Raoul BMW 116i 2014
Geplaatst: 16 mei 2015, 19:34
Beste mensen,
Mijn naam is Raoul en ben sinds eind maart 2015 in het bezit van mijn eerste BMW 1 Serie 116i Alpinweiss III uit januari 2014.
Na 3 x VW Golfjes achter elkaar en een uitstapje naar een Italiaan, was het tijd voor een andere auto. Om eerlijk te zijn ging in eerste instantie mijn interesse uit naar Mercedes A-klasse. Waarschijnlijk bestaat er een "lot" want ik had alles behalve geluk met dit merk. De auto waar mijn oog op viel werd een dag voordat ik mijn afspraak had om een proefrit te maken, voor mijn neus verkocht.. Dit was een flinke domper, maar gelukkig had de contactpersoon een soortgelijke A-klasse klaar staan om mee te rijden, echter een andere kleur. Vooruit, dan maar het "gevoel" krijgen met deze wagen dacht ik. Op de dag van afspraak heb ik de sleutel in ontvangst genomen en samen met mijn partner ingestapt voor de proefrit. Je zal het niet geloven, maar na een paar kilometer voelde ik dat de auto in een soort veiligheidsstand viel, waardoor optrekken niet meer van toepassing was. Direct contact opgenomen met de dealer en hij gaf aan dat de motor even moest opwarmen, dus gewoon doorrijden..
Prima, echter bleef ik voor de zekerheid wel in de bebouwde kom rijden mocht er nog iets anders gebeuren. En ja hoor, motorpeil zag ik langzaam maar zeker omhoog klimmen, dus bij een carpool gestopt, motor laten draaien en weer contact opgenomen met de dealer. Hij gaf aan dat ik de motor gewoon even moest laten lopen, dan zou het motorpeil vanzelf weer zakken naar 90 graden. Het enige wat ik zag, was dat het alleen maar aan het stijgen was! Na de 100 graden schoot de wijzer in het rood.
Dit was voor mij het teken dat de situatie alleen maar erger zou worden en besloot (langzaam) terug naar de dealer te rijden om deze ervaring zo snel mogelijk te vergeten.. Eenmaal aangekomen heb ik de situatie gemeld en vriendelijk bedankt. Dit was alles waar ik niet op hoopte natuurlijk en ben bedroefd de zaak uitgestapt, met een onvoldaan gevoel. En toen schoot het idee te binnen.. De dag was toch pas net begonnen, dus genoeg tijd om mij nog te orienteren op andere merken. We gaan gewoon naar BMW en Audi.
Nog geen 25 minuten later stonden we samen in de BMW showroom naar een zwarte 1 Serie te kijken en niet veel later zat ik achter het stuur om het interieur te bekijken. Eerste indruk? Nice! Er stapte een vriendelijke kerel op mij af en heeft een inventarisatie van mijn wensen en budget gemaakt. Op basis daarvan kon ik direct de volgende ochtend een proefrit maken met deze 1 Serie. Kan niet anders zeggen dan zeer snel geregeld.
Uiteraard had ik direct vragen over het vermogen, het onderstel, de geluidsinstallatie ect.. Mijn laatste auto was een VW VI, verlaagd sportonderstel icm 18-inch Bilbao velgen, ge-chiptuned en voorzien van een mooie geluidsinstallatie.
Het enige wat deze vriendelijke gesprekspartner zei was "ga nou maar gewoon eens een lekker stuk rijden en probeer de verschillende (sport)functies met het M onderstel maar eens uit"
Tja.. Wat kan ik anders zeggen dan; wat een beleving. De wegligging is heerlijk, de sportstand heeft mij aangenaam verrast en het geluid.. Daar valt wat aan te doen
Met andere woorden, de proefrit was top! Het enige wat ik niet zo prettig vond was het (te) kleine navigatiescherm. Hier speelde de dealer gelijk op in en zijn samen de BMW website opgegaan en een 1er gevonden, geheel naar mijn (op dat moment) wensenlijstje. Het werd een Alpinweiss uit 2014. Slechts 18.000km Sportline uitvoering. Na een prettige onderhandeling hadden we een deal! 30 maart'15 kon ik hem ophalen.
