de scooter mee. Oh, wat vond ik dat toen al geweldig en dat kon natuurlijk alleen maar erger worden.
17 jaar geleden had ik het geluk dat die ouwe van mij een Ferrari 308 GTSi Quattrovalvole ging aanschaffen. Ik was 17 en ik zag mezelf al rijden in de 308, maar toen ik 3 maanden me rijbewijs had en mijn vader zei; kom jongen, we gaan volgende week op het TT circuit rijden. Ik dacht nog, tof! Wist ik veel dat hij bedoelde; je gaat zelf rijden! Oh wat vond ik het spannend om die dag op het circuit rijden, de enige die ik ingehaald heb was een Fiat 500, de rest liet er maar zo snel mogelijk voorbij. Natuurlijk groeide het zelf vertrouwen met het verloop van de dag en tegen het einde van de dag ging ik met de circuitAlfa’s mee. Ja, tot er dan een bocht kwam, dan gingen de Alfa’s met slicks er keihard vandoor. Maar wat voelde ik me die dag ontzettend cool, ik heb wel weken met een dikke smile gelopen. Daarna was ik natuurlijk wel verslaafd geworden, bedankt pa!
In de jaren daarna gingen we samen de Italiaanse dagen af, Zandvoort, Assen en Spa. De 308 gebruiken waar hij voor gemaakt is, gas erop! Alleen op die georganiseerde evenementen zit de gang er uiteindelijk nooit echt in. Hey pa, moeten we niet eens een trackday doen? Dat deed ik ook al een paar jaar met de motor, ik had er goede ervaringen en veel fun mee. Ja, dat gaan we doen. Nou dat hebben we 1 keer gedaan en de laatste keer. Er werd weinig rekening met elkaar gehouden, lijkt af en toe wel cup racen. Nee, de 308 was niet voor dit type dagen geschikt, dat gaat nooit goed komen. Dan maar weer de vaste georganiseerde evenementen af, natuurlijk alles behalve dan een straf, begrijp me niet verkeerd, maar we wilde meer… honger.
En die honger bleef. Ik had al een paar jaar een vaste baan en toen kwam me pa met het idee; moeten we samen niet een circuitauto kopen? Ja dat moeten we! Zo gingen we opzoek naar een tracktool. Internet op, nog maar eens een trackday bezoeken. Wat gaat het worden? Minimaal 6 cilinders, handbak en achterwielaandrijving
. BMW? Reed me pa vroeger altijd. Ja, BMW. E30 of E36? E36 was toch wel meer door ontwikkelt. Bij de E36 is de sedan lichter dan een coupe. Misschien toch een E46? Nee, te duur.
Oke, E36 325i non vanos, en een sedan it is.
Kant en klaar kopen of zelf gezamenlijk lekker gaan opbouwen? Dat laatste!
Dan moet je gaan zoeken naar een auto. We gingen eens kijken bij de Domeinen in Soesterberg.
Jeetje daar kan je een hele dag wel zoet zijn, er staat zoveel, niet alleen auto’s maar van alles wat inbeslag genomen is. Maar we komen voor een BMW E36.
Viel eigenlijk tegen hoeveel er stonden. Maar er stond een blauwe sedan, juiste motor, handbak, geen opties als airco en elektrische ramen en 2 eigenaren gehad. Geen rare roest, gewoon een net ding. Top, doe die maar. Wij hebben een belachelijk laag bod gedaan en dan 2 weken wachten. Ja hoor, na 2 weken bericht of we z.s.m. dat ding wilden komen ophalen. Omdat je op kijkdagen niet kan rijden met de auto, weet je natuurlijk nooit precies wat je gekocht hebt. Dus trailer mee en ophalen die BMW. Daar aangekomen, papierwinkel afgehandeld, instappen, sleutel om... K#@%###T er zit een onwijze tik in het blok en schakelen ging ook niet echt heel soepel. Ja, dat is het risico. Nou, ding mee naar huis en kijken hoe we het gaan aanpakken.
Blok open maken en ja hoor meerdere lagerschalen en 2 drijfstangen compleet blauw. Hoe is het met bak? Drukgroep stuk, voor de rest niks aan de hand. Uiteindelijk hebben we een blok uit een 525 in Duitsland gehaald. Blok erin en sleutel om, klinkt best goed. Oke lagerschalen en oliepomp vervangen, nieuwe complete koppeling er in en het circuit op. Zoals hieronder stonden we de eerste keer te wachten in de pitsstraat van Zandvoort. Helemaal standaard, lekker hoge comfortabele banden, stoelen en kijken of het allemaal heel blijft. Die smile heeft daar ook wel even gezeten...

