Pagina 1 van 1
Zeer hoog olieverbuik
Geplaatst: 07 apr 2015, 15:37
door Olivinio
Beste forumleden,
Ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een 523i uit 2005. De auto heeft een grote beurt gekregen waarbij oa de olie is ververst en het filter is vervangen.
Na nog geen 600 km verder geeft de boordcomputer aan dat het oliepijl minimaal is en dat er een ltr. bijgevuld moet worden. Auto rookt niet en zie ook rondom het blok geen noemenswaardige olieresten. Wel wat lichte oliezweet plekjes.
Moet ik dan toch denken aan de carterventilatie? Of nog erger de zuigerveren/klepseal? Overigens heb ik 6 maanden Bovag garantie.
Alvast bedankt voor de reacties!
Re: Zeer hoog olieverbuik
Geplaatst: 07 apr 2015, 16:22
door Bart70
Heel snel terug naar de verkoper gaan is mijn advies.
1 liter op 600 km is echt niet goed
Re: Zeer hoog olieverbuik
Geplaatst: 07 apr 2015, 18:12
door DychoNN
Als die voorheen niet zoveel olie luste, hebben ze er waarschijnlijk bij het vervangen van de olie een dunnere olie in gedaan. Zou dit dus eerst even na vragen en van daar uit gaan nakijken wat het kan zijn. Kan ook wezen dat de carterpanpakking lek is, maar dit kan je eventueel zien door olie onderaan het motorblok.
Re: Zeer hoog olieverbuik
Geplaatst: 07 apr 2015, 18:15
door e39-528i
Ik weet niet of een 2005 nog een pijlstok heeft ,maar stond hij op max na de olieverversing ???
En heb je er daadwerkelijk ook een liter bij MOETEN gooien of is je olieniveau sensor soms raar aan het doen ??
Gr.Joop
Re: Zeer hoog olieverbuik
Geplaatst: 07 apr 2015, 20:34
door Martijn
Dat is best pittig. Die van mij zit gemiddeld op 1liter per 2300km, dit van mij gaat binnenkort even naar de garage. Bij de laatste apk was er sprake van gemiddelde olie lekkage.... verbruik is wel over 20000 km constant.
Ik ben benieuwd wat men bij jouw constateert?
Wat is een normaal olieverbruik gemiddeld bij normale 6 cil benzine?
Re: Zeer hoog olieverbuik
Geplaatst: 07 apr 2015, 21:37
door eggman
heb bij mijn 530I 1 liter bijgevuld na 20.000km. Lijkt me netjes
Re: Zeer hoog olieverbuik
Geplaatst: 15 apr 2015, 18:24
door paul81
Eerst weten of ie olie verbruikt, of lekt. Dus flink gas geven en blauwe rook is olie verbruik. Zeker na even stationair draaien moet ie gaan pluimen.
Dat kan carterventilatie incl. slangen zijn die verstopt zitten. Anders harde klepseals (te zien met camera in de cilinder, natte kleppen aan de binnenkant) en in het slechtste geval kunnen het olieschraapveren zijn.
Bij externe lek is het klepdekselpakking of oliefilterhuispakking.