Pagina 1 van 1
Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 10 jan 2009, 20:39
door DonB
Zat net ff op marktplaats te surfen voor een goedkope 2ehands OEM xenon koplampenset, zag dit staan:
Wetgeving Xenon verlichting
De strengere eisen voor het achteraf inbouwen van xenonkoplampen bij nieuwe
auto’s treden niet in werking per 1 juli 2006 maar per 1 januari 2007. Het
kabinet heeft dit besloten.
Auto’s en vrachtwagens:
Alle auto’s die vanaf januari 2007 op kenteken worden gezet en die voorzien zijn
van verlichting met een lichtopbrengst van meer dan 2000 lumen, moeten aan
dezelfde eisen voldoen. Ongeacht of de xenoninstallatie voor of na kentekening
is gemonteerd. Auto's van voor 2007 waarbij reeds xenon is aangebracht, of
alsnog wordt aangebracht, zijn uitgezonderd van de nieuwe eisen.
Volgens de nieuwe regels moeten alle auto's met een kenteken vanaf januari 2007
of later die voorzien zijn van xenonlicht, verplicht een koplamp-wasinstallatie
en automatische niveauregeling hebben. Het maakt niet uit of de xenonverlichting
in de autofabriek of door het autobedrijf is aangebracht. De eisen zijn
identiek.
Als ik het nu goed lees, houd het dus in dat ik het gewoon mag doen zonder koplamp-wasinstallatie, echter.. als de auto opnieuw op kenteken word gezet, vervalt dit. Valt het op kenteken zetten van een auto ook onder het opnieuw op naam zetten van de verkoop (lijkt me niet, maar toch..). Als je een auto importeert of exporteert (laatste lijkt me sterk uit Nederland gezien de prijzen van de buurlanden), krijgt een auto echter wel een nieuw kenteken (bv import uit Duitsland), en komt de auto dus niet door de keuring heen??
Dus.. geen auto met xenon uit Duitsland importeren?
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 10 jan 2009, 21:35
door Fabian79
Je hebt het goed gelezen. Maar op kenteken zetten daar bedoelen ze mee dat het gehele kenteken in het nederlandse systeem wordt opgenomen.
Kentekenpapieren bestaan uit 3 delen.
deel 1: met de gegevens van de auto, motorinhoud, kleur, aantal deuren, gewicht, kenteken, chassisnummer, enz.
deel 2: met de gegevens van de eigenaar. Naam, adres, enz.
1 overschrijvingsbewijs. Deze heb je samen met het papier met de autogegevens nodig om de eigenaar te veranderen. De oude eigenaar krijgt dan een vrijwaringsbewijs om aan te tonen dat de auto niet meer in zijn bezit is.
Ik weet het niet helemaal zeker qua naam, maar het gaat even om het idee.
Met het op kenteken zetten in de volksmond wordt eigenlijk de naamsoverschrijving bedoelt (verkoop/ koop van een auto) Dit betreft dus alleen deel 2.
Deel 1 blijft onveranderd, het kenteken van de auto veranderd immers niet.
Het echte op kenteken zetten is het aanvragen van deel 1, wat gepaart gaat met een RDW-keuring, om een auto in het nederlandse systeem te krijgen en dus ook met nederlandse kentekenplaten te laten rondrijden. Denk hierbij aan import of een nieuwe auto.
Veranderingen in deel 1 zijn hierbij dus wel op dit verhaal van toepassing. Dus ik denk opppassen met import en later ingebouwde xenon. Als je hier aan zit te denken kan je altijd even naar een RDW locatie gaan en het daar aan een ambtenaar vragen, meest al zijn ze zo beroerd niet. Mijn ervaring is dat de douanemannen vaak zeer behulpzaam zijn. De keuringsmensen zijn in mijn ogen bloedzuigers, maar das een ander verhaal.
greetz
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 10 jan 2009, 22:58
door Grunnbimmer
Mijn Bimmer is van 9/2001 en hier in Nederland op 10/2007 op Nederlands kenteken gezet.
Ik wist van het bestaan van bovenstaande regels, maar heb dat maar gelezen als bouwjaar van de auto.
Nu heb ik 2 weken geleden een top kwaliteit Xenon kitje made in China gemonteerd. Het werkt overigens uit de kunst, geen knipperen en geen foutmelding van de OBC.
Mocht ik op de bon geslingerd worden of problemen krijgen bij de keuring, dan meld ik dat hier wel even
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 10 jan 2009, 23:25
door Grunnbimmer
Jawel 110 euro all in
Now whe are talking |p
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de zogenaamde "merk" hid kitjes net als het merendeel van het OBD spul ook in China worden gefabriceerd
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 11 jan 2009, 00:33
door Chris
pff die 12k meuk zouden ze moeten verbieden.. echt irri fel. maar nee hoor ze delen wel 60,- boete uit voor mistlampen verlichting voeren...
maar goed het geld zal wel nuttig besteed worden.. :r
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 11 jan 2009, 02:27
door Dan_600F
12 K wordt ook voor bekeurd omdat de kleur dan gewoon paars is..
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 11 jan 2009, 11:56
door Fabian79
Zwaar irri die lampen, het geheel kan een beetje minder verblindend worden als mensen ook eens naar hun koplamphoogte keken (|
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 11 jan 2009, 18:19
door DonB
Mjah duidelijk verhaal.. thanks voor de uitleg.
