Pagina 1 van 4

Van E46 naar E90

Geplaatst: 09 apr 2015, 08:25
door Jiro_2012
Onze eerste automaat....

Ik heb hiervoor een E46 320CI geleased. En daarna een paar jaar andere auto's in eigen bezit gehad. Tot ik dat zat was en toen heb ik gezocht naar een mooie E46 320D special edition met sportstoelen. Nou was dat ff zoeken en geduld, want 320D met sportstoelen en open dak zijn erg moeilijk te vinden. Eindelijk gevonden en 2 uur rijden met 120K op de teller en 2 proefritten waren we verkocht. Deze hebben we ruim 5 jaar in bezit gehad en na 5 jaar wil je qua emotie weer eens iets anders rijden. Dus staat hij nu in de markt met 210K aan gereden Kms.

We wilde nu gaan kijken naar een toering ivm de laadruimte. Nu weer zoeken naar een 320D met sportstoelen, open dak, navi pro. Met een wat beperkt budget dit x. Zoeken op gaspedaal, MP en autoscout24. Met het budget en gewenste max KM stand kwamen er steeds niet meer dan 7 naar voren, welke als luxe optie hebben.....dat het een BMW is.

Dus zoek opdracht aangepast naar limousine. En daar kwam een e90 naar voren in high exec uitvoering, comfort en advanced pakket. Open dag, maar helaas geen sportstoelen, wel vol leder en elektrisch. met 65K KMs gereden.

KM stand vond ik erg merkwaardig laag voor een bj 2006 diesel. De auto is geimprteerd uit Belgie, bij de grens van Luxemburg. Dus veel berg verkeer. Dan kan ik me voorstellen dat je liever een turbo rijdt dan benzine en in Belgie is een diesel rijden met minder dan 199PK niet duurder dan benzine.

Toch vertrouwde ik het niet en heb ik voor het eerst een aankoopkeuring laten doen.

De auto heeft ruim een uur op de brug gestaan bij Ekris BMW Utrecht. Helemaal uitgelezen en geen enkele storing en KM stand was in elk onderdeel hetzelfde. Of hij heeft al die onderdelen vervangen incl. de automaat, want daar wordt de KM stand ook in bijgehouden of het klopt gewoon. Ik ben van he t2e uitgegaan, want als hij dat allemaal vervangen heeft dan maakt hij verlies met het verkopen van de auto.

Er is een proefrit van 30 min in gedaan door de keurmeester de hele auto is verder nagekeken.

Zowel de BMW dealer als de keurmeester kon niks negatiefs vinden, en vonden de auto er erg goed uitzien voor zijn leeftijd.

Remblokjes voor moeten over 8000km worden vervangen. Dat kan ik zelf ook wel doen.

Het gaat om een
320D 163Pk
65K Kms
automaat
High exec + comfort en advanced package
Navi pro
Open dak
Vol leder elek. stoelen met geheugen
Xenon
Breedset achter 18/255/35 en voor 18/225/35 runflat

Geplande aanpassingen:

Zwarte nieren
Sportstoelen zoeken en inbouwen
Performance pook

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 09 apr 2015, 18:35
door Edgar1234
Mooie aanwinst hoor!

Hartog Tuning te Alkmaar is een van de betere tuners in NL en aan te raden.

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 09 apr 2015, 19:51
door Quadrantz
Nette E90! Je had ook nog een E61 kunnen overwegen (worden er veel van aangeboden), die van mij scheelt nauwelijks qua kosten met mijn E46 Touring. Ik rij dan wel automaat.

Een m-stuurtje zou hem ook nog wel goed doen :)

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 09 apr 2015, 20:43
door Bart70
Mooie wagen, kan niet anders zeggen :duim:

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 10 apr 2015, 10:10
door Jiro_2012
Edgar1234 schreef:Mooie aanwinst hoor!

Hartog Tuning te Alkmaar is een van de betere tuners in NL en aan te raden.
Ik zal hun website eens bekijken. Thanks
Quadrantz schreef:Nette E90! Je had ook nog een E61 kunnen overwegen (worden er veel van aangeboden), die van mij scheelt nauwelijks qua kosten met mijn E46 Touring. Ik rij dan wel automaat.

Een m-stuurtje zou hem ook nog wel goed doen :)
Dat wordt de volgende. Maar is toch wel een stukje duurder. een E6x moet voor mij wel een 6 cylinder zijn en diesel. Dus wegenbelasting is sowieso duurder en verbuik zal ook enkele Kms per liter schelen.

We hebben deze gekocht voor € 13.250 incl 12 maanden garantie
Bart70 schreef:Mooie wagen, kan niet anders zeggen :duim:
Thanks

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 10 apr 2015, 13:08
door Jiro_2012
Ik moest net ff flink schrikken. Zat in de auto hier in Hilversum. 2 baans weg dubbele rijrichting. Ineens een GTI links voorbij als een malloot . ramt 1 auto voor me neus zo naar rechts, stuift het fietspad op en naar rechts...en weg was tie. Ik dacht WTF kijk je uit imbeciel me auto is net gewassen al dat stuifzand :(

Kijk ik in me spiegel staan er 5 plisie auto's achter me ongeduldig te wachten tot ik aan de kant rot hehehe :tong:

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 11 apr 2015, 19:32
door RoycoNL
Mooie aanwinst!