Tussentijds direct contact opgenomen met een banden-en velgen specialist Hoogendoorn bij mij in de buurt om de 16" velgjes in te ruilen voor iets "anders" en wel de 18" Sydney Dark velgen met nieuwe bandjes. Ik had het zo afgestemd dat ik op 30 maart eerst de auto kon ophalen, om daarna direct de nieuwe velgen/banden eronder te laten zetten. Pfff wat keek ik hiernaar uit zeg! Overigens heb ik de 16" velgen toch gehouden en ga ik gebruiken voor mijn winterbanden set.
In het weekend voor 30 maart kreeg ik van BMW een korte video per mail opgestuurd, waar de gastvrouw een persoonlijke boodschap had en aangaf uit te kijken om mij de sleutels te overhandigen wanneer ik de BMW kwam halen, met uiteraard de auto achter haar onder een cover in de vorm van een sneakpreview. Leuke teaser vond ik.
Het verhaal gaat verder.. Nadat ik de mooie 1er een week in bezit had, was ik toch niet helemaal happy met de nieuwe velgen. Het leek alsof ik van afstand op winterbanden/velgen reed. Tja, je kijkt toch in de weerspiegeling van een winkelruit o.i.d. als je langzaam voorbij rijd, hoe het er vanaf de andere kant uit ziet. Tenminste, dat doe ik wel, want ben zo trots op mijn nieuwe aanwinst.
Ik heb dan ook direct contact opgenomen met het bedrijf waar ik de velgen gekocht heb en aangegeven dat ik bedenkingen had. Zonder blikken of blozen gaf hij direct aan dat ze de velgen terug nemen voor iets waar ik wel 100% blij mee zou zijn. Dit werden de 19" 405 styling velgen (even voor de goede orde, de replica's, want de originele via BMW ligt momenteel buiten mijn budget door de verdere aanpassingen die ik op mijn lijstje heb staan), met dus ook nieuwe banden.. Tja.. Ik dacht, nu kan het dus doe het, want dit maakt je wel happy. Een week later zaten de nieuwe sloffen met in mijn mening, mooie velgen eronder.
Het enige wat mij opviel was dat de banden wel "iets" meer naar buiten mochten staan. Uiteraard hadden zij hier ook een oplossing voor en wel in de vorm van Spacers. Deze ook direct besteld en de week erna gemonteerd. Geloof het of niet, maar 5mm vond ik geen verschil maken, dus hebben ze de 7mm besteld. Eenmaal aangekomen voor de wisseling gaf de contactpersoon aan dat de fabrikant de 12mm opgestuurd had, omdat 7mm ook geen optisch verschil zou maken. Ik moest erom lachen, omdat hij gelijk had. 1 klein detail, deze spacers paste niet! Net een naad of groef anders waardoor hij niet aansloot. Gelukkig had het bedrijf nog een paar 12mm liggen, om de tijd te overbruggen en zodat ik het verschil wel kon zien. Deze gemonteerd en een weekje later "mijn eigen" spacers gemonteerd.
Om het verhaal compleet te maken ben ik twee maal terug geweest bij de Service afdeling van BMW omdat mijn remmen een piepend geluid maakten tijdens het naderen van een verkeerslicht. Na het eerste bezoek hebben zij een vloeistof gebruikt om dit tegen te gaan. Voor jullie info. ik gebruik de auto alleen tijdens prive gebruik, door de weeks rijd ik een auto van de zaak. Dus in de week erna merkte ik dat het piepend geluid terug kwam, vandaar mijn tweede bezoek aan de Service afdeling. In de middag ben ik gebeld en gaven ze aan uitvoerig remtesten ect gedaan te hebben, maar geen piepend geluid meer aantroffen. Aan het einde van de dag heb ik de auto opgehaald en afgesproken dat wanneer ik het geluid weer zou opmerken, ik direct contact zou opnemen. Om gelijk van de gelegenheid gebruik te maken gaf ik aan dat ik mij ergerde aan de roestvorming bij de remschijven. Ze gaven aan dat dit een normaal verschijnsel is, maarrrrr wel wat aan te doen in de vorm van een spray (grey look). En tot mijn verbazing gaf de contactpersoon aan, dat omdat ik al voor de tweede keer terug geweest ben voor het piepende geluid, zij de kosten zouden dragen voor de spray en de werkzaamheden die daarbij hoorde.. Meer dan een mooi gebaar vond ik zelf. Topservice!