Je zou idd niet snel een bekeuring riskeren daar de politie er helemaal niet op controleerd, toch wilde ik het gewoon ff weten.. zou allemaal wel niet voor niets zijn..
ik begreep dat je die koplampsproeiers moet hebben omdat er bij xenonverlichting in combinatie met vuil op de koplampen een belachelijk sterke straal produceert omdat het dan minder ruimte heeft om vrij te komen, vandaar waarschijnlijk die regel.
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 11 jan 2009, 20:09
door Mac
330dM schreef:Je moet eens wat googelen en dan concluderen wie er tevreden is over die after-market setjes, de meesten zijn genezen na de eerste rit in het donker in de regen of een avondje seinende tegenliggers... :>
+1:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f= ... &sk=t&sd=a
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 12 jan 2009, 14:23
door 320driver
330dM schreef:Je moet eens wat googelen en dan concluderen wie er tevreden is over die after-market setjes, de meesten zijn genezen na de eerste rit in het donker in de regen of een avondje seinende tegenliggers... :>
Ik ken zo al 4 mensen die er tevreden mee zijn en ikzelf included, geen seinende tegenliggers hoewel de eerste week wel maar toen heb ik ze opnieuw laten afstellen.
Ritjes in donker, regen en sneeuw zijn een verademing vergeleken met die zwakke Halogeensets
Zorg er gewoon voor dat je het laat inbouwen door een expert en dat je goede sets koopt want er is ook veel goedkope rommel verkrijgbaar, ik heb een van de beste met 2 jaar garantie op alles via die garage.
Maar de vraag OEM/niet OEM kan ik wel duidelijk over zijn, zodra ik een goeie OEM set vindt in de zomer gaan die erop want die zijn altijd beter qua projectie en lichtopbrengst.
Maar voor nu voldoet zo'n setje prima en zoals ik zei duidelijk meer licht.
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 12 jan 2009, 19:15
door Griffendahl
320driver schreef:
Ritjes in donker, regen en sneeuw zijn een verademing vergeleken met die zwakke Halogeensets
Er zijn ook heel goede Halogeensetjes... Maar de meeste mensen vinden 50 euro voor 2 pitjes te duur, terwijl ze wel met alle geweld Xenon setjes van het dubbele of meer willen inbouwen...
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 13 jan 2009, 19:25
door Marc 320d
Mee eens, Halogeen kan heel goed licht geven !.
Nu ben ik momenteel niet tevreden over mijn Xenon's, maar dat komt dan ook door een van de nadelen van deze lampen. Er zit een stevige lens voor de lamp welke het lichtbeeld bepaald. Hierdoor gaat het licht door een klein deel van je buitenste (voorste) lens / glas. Als dit smerig wordt (en dat gebeurt nogal) of beschadigd, dan loopt de lichtopbrengst hard terug. Harder dan bij Halogeen gebeurd, omdat daar de lichtenergie over een veel groter oppervlakte wordt verdeelt.
Tenminste, zo ervaar ik het
...
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 29 jan 2009, 19:38
door Marc 320d
Sinds gister heb ik nieuwe lampen in de auto gezet. De philips jongens (81023 als ik me niet vergis) vervangen voor Osram Xenarc lampen, 4300k.
Wereld van verschil zeg. Ik heb nu weer licht, zie gewoon dingen. Voorheen had ik last van tegenliggers, dat ik daarna in een donker gat reed (ogen moesten weer wennen aan het zeeeeer slappe licht van de eigen auto). Dat is nu gelukkig voorbij.
Dus voor de mensen die nog denken dat Xenon niet aftaaid...dat doet het wel. Heb je last van zeer matig licht, kijk dan naar de lenzen en naar de lampen zelf. De lenzen doe ik denk volgende winter, want die zijn ook niet echt braaf meer...wellicht eerst nog een keer proberen te polijsten..
Re: Xenonverlichting (OEM/niet OEM) algemene vraag
Geplaatst: 29 jan 2009, 20:09
door Marcel_87
DonB schreef:... Als je een auto importeert of exporteert (laatste lijkt me sterk uit Nederland gezien de prijzen van de buurlanden), krijgt een auto echter wel een nieuw kenteken (bv import uit Duitsland), en komt de auto dus niet door de keuring heen??
Dus.. geen auto met xenon uit Duitsland importeren?
Kijk maar eens op je kentekenbewijs deel 1, hier staan 2 data's op. Het gaat om
"Datum eerste toelating", en nÃet om
"Datum eerste afgifte Nederland", ofterwijl in volksmond genoemd: het gaat om het bouwjaar. Een Duitse auto van 31-12-2003 heeft nog altijd een datum eerste toelating van voor 01-01-2007. Dus je kan gewoon een Duitser importeren en daar een xenon-setje in monteren of een Duitser met achteraf ingebouwde xenon kopen.
Ik hoop dat mijn verhaaltje wat duidelijkheid heeft verschaft
- Spoiler: Laat zien
- OVerigens is dit een puur wettelijke regeling (dus een zeikerige chagerijnige agent zou je wellicht kunnen bekeuren indien je auto jonger is als 01-01-2007 en geen niveauregeling+sproeiers heeft) als die alle regeltjes goed kent) en deze wordt met de APK vooralsnog niet gecontroleerd. Bij de apk gaat het puur om de kleur (dus kom niet aan met 10.000k en hoger) en of het lichtbeeld/hoogte goed is.