Dit was een korte intro over hoe ik in aanraking met BMW ben gekomen.
Hoe ik van een E36 naar een E46 ben gegaan volgt binnenkort.
Ik beloof dat de teksten minder lang worden en dat er meer foto's voor in de plaats komen.
Will be continued...
17 jaar geleden had ik het geluk dat die ouwe van mij een Ferrari 308 GTSi Quattrovalvole ging aanschaffen. Ik was 17 en ik zag mezelf al rijden in de 308, maar toen ik 3 maanden me rijbewijs had en mijn vader zei; kom jongen, we gaan volgende week op het TT circuit rijden. Ik dacht nog, tof! Wist ik veel dat hij bedoelde; je gaat zelf rijden! Oh wat vond ik het spannend om die dag op het circuit rijden, de enige die ik ingehaald heb was een Fiat 500, de rest liet er maar zo snel mogelijk voorbij. Natuurlijk groeide het zelf vertrouwen met het verloop van de dag en tegen het einde van de dag ging ik met de circuitAlfa’s mee. Ja, tot er dan een bocht kwam, dan gingen de Alfa’s met slicks er keihard vandoor. Maar wat voelde ik me die dag ontzettend cool, ik heb wel weken met een dikke smile gelopen. Daarna was ik natuurlijk wel verslaafd geworden, bedankt pa!
In de jaren daarna gingen we samen de Italiaanse dagen af, Zandvoort, Assen en Spa. De 308 gebruiken waar hij voor gemaakt is, gas erop! Alleen op die georganiseerde evenementen zit de gang er uiteindelijk nooit echt in. Hey pa, moeten we niet eens een trackday doen? Dat deed ik ook al een paar jaar met de motor, ik had er goede ervaringen en veel fun mee. Ja, dat gaan we doen. Nou dat hebben we 1 keer gedaan en de laatste keer. Er werd weinig rekening met elkaar gehouden, lijkt af en toe wel cup racen. Nee, de 308 was niet voor dit type dagen geschikt, dat gaat nooit goed komen. Dan maar weer de vaste georganiseerde evenementen af, natuurlijk alles behalve dan een straf, begrijp me niet verkeerd, maar we wilde meer… honger.
En die honger bleef. Ik had al een paar jaar een vaste baan en toen kwam me pa met het idee; moeten we samen niet een circuitauto kopen? Ja dat moeten we! Zo gingen we opzoek naar een tracktool. Internet op, nog maar eens een trackday bezoeken. Wat gaat het worden? Minimaal 6 cilinders, handbak en achterwielaandrijving

Oke, E36 325i non vanos, en een sedan it is.
Kant en klaar kopen of zelf gezamenlijk lekker gaan opbouwen? Dat laatste!
Dan moet je gaan zoeken naar een auto. We gingen eens kijken bij de Domeinen in Soesterberg.
Jeetje daar kan je een hele dag wel zoet zijn, er staat zoveel, niet alleen auto’s maar van alles wat inbeslag genomen is. Maar we komen voor een BMW E36.
Viel eigenlijk tegen hoeveel er stonden. Maar er stond een blauwe sedan, juiste motor, handbak, geen opties als airco en elektrische ramen en 2 eigenaren gehad. Geen rare roest, gewoon een net ding. Top, doe die maar. Wij hebben een belachelijk laag bod gedaan en dan 2 weken wachten. Ja hoor, na 2 weken bericht of we z.s.m. dat ding wilden komen ophalen. Omdat je op kijkdagen niet kan rijden met de auto, weet je natuurlijk nooit precies wat je gekocht hebt. Dus trailer mee en ophalen die BMW. Daar aangekomen, papierwinkel afgehandeld, instappen, sleutel om... K#@%###T er zit een onwijze tik in het blok en schakelen ging ook niet echt heel soepel. Ja, dat is het risico. Nou, ding mee naar huis en kijken hoe we het gaan aanpakken.
Blok open maken en ja hoor meerdere lagerschalen en 2 drijfstangen compleet blauw. Hoe is het met bak? Drukgroep stuk, voor de rest niks aan de hand. Uiteindelijk hebben we een blok uit een 525 in Duitsland gehaald. Blok erin en sleutel om, klinkt best goed. Oke lagerschalen en oliepomp vervangen, nieuwe complete koppeling er in en het circuit op. Zoals hieronder stonden we de eerste keer te wachten in de pitsstraat van Zandvoort. Helemaal standaard, lekker hoge comfortabele banden, stoelen en kijken of het allemaal heel blijft. Die smile heeft daar ook wel even gezeten...

Dit was een korte intro over hoe ik in aanraking met BMW ben gekomen.
Hoe ik van een E36 naar een E46 ben gegaan volgt binnenkort.
Ik beloof dat de teksten minder lang worden en dat er meer foto's voor in de plaats komen.
Will be continued...