Hoop veilige enplezierige km-ers toegewenst

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 12 apr 2015, 18:32
door Source
Mooie auto :)

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 13 apr 2015, 13:45
door Jiro_2012
Thanks ben er ook echt weer blij mee. Net als de vorige en die daarvoor.

Kan weinig goeie info vinden hier op het e90 forum betreft olie+filter automaat.

Hij heeft nu 66000 gereden. Automaatbak Olie verversen en nieuwe filter is dat de moeite om het nu al te laten doen?

Hij schakelt erg soepel. Vaak merk ik het amper. Terugschakelen al helemaal niet tenzij ik er erg op let.

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 16 apr 2015, 13:42
door Jiro_2012
Zo eerste klein onderhoud laat ik alvast doen.

Volgende week motor olie+filter vervangen. Carter ventilatie meteen maar doen. Ff controleren hoe de interieur en lucht filter eruit ziet dan heb ik ook meteen een idee hoe het vorig onderhoudt uitgevoerd is. Volgens het boekje is het 12K KMs gebeurd.

Als filters smerig zijn dan worden deze ook vervangen en de brandstof filter ook meteen.

Me monteur zegt " Hij is afgestempeld door de BMW dealer dus waarom nu al doen? " Ik doe dat standaard bij een nieuwe auto. Dan heb ik een ijkpunt. En je kent me toch. De vorige auto heeft elk jaar (12K Kms) een beurt gehad ipv om de 30K Kms.

Bezuinigen op onderhoudt ga je later spijt van krijgen.

Blok zelf ziet er erg schoon uit.

BC zegt over 7000km voor remblokken. Ik heb even gekeken en deze zijn idd dun aan het worden. Daar prik ik volgende maand een zondagochtend voor. 2 uurtjes werk en de schijven blijven gespaard. Beetje remblokken van Brembo kosten ook maar 70 euro. Valt ook nog mee.

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 16 mei 2015, 19:17
door Kevin
Super toffe bak, ik rijd dezelfde. Heb hem wel laten chippen, zoals je al weet. Rijd er over het algemeen rustig mee en als hij goed warm is trap ik hem af en toe is aan de grond, zeer zeker te merken. Ik ga ook even een showroompje openen :)

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 18 mei 2015, 10:01
door Jiro_2012
Thanks.

Zo de auto is weer terug. Er zit een nieuwe turbo op en laatste software in ingeladen door de BWM dealer. Mooi onder garantie...anders had ik hoofdpijn gehad :leip:

Daarna meteen motor olie+filter vervangen.
Brandstof vlotter vervangen, zodat de brandstof meter weer 100% aangeeft als de tank vol zit.

Gisteren Bosch remblokken en indicator besteld. Van de week er onder zetten. BC geeft 3900km aan. Tijd om te vervangen dus. Remschijven gecontroleerd, maar deze zijn amper ingesleten dus die vervang ik nog niet.
Ik heb nog kopper vet de blokjes een likje geven aan de achterkant :duim:

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 29 mei 2015, 09:26
door Jiro_2012
Zo de oude remblokjes waren echt aan vervanging toe. Zat nog 3 a 4mm op. Afijn hij remde nog steeds goed, maar met de nieuwe blokjes weer beter :duimen:

Voorkant is zo vervangen binnen 1 uur. Achter is lastiger vanwege die sensorstekker die weg is gewerkt. OP de brug easy, maar op je oprit is dit niet handig.

Volgende maand, lucht en interieur filter en de carterventilatie vervangen En voor de looks zwarte nieren en performance pook erop.

Dan ben ik wel ff klaar.

Ff wachten rond oktober om winterbanden te kopen, meestal zijn er wel wat aanbiedingen rond die periode. Ik heb 17" bmw velgen liggen die ik daarvoor wil gebruiken.

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 29 mei 2015, 15:11
door avdakker
Ziet er goed uit zo. Kan je zeker weer wat jaartjes mee rondscheuren :duimen:

Re: Van E46 naar E90

Geplaatst: 16 jun 2015, 11:01
door Jiro_2012
Ik zit even te kijken naar spullekes.

Zwarte nieren hoog glans of mat? Ik zie alleen beste prijs verschillen. 120 euro of 60 euro. Kan iemand me vertellen wat de verschillen zijn?

En de performance pook. Ik vind deze wel een stuk mooier dan de standaard,
Afbeelding

Hhmmm ik zag een mooi sportstuur. Prima vraagprijs. WIlde hem bijna bestellen, maar viel me op dat de airbag van mijn standaard stuur niet overgezet kan worden...jammer. Dat standaard stuur moet er ook uit :gay: