330Ci: Waardeloze weggedrag...de druppel? OPGELOST !
Geplaatst: 10 mar 2015, 20:06
Beste mensen,
Mochten jullie alsjeblieft de moeite willen nemen om mijn zeeer uitgebreide verhaal te lezen, dan zou ik dat enorm waarderen! Ik heb nu namelijk zoveel kosten gemaakt en tegen bepaalde dingen aangelopen dat mijn 330Ci misschien wel in de verkoop gaat (bijna 2k kosten in 3 maanden)...
Eind november kocht ik mijn 330Ci in Lisse met het volgende eronder:
BMW OEM 17 inch. style 51 met winterbanden
rondom: 8x7, ET47
Auto zat genageld aan de grond, op alle snelheden en manoeuvres...stuurt een beetje zwaar en beweegt niet zo scherp als onze Volvo's, in flauwe bochten blijft mijn stuur hangen...maar vooruit, het is zeker te doen allemaal.
Paar weken later ga ik op bezoek bij een familielid om zijn wagenpark te bekijken (begonnen met export van auto's), en in een hoekje zie ik het volgende liggen:
BMW OEM 18 inch. breedset style 135 met Bridgestone zomerbanden
voor: 8x18, ET47
achter: 8,5x18, ET50
Breedset overgenomen voor bijna niets en gelijk de auto in, en terug naar Amsterdam! Inmiddels had ik startproblemen door een defect EWS systeem, dus mijn auto ging naar Aaron in Odijk. Onderweg even in Diemen gestopt bij een bandenboer, en mijn nieuwe breedset laten monteren, balanceren met nieuwe (Imperial Eco Sport) achterbanden.
Vervolgens kreeg ik hiermee te maken op de snelweg richting Aaron:
- Zoekerig
- Slingeren/dweilen bij het wisselen van rijstroken
- Vanaf 100km/h constant stuur corrigeren, en met het corrigeren kom je in een vicieuze cirkel terecht van slingeren/dweilen en correcties
- Auto gaat een beetje horizontaal scheef staan bij scherpe bochten en manoeuvres
- Als klap op de vuurpijl: Bij het nemen van afritten op snelwegen neemt de voorkant van mijn auto positie, maar de achterkant moet nog als het ware meekomen en gaat enorm horizontaal schommelen...mijn vriendin (passagier) en ik voelen dat gewoon door de wangen van mijn stoelen die heen en weer tegen ons aandrukken.
Vervolgens heeft mijn auto een week in Odijk gestaan, en heb ik Aaron gevraagd gebruik te maken van mijn auto om te achterhalen wat er mijn wegligging mis is. Om Aaron maar gelijk even te quoten: "Wegligging is enorm slecht. Draagarmrubbers voor zijn versleten en daardoor aardige speling voor. Ga naar een goede bandenboer, want er is in het verleden voorin geboord om iets aan het onderstel te veranderen."
Draagarmrubbers vervangen vorige week door Lemforder, en daarna mijn auto laten uitlijnen. Ik wou naar een specialist in het Noorden maar het werd de bandenboer waar mijn auto ook inspecties onderging bij de vorige eigenaar omdat ik het week in week uit druk heb. En ik dacht wel zo leuk toch, terug naar de oude stek van mijn auto.
Volgens de bandenboer in Lisse kon het bijna niet dat ik B merk banden achter heb laten monteren (vragen om problemen etc etc etc), het geboor deed hij zelf ook wel eens bij BMW's om te zorgen dat ze niet trekken (camber afstellen vooras??) op de weg en ik moest hopen dat het met uitlijnen opgelost zou worden. Met bijna 250K op de teller moest ik er maar aan wennen en niet teveel verwachten..............euhm sorry?
Anyway...
Dit is mijn uitlijnrapport bij de bandenboer in Lisse na afloop:
En op de A4 terug naar Amsterdam: same old, same old...neus is wel scherper, maar de kont... Toevallig kwam er gisteren iemand via Marktplaats mijn oude lichtmodule overnemen, en wat blijkt: Het is de bandenboer uit Diemen!
Blijkt dat hij zelf ook een E46 Coupe heeft, en hij nam graag plaats in mijn auto om mijn probleem te begrijpen. Conclusie: Weggedrag zuigt, maar toen hij mijn uitlijnrapport zag schrok hij omdat er niets aan de achterkant is gedaan volgens hem. En hij gelooft niet dat het door zijn B merk banden komt, want hij gebruikt alleen maar Imperial voor zijn eigen coupe. A.s. zaterdag ga ik naar hem toe in Diemen om mijn achterkant in orde te krijgen (opnieuw uitlijnen maar nu bij hem ipv Lisse), en voor de zekerheid rondom opnieuw balanceren. Wel zo aardig!
Oke, nu ga ik even weer diep en daarna rustig ademhalen...