Last but not least (voor nu dan) ben ik de mogelijkheid aan het bekijken om de auto met een Eibach verlagingsset te upgraden. Het is alleen even de vraag of het de Prokit of de Sportline set wordt, afhankelijk wat dit doet icm de 19" banden/velgen. Dit deel wordt dan ook vervolgd na professioneel advies. Evenals het M Performance sportstuur wat hoog op mijn verlanglijstje staat. In de Golf had ik Alcantara leer, wat mij veel meer grip gaf en lekkerder in de hand lag dan het wat harde sportline stuurwiel van BMW. Afhankelijk of dit te monteren valt met de airbag en schroefpunten, wordt dit ook afgetikt op termijn.
Nu vergeet ik bijna te melden dat ik vrijdag 22 mei'15 een afspraak heb staan met Beek Auto Racing om de 1er te laten chiptunen in combinatie met het monteren van de Miltek Sportuitlaat. Wederom iets heel moois om naar uit te kijken. Ik heb vele tuners naast elkaar gelegd, gesproken en besloten om bovenstaande bedrijf dit te laten uitvoeren. Ondanks dat ik mij bewust ben van de 2 jaar garantie, laat ik het toch uitvoeren, want mis net dat beetje extra pit in de standaard 136pk.
Wat kan ik nog meer vertellen in de hoop dat ik jullie aandacht niet verloren heb na dit hele verhaal.. Ow ja, ik heb mijn versterker en subwoofer uit de Golf om laten zetten door Ron de Vries (waar ik dit ook aangeschaft heb) en het geluid is nu naar behoren in de BMW. Ondanks ik weet dat er nog meer geluidsvermogen in de versterker zit, ben ik op dit moment tevreden. Heb op de AutoRai bij een BMW "Genius" de vraag neergelegd of er een begrenzer op het standaar geluidssysteem zit. Zij verwezen mij naar de Service afdeling van BMW en zij gaven aan dit nu bij de fabrikant neergelegd te hebben, omdat deze vraag nog niet eerder gesteld is. Toch leuk dat ik op deze manier hun nog heb kunnen verrassen met een bijzondere vraag
Antwoord volgt uiteraard zodra ik terugkoppeling heb gekregen.
Bedankt voor jullie aandacht en ik hoop dat ik een leuke en informatieve introductie heb gegeven en zal regelmatig alle updates meelezen en zelf schrijven wanneer hier interesse in is.
Hartelijke groet,
Raoul
ps: het enthousiasme is blijkbaar zo groot geweest, dat mijn partner nu ook haar MINI cabrio wilt upgraden qua zomerbanden/velgen!
Mijn naam is Raoul en ben sinds eind maart 2015 in het bezit van mijn eerste BMW 1 Serie 116i Alpinweiss III uit januari 2014.
Na 3 x VW Golfjes achter elkaar en een uitstapje naar een Italiaan, was het tijd voor een andere auto. Om eerlijk te zijn ging in eerste instantie mijn interesse uit naar Mercedes A-klasse. Waarschijnlijk bestaat er een "lot" want ik had alles behalve geluk met dit merk. De auto waar mijn oog op viel werd een dag voordat ik mijn afspraak had om een proefrit te maken, voor mijn neus verkocht.. Dit was een flinke domper, maar gelukkig had de contactpersoon een soortgelijke A-klasse klaar staan om mee te rijden, echter een andere kleur. Vooruit, dan maar het "gevoel" krijgen met deze wagen dacht ik. Op de dag van afspraak heb ik de sleutel in ontvangst genomen en samen met mijn partner ingestapt voor de proefrit. Je zal het niet geloven, maar na een paar kilometer voelde ik dat de auto in een soort veiligheidsstand viel, waardoor optrekken niet meer van toepassing was. Direct contact opgenomen met de dealer en hij gaf aan dat de motor even moest opwarmen, dus gewoon doorrijden..
Prima, echter bleef ik voor de zekerheid wel in de bebouwde kom rijden mocht er nog iets anders gebeuren. En ja hoor, motorpeil zag ik langzaam maar zeker omhoog klimmen, dus bij een carpool gestopt, motor laten draaien en weer contact opgenomen met de dealer. Hij gaf aan dat ik de motor gewoon even moest laten lopen, dan zou het motorpeil vanzelf weer zakken naar 90 graden. Het enige wat ik zag, was dat het alleen maar aan het stijgen was! Na de 100 graden schoot de wijzer in het rood.
