Pagina 1 van 2

Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 01 apr 2015, 17:57
door Hompie
Ik zit met het volgende, me hele stuurbekrachtiging systeem is vernieuwd, nieuwe pomp
(origineel BMW LUK LF30) nieuw poelie, en alle leiding inmiddels vervangen (origineel), nieuwe olie, nieuwe draagarmen, nieuwe stabilisator stangen en nieuwe draagarm rubbers.
Met koude start hoor je de pomp zoemen bij sturen en met verhoogd toerental gaat ie een beetje janken, om het moment dat de motor warm is is het geluid zo goed als weg, het sturen gaat soepel zowel warm als koud.
Maar nu zit ik met het volgende, me stuur komt niet goed terug meer naar het middenpunt na het insturen en de auto rijdt een beetje zoekerig, voor de rest heb ik totaal geen speling op me stuur.
Nu is mij verteld dat deze problemen komen vanuit of door het stuurhuis (morning sickness) !
Wat kan ik nu het beste doen, stuurhuis reviseren, andere stuurhuis of heeft iemand een ander idee :roll:

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 01 apr 2015, 19:32
door Turmalin
bij mij begon na 440000 km ook wat speling te ontstaan.

Ik heb een spelingvrij gebruikt stuurhuis gekocht voor 60 euro bij Dparts

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 01 apr 2015, 20:28
door Hompie
De mijne staat pas op 128.000 km :roll:

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 03 apr 2015, 08:42
door Garra432
Waaraan kan je speling herkennen aan een stuurhuis?
Reden dat ik het vraag:
Ik heb zeg maar een dood punt van 1 tot 2 cm als ik mijn stuur beweeg voordat ik voel dat mijn wielen meedraaien.

Ik heb al een stuurhuis thuis liggen zonder speling en lekkages, maar bij de garage toen ik mijn probleem voorschreef zeiden zij dat het meestal niet aan het stuurhuis kan liggen..? :bang:

Kan iemand mij daarin duidelijkheid brengen?

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 03 apr 2015, 19:44
door E34V8
Bij de oude BMW's E34, E32 en wat jaren 80 modellen, zijn er zogenaamde "kogelloopsystemen" gebruikt. Die ontwikkelen van nature wat speling en kunnen worden bijgesteld. Bij de moderne BMW's heb je gewoon een tandwiel en heugel (Rack & Pinion). Deze systemen kunnen slijten maar moeten heel lang mee kunnen.

Speling hoort eigenlijk niet op een tandheugel systeem. Deze systemen worden vaak vervangen vanwege lekkages (APK afkeur). Dit systeem heeft ook geen spoorstang maar alleen spoorstanguiteindes met stuurkogels. De zogenaamde "spoorstang" is al het stuurhuis zelf. Die spoorstanguiteindes mag je ook best eens per 100.000 - 125.000 vervangen en kosten niet veel.

Er zit ergens een cardankoppeling tussen het stuurhuis en de as van het stuur zelf. Die zou je kunnen controleren op speling. Dat doe je door te kijken of beweging op het ene deel van de cardan ook het andere deel direct laat meebewegen. Als dat niet zo is --> speling.

Verder is het van belang om te bepalen of je pomp wel vloeistof verplaatst (ook al is hij nieuw). Dit doe je door uit je reservoir wat olie te halen met een slangetje totdat het reservoir ongeveer half vol staat. Als je dan je auto stationair laat lopen moet je vloeistofverplaatsing en circulatie zien. Als je dat ziet, weet je dat het verpompen van vloeistof gewoon werkt. Als de vloeistof eigenlijk gewoon wat ronddobbert, heb je toch een pompprobleem.

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 04 apr 2015, 10:46
door JdM
Laat je auto eens fatsoenlijk uitlijnen, bij problemen waarbij het stuur niet terug komt in de middenstand is dat wat mij betreft het eerste wat zou moeten gebeuren.

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 05 apr 2015, 12:52
door Hompie
Misschien toch een goed plan om me auto opnieuw te laten uitlijnen, heb na het vervangen van me spoorstangen alles zelf afgesteld en me stuur staat recht en de auto gaat rechtuit gewoon, maar dat wil niet zeggen dat de uitlijnen dan goed is :roll:
De stuurkoppeling/verbinding heb ik ook liggen nieuw, wil ik gewoon preventief vervangen, zit ook een rubber tussen en is al 12 jaar oud ook, en voor die 37 euro inclusief 2 nieuwe bouten hoef je het niet te laten.

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 05 apr 2015, 13:38
door Turmalin
@Garra 432.
Beetje afhankelijk van hoeveel je auto gelopen heeft. Mijne met 440000 km had ook speling ontwikkeld rond de middenstand. Sommige mensen merken het niet eens en anderen storen zich er mateloos aan. Steeds ongemerkt een beetje zitten corrigeren op het rechte stuk.
Stuurhuis vervangen door een gebruikte uit een auto met weinig km's en weg was de speling.

Wat al eerder gezegd is. Die rubber koppeling in de stuurstang vervangen is ook een goed idee. Dat rubber kan na jaren wat zachter worden en een nieuwe gaaft ook dan een veel directer stuurgevoel.

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 05 apr 2015, 15:40
door bmweetje3
je hebt je hele voorkant wat betrekking heeft met je sturen en ophanging vernieuwd maar niet uit laten lijnen, dan kan dat wel eens de oorzaak zijn inderdaad.
Was dit ook al voor de vernieuwing of wat was de reden van dit alles vervangen?

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 07 apr 2015, 17:16
door Hompie
Heb me auto een half jaar gelden laten uitlijnen bij Profile, voor die tijd had ik wel hetzelfde probleem en nu nog steeds.
Zo ben ik stap voor stap alles gaan vernieuwen om te kijken of het probleem daarmee is opgelost, maar nog steeds niet helaas.
Ik laat hem binnenkort nog een keer goed uitlijnen nadat ik die koppeling heb vervangen en hoop dat dan het probleem is opgelost.

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 11 apr 2015, 14:37
door Hompie
Vandaag de Flexibele stuurkoppeling vervangen (wat een k..klus) en volgende week naar de uitlijning om alles na te lopen, de Koppeling zag er nog netjes uit verder, kon hem wel met de hand iets bewegen en de nieuwe niet.
Aangezien je er zowat niet bij kan komen en het werk wat je moet doen om hem te vervangen geef ik het een 7/10.

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 11 apr 2015, 17:07
door Garra432
Mijn problemen zijn verholpen door nieuwe banden te monteren. :loveit:
Voor de mensen die zich afvragen welke: Michelin Pilot sport 2 235 40 18

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 13 apr 2015, 17:50
door Hompie
Vandaag afspraak gemaakt voor uitlijnen voor volgende week woensdag, auto stuurt wel messcherp nu en 0,0 speling met die nieuwe flexibele koppeling :shine:

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 14 apr 2015, 09:03
door LimaPeru
Hoe is het nu met het stuur, komt deze nu wel terug naar middenstand? En nog steeds zoekerig?

Re: Stuurhuis revisie of niet !

Geplaatst: 15 apr 2015, 06:33
door Hompie
Dat zoekerig is weg gelukkig, stuur komt wel goed naar het midden terug alleen als de motor warm is niet helemaal.
Hoop dat het na het uitlijnen wel beter is, maar lees toch wel dat dat ook door het stuurhuis kan komen of misschien ben ik te kritisch gewoon :)