Beste dames en heren...hebben jullie misschien ideeën, tips of opmerkingen? Ik heb het gevoel dat dit een langslepend verhaal gaat worden...ook begin ik er een beetje moe van te worden, en mijn vriendin zit te aasgieren op een kale saaie 116i...help
Mochten jullie alsjeblieft de moeite willen nemen om mijn zeeer uitgebreide verhaal te lezen, dan zou ik dat enorm waarderen! Ik heb nu namelijk zoveel kosten gemaakt en tegen bepaalde dingen aangelopen dat mijn 330Ci misschien wel in de verkoop gaat (bijna 2k kosten in 3 maanden)...
Eind november kocht ik mijn 330Ci in Lisse met het volgende eronder:
BMW OEM 17 inch. style 51 met winterbanden
rondom: 8x7, ET47
Auto zat genageld aan de grond, op alle snelheden en manoeuvres...stuurt een beetje zwaar en beweegt niet zo scherp als onze Volvo's, in flauwe bochten blijft mijn stuur hangen...maar vooruit, het is zeker te doen allemaal.
Paar weken later ga ik op bezoek bij een familielid om zijn wagenpark te bekijken (begonnen met export van auto's), en in een hoekje zie ik het volgende liggen:
BMW OEM 18 inch. breedset style 135 met Bridgestone zomerbanden
voor: 8x18, ET47
achter: 8,5x18, ET50
Breedset overgenomen voor bijna niets en gelijk de auto in, en terug naar Amsterdam! Inmiddels had ik startproblemen door een defect EWS systeem, dus mijn auto ging naar Aaron in Odijk. Onderweg even in Diemen gestopt bij een bandenboer, en mijn nieuwe breedset laten monteren, balanceren met nieuwe (Imperial Eco Sport) achterbanden.
Vervolgens kreeg ik hiermee te maken op de snelweg richting Aaron:
- Zoekerig
- Slingeren/dweilen bij het wisselen van rijstroken
- Vanaf 100km/h constant stuur corrigeren, en met het corrigeren kom je in een vicieuze cirkel terecht van slingeren/dweilen en correcties
- Auto gaat een beetje horizontaal scheef staan bij scherpe bochten en manoeuvres
- Als klap op de vuurpijl: Bij het nemen van afritten op snelwegen neemt de voorkant van mijn auto positie, maar de achterkant moet nog als het ware meekomen en gaat enorm horizontaal schommelen...mijn vriendin (passagier) en ik voelen dat gewoon door de wangen van mijn stoelen die heen en weer tegen ons aandrukken.
Vervolgens heeft mijn auto een week in Odijk gestaan, en heb ik Aaron gevraagd gebruik te maken van mijn auto om te achterhalen wat er mijn wegligging mis is. Om Aaron maar gelijk even te quoten: "Wegligging is enorm slecht. Draagarmrubbers voor zijn versleten en daardoor aardige speling voor. Ga naar een goede bandenboer, want er is in het verleden voorin geboord om iets aan het onderstel te veranderen."
Draagarmrubbers vervangen vorige week door Lemforder, en daarna mijn auto laten uitlijnen. Ik wou naar een specialist in het Noorden maar het werd de bandenboer waar mijn auto ook inspecties onderging bij de vorige eigenaar omdat ik het week in week uit druk heb. En ik dacht wel zo leuk toch, terug naar de oude stek van mijn auto.
Volgens de bandenboer in Lisse kon het bijna niet dat ik B merk banden achter heb laten monteren (vragen om problemen etc etc etc), het geboor deed hij zelf ook wel eens bij BMW's om te zorgen dat ze niet trekken (camber afstellen vooras??) op de weg en ik moest hopen dat het met uitlijnen opgelost zou worden. Met bijna 250K op de teller moest ik er maar aan wennen en niet teveel verwachten..............euhm sorry?
Anyway...
Dit is mijn uitlijnrapport bij de bandenboer in Lisse na afloop:
En op de A4 terug naar Amsterdam: same old, same old...neus is wel scherper, maar de kont... Toevallig kwam er gisteren iemand via Marktplaats mijn oude lichtmodule overnemen, en wat blijkt: Het is de bandenboer uit Diemen!
Blijkt dat hij zelf ook een E46 Coupe heeft, en hij nam graag plaats in mijn auto om mijn probleem te begrijpen. Conclusie: Weggedrag zuigt, maar toen hij mijn uitlijnrapport zag schrok hij omdat er niets aan de achterkant is gedaan volgens hem. En hij gelooft niet dat het door zijn B merk banden komt, want hij gebruikt alleen maar Imperial voor zijn eigen coupe. A.s. zaterdag ga ik naar hem toe in Diemen om mijn achterkant in orde te krijgen (opnieuw uitlijnen maar nu bij hem ipv Lisse), en voor de zekerheid rondom opnieuw balanceren. Wel zo aardig!
Oke, nu ga ik even weer diep en daarna rustig ademhalen...
Beste dames en heren...hebben jullie misschien ideeën, tips of opmerkingen? Ik heb het gevoel dat dit een langslepend verhaal gaat worden...ook begin ik er een beetje moe van te worden, en mijn vriendin zit te aasgieren op een kale saaie 116i...help