Dit was voor mij het teken dat de situatie alleen maar erger zou worden en besloot (langzaam) terug naar de dealer te rijden om deze ervaring zo snel mogelijk te vergeten.. Eenmaal aangekomen heb ik de situatie gemeld en vriendelijk bedankt. Dit was alles waar ik niet op hoopte natuurlijk en ben bedroefd de zaak uitgestapt, met een onvoldaan gevoel. En toen schoot het idee te binnen.. De dag was toch pas net begonnen, dus genoeg tijd om mij nog te orienteren op andere merken. We gaan gewoon naar BMW en Audi.
Nog geen 25 minuten later stonden we samen in de BMW showroom naar een zwarte 1 Serie te kijken en niet veel later zat ik achter het stuur om het interieur te bekijken. Eerste indruk? Nice! Er stapte een vriendelijke kerel op mij af en heeft een inventarisatie van mijn wensen en budget gemaakt. Op basis daarvan kon ik direct de volgende ochtend een proefrit maken met deze 1 Serie. Kan niet anders zeggen dan zeer snel geregeld.
Uiteraard had ik direct vragen over het vermogen, het onderstel, de geluidsinstallatie ect.. Mijn laatste auto was een VW VI, verlaagd sportonderstel icm 18-inch Bilbao velgen, ge-chiptuned en voorzien van een mooie geluidsinstallatie.
Het enige wat deze vriendelijke gesprekspartner zei was "ga nou maar gewoon eens een lekker stuk rijden en probeer de verschillende (sport)functies met het M onderstel maar eens uit"
Tja.. Wat kan ik anders zeggen dan; wat een beleving. De wegligging is heerlijk, de sportstand heeft mij aangenaam verrast en het geluid.. Daar valt wat aan te doen
Tussentijds direct contact opgenomen met een banden-en velgen specialist Hoogendoorn bij mij in de buurt om de 16" velgjes in te ruilen voor iets "anders" en wel de 18" Sydney Dark velgen met nieuwe bandjes. Ik had het zo afgestemd dat ik op 30 maart eerst de auto kon ophalen, om daarna direct de nieuwe velgen/banden eronder te laten zetten. Pfff wat keek ik hiernaar uit zeg! Overigens heb ik de 16" velgen toch gehouden en ga ik gebruiken voor mijn winterbanden set.
In het weekend voor 30 maart kreeg ik van BMW een korte video per mail opgestuurd, waar de gastvrouw een persoonlijke boodschap had en aangaf uit te kijken om mij de sleutels te overhandigen wanneer ik de BMW kwam halen, met uiteraard de auto achter haar onder een cover in de vorm van een sneakpreview. Leuke teaser vond ik.
Het verhaal gaat verder.. Nadat ik de mooie 1er een week in bezit had, was ik toch niet helemaal happy met de nieuwe velgen. Het leek alsof ik van afstand op winterbanden/velgen reed. Tja, je kijkt toch in de weerspiegeling van een winkelruit o.i.d. als je langzaam voorbij rijd, hoe het er vanaf de andere kant uit ziet. Tenminste, dat doe ik wel, want ben zo trots op mijn nieuwe aanwinst.
Ik heb dan ook direct contact opgenomen met het bedrijf waar ik de velgen gekocht heb en aangegeven dat ik bedenkingen had. Zonder blikken of blozen gaf hij direct aan dat ze de velgen terug nemen voor iets waar ik wel 100% blij mee zou zijn. Dit werden de 19" 405 styling velgen (even voor de goede orde, de replica's, want de originele via BMW ligt momenteel buiten mijn budget door de verdere aanpassingen die ik op mijn lijstje heb staan), met dus ook nieuwe banden.. Tja.. Ik dacht, nu kan het dus doe het, want dit maakt je wel happy. Een week later zaten de nieuwe sloffen met in mijn mening, mooie velgen eronder.
Het enige wat mij opviel was dat de banden wel "iets" meer naar buiten mochten staan. Uiteraard hadden zij hier ook een oplossing voor en wel in de vorm van Spacers. Deze ook direct besteld en de week erna gemonteerd. Geloof het of niet, maar 5mm vond ik geen verschil maken, dus hebben ze de 7mm besteld. Eenmaal aangekomen voor de wisseling gaf de contactpersoon aan dat de fabrikant de 12mm opgestuurd had, omdat 7mm ook geen optisch verschil zou maken. Ik moest erom lachen, omdat hij gelijk had. 1 klein detail, deze spacers paste niet! Net een naad of groef anders waardoor hij niet aansloot. Gelukkig had het bedrijf nog een paar 12mm liggen, om de tijd te overbruggen en zodat ik het verschil wel kon zien. Deze gemonteerd en een weekje later "mijn eigen" spacers gemonteerd.
