Pagina 1 van 1
koeling problemen
Geplaatst: 13 mar 2015, 14:42
door bmw e36 316i
Hallo ik heb een bmw e36 316i En problemen met de koeling.
de auto raakt continu oververhit eerst ci. 3km blijft die op temeratuur en daarna schiet die omhoog tot in het rode dan zet ik de kachel op zn heetst en koelt die weer af naar de 90 graden ik heb de thermostaat eruit gehaald er komt geen rook uit de uitlaat geen korlvloeistof in de olie maar gooit dus wel water uit het servaatje ik kan de slangen van de koeling inknijpen heb hem compleet ontlucht maar heb het gevoel dat hij niet circuleerd ist dit de waterpomp of zal het een koppakking zijn iemand enig idee ? Alvast bedankt!
Re: koeling problemen
Geplaatst: 13 mar 2015, 15:37
door mikespek
Heb je er een met of zonder airco?
Denk idd waterpomp of Visco, waterpomp is er zo af dus dat kan je er eerst afhalen het schoepen rad komt wel een los van de as
Re: koeling problemen
Geplaatst: 13 mar 2015, 18:34
door DennisV32
M43 motor? Kan het alsnog de koppakking zijn, hij hoeft niet perse KVS te lekken naar je cilinder, maar door je compressie blaast die wel lucht in je koelsysteem.
Waterpomp vervangen, en anders een test laten doen voor je koppakking.
Re: koeling problemen
Geplaatst: 13 mar 2015, 23:26
door bmw e36 316i
Bedankt voor het reageren ik weet niet precies welke motor het is ik ga morgen de waterpomp vervangen en dan na de tijd kijken of het probleem verholpen is zo niet de viscokoppeling hoe kan ik trouwens zien wat voor motor het is?
Re: koeling problemen
Geplaatst: 18 mar 2015, 09:40
door deepbass909
Uit welk jaar is de auto? Alleen de eerste 316i's zijn met een M40-motor geleverd, daarna is vrij snel overgestapt op de M43.
Het verschil is wel duidelijk te zien:
M40:
M43:
Als je een viscokoppeling voor de koelfan hebt (meest gebruikelijk), is het goed mogelijk dat die niet meer werkt. Of je een viscokoppeling hebt, kan je checken door te kijken of de koelfan aangedreven wordt door de riem. De fan moet altijd kunnen draaien ten opzichte van de poelie, als de motor koud is, gaat dit vrij gemakkelijk, als de motor warm is, moet dit zwaar gaan. Een testje is om een slinger aan de fan te geven bij een koude motor en bij een warme motor. Koud mag hij een half slagje maken na loslaten, bij een warme motor moet hij vrijwel direct stil staan.
Ik vermoed eigenlijk wel de viscokoppeling en anders een blokkade in je radiator. Je symptomen komen overeen met wat ik ooit met m'n 316i had. Vooral omdat de motor wel afkoelt als je de verwarming aanzet, lijkt het erop dat de radiator niet voldoende koelt.
Een andere oorzaak zou trouwens ook je radiatordop kunnen zijn. Dat is een veiligheidsventiel die tot 2 bar druk moet tegenhouden, maar die gaan ook nog weleens kapot. Als die lekt en er geen druk meer opgebouwd wordt (wat verklaard waarom de slangen zacht blijven), werkt de koeling ook niet goed meer en kan de temperatuur tot boven de 100 graden stijgen, waardoor het gaat koken.
Rij er overigens niet te lang mee door, de M43-motor is vrij gevoelig voor oververhitting. Voor je het weet gaat de koppakking kapot.