Pagina 1 van 6
Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 14:48
door tweak_master
De laatste dagen is het weer lekker koud, tot -7 hier en mijn wagen (E46 318D '04 face-lift) moet tot mijn grote spijt en ergernis buiten staan
Ik heb m'n beemer pas sinds september dit jaar, dus ik ben nog niet bekend met het "normale" gedrag dat ik van dit dieseltje mag verwachten. Als ik m'n (aangevroren) wagen met koude motor start, komt er eerst een wit-lichtblauwe rook (ruikt naar...uitlaatgas? :? ) uit de uitlaat en is het toerental onregelmatig. Na een tiental seconden verdwijnt de rook en als ik een tijdje wacht of de motor even op toeren breng draait hij weer normaal. Eergisteren startte ik op dezelfde manier, en zorgde ik ervoor dat de motor normaal draaide vooraleer ik vertrok. Maar tot mijn grote verbazing viel de motor ineens uit toen ik schakelde van 1e naar 2e versnelling!!! Is dit normaal gedrag bij deze koude temperaturen of kan ik mij aan grote kosten verwachten? Een kameraad van mij waarschuwde me dat de dieselpomp waarschijnlijk aan het stukgaan is, klopt dit?
Voor de rest doet de wagen alles naar behoren en ook als hij éénmaal warm gereden is, start hij voor de rest van de dag vlekkeloos en zonder rookontwikkeling...
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 15:16
door BoMeWm
Gloeispiralen/stiften ?
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 15:31
door tweak_master
BoMeWm schreef:Gloeispiralen/stiften ?
Geen idee eigenlijk, ben niet zo'n techneut
Maar meen mij wel te herinneren dat de gloei'dinges' vervangen waren door de garage toen ik hem kocht enkele maanden geleden. Daarnaast
start de motor wel heel goed en duurt het nauwelijks langer om de motor te laten aanslaan bij koud als bij warmer weer... Is de eerdergenoemde rookontwikkeling normaal bij zo'n vriesweer en kan dit te maken hebben met de gloei'dinges'?
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 15:44
door BoMeWm
Kans op gloeispiralen is al wat minder na je laatste verhaal. Doorzoek het forum eens goed, staat veel geschreven over de diesels
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:07
door tweak_master
BoMeWm schreef:Kans op gloeispiralen is al wat minder na je laatste verhaal. Doorzoek het forum eens goed, staat veel geschreven over de diesels
Ben ik al een tijdje zoet mee geweest hoor
En inderdaad het onregelmatige toerental ben ik nog wel enkele keren tegengekomen (maar geen oplossing/oorzaak) en je ziet in het straatbeeld wel regelmatig diesels rook uitstoten bij een koudstart in zulk weer. Ik nam dit dan ook voor 'normaal' tot eergisteren de motor dus al rijdend afsloeg... Dat vond ik toch niet zo plezant...
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:24
door bmwhans
oorzaak is waarschijnlijk de kou,dieselolie wil nog wel eens vlokken met dit weer en kan dus deze klachten veroorzaken,is niet zoveel aan te doen
gr hans
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:28
door jomeo
Misschien moet je V-power diesel tanken
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:31
door BoMeWm
Vroeger voegde de benzinemaatschappijen, in de winterperiode, een dope toe tegen vlokken.
Weet niet of het nu nog gebeurt, ook werd er nog wel eens een liter of vijf benzine op een volle dieseltank bijgetankt.
Weet niet of deze twee dingen nog actueel zijn, vraag de dieselrijders onder de forumleden
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:33
door Opt1mus
Mijn V-Powered 320d nov 2000 heeft idd nergens last van....
klopt af op blank hout....
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:38
door Fabian79
Je kan ook even 3 x voorgloeien. Er staat een tekentje in je dashboard die aangeeft wanneer hij dit doet. Direct na het omdraaien van je sleutel gebeurt dit. Doe dit eens 3x. Dus sleutel om, wachten tot het lampje uit gaat. Contact afschakelen (sleutel terug) en dan weer opnieuw. Doe dit ff 3x. Waarschijnlijk slaat de auto dan beter aan. En ben je de ergste rook en onregelmatigheid dan kwijt. Het afslaan heeft hier ook waarschijnlijk mee te maken gehad. ALs je schakelt laat je natuurlijk je gas los. De afname in toerental gaat door de kou en de dikke olie veel sneller als normaal. Dit kan er voor gezorgd hebben dat de motor per ongeluk afsloeg.
Het vlokken van de gasolie daar geloof ik niet zo in. De brandstoffen van vandaag de dag hebben antivlokmiddel in zich. Dit wordt tegenwoordig al aan de gasolie toegevoegd tijdens de winterperiode. Vroeger werd dit opgelost door een klein percentage benzine bij te tanken. Dit zorgde er tevens voor dat de auto iets makkelijker startte en minder rookte.
Bij de huidige motoren is dit af te raden, omdat je tegenwoordig heel anders afgestelde motoren en turbo's enzo hebt.
Ook wordt er tegenwoordig gebruik gemaakt van snelgloeiers. Je kan tegenwoordig met een diesel best snel starten. Vroeger duurde dit nog wel eens 15 seconden.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:40
door bibic
Probeer eerst ff 2 of 3x voor te gloeien, dan pas de motor starten. Dan start ie soepeler/sneller als bij 1x voorgloeien.
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:43
door BoMeWm
Lezen we elkaars antwoorden wel ? :?
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:45
door tweak_master
BoMeWm schreef:Lezen we elkaars antwoorden wel ? :?
Zal wel bijna tegelijk gepost zijn
Alleszins merci voor de tips, ik ga dit morgen proberen en het resultaat hier posten
(fingers crossed)
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:48
door bibic
tweak_master schreef:BoMeWm schreef:Lezen we elkaars antwoorden wel ? :?
Zal wel bijna tegelijk gepost zijn
Alleszins merci voor de tips, ik ga dit morgen proberen en het resultaat hier posten
(fingers crossed)
Dat was idd het geval, Fabian79 was me net iets te snel af
Re: Motor starten bij vriesweer
Geplaatst: 31 dec 2008, 16:53
door BoMeWm
Snap hem