Om het verhaal compleet te maken ben ik twee maal terug geweest bij de Service afdeling van BMW omdat mijn remmen een piepend geluid maakten tijdens het naderen van een verkeerslicht. Na het eerste bezoek hebben zij een vloeistof gebruikt om dit tegen te gaan. Voor jullie info. ik gebruik de auto alleen tijdens prive gebruik, door de weeks rijd ik een auto van de zaak. Dus in de week erna merkte ik dat het piepend geluid terug kwam, vandaar mijn tweede bezoek aan de Service afdeling. In de middag ben ik gebeld en gaven ze aan uitvoerig remtesten ect gedaan te hebben, maar geen piepend geluid meer aantroffen. Aan het einde van de dag heb ik de auto opgehaald en afgesproken dat wanneer ik het geluid weer zou opmerken, ik direct contact zou opnemen. Om gelijk van de gelegenheid gebruik te maken gaf ik aan dat ik mij ergerde aan de roestvorming bij de remschijven. Ze gaven aan dat dit een normaal verschijnsel is, maarrrrr wel wat aan te doen in de vorm van een spray (grey look). En tot mijn verbazing gaf de contactpersoon aan, dat omdat ik al voor de tweede keer terug geweest ben voor het piepende geluid, zij de kosten zouden dragen voor de spray en de werkzaamheden die daarbij hoorde.. Meer dan een mooi gebaar vond ik zelf. Topservice!
Last but not least (voor nu dan) ben ik de mogelijkheid aan het bekijken om de auto met een Eibach verlagingsset te upgraden. Het is alleen even de vraag of het de Prokit of de Sportline set wordt, afhankelijk wat dit doet icm de 19" banden/velgen. Dit deel wordt dan ook vervolgd na professioneel advies. Evenals het M Performance sportstuur wat hoog op mijn verlanglijstje staat. In de Golf had ik Alcantara leer, wat mij veel meer grip gaf en lekkerder in de hand lag dan het wat harde sportline stuurwiel van BMW. Afhankelijk of dit te monteren valt met de airbag en schroefpunten, wordt dit ook afgetikt op termijn.
Nu vergeet ik bijna te melden dat ik vrijdag 22 mei'15 een afspraak heb staan met Beek Auto Racing om de 1er te laten chiptunen in combinatie met het monteren van de Miltek Sportuitlaat. Wederom iets heel moois om naar uit te kijken. Ik heb vele tuners naast elkaar gelegd, gesproken en besloten om bovenstaande bedrijf dit te laten uitvoeren. Ondanks dat ik mij bewust ben van de 2 jaar garantie, laat ik het toch uitvoeren, want mis net dat beetje extra pit in de standaard 136pk.
Wat kan ik nog meer vertellen in de hoop dat ik jullie aandacht niet verloren heb na dit hele verhaal.. Ow ja, ik heb mijn versterker en subwoofer uit de Golf om laten zetten door Ron de Vries (waar ik dit ook aangeschaft heb) en het geluid is nu naar behoren in de BMW. Ondanks ik weet dat er nog meer geluidsvermogen in de versterker zit, ben ik op dit moment tevreden. Heb op de AutoRai bij een BMW "Genius" de vraag neergelegd of er een begrenzer op het standaar geluidssysteem zit. Zij verwezen mij naar de Service afdeling van BMW en zij gaven aan dit nu bij de fabrikant neergelegd te hebben, omdat deze vraag nog niet eerder gesteld is. Toch leuk dat ik op deze manier hun nog heb kunnen verrassen met een bijzondere vraag
Bedankt voor jullie aandacht en ik hoop dat ik een leuke en informatieve introductie heb gegeven en zal regelmatig alle updates meelezen en zelf schrijven wanneer hier interesse in is.
Hartelijke groet,
Raoul
ps: het enthousiasme is blijkbaar zo groot geweest, dat mijn partner nu ook haar MINI cabrio wilt upgraden qua zomerbanden/velgen!



















