Pagina 1 van 3
Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 01:03
door Johnny
Hoe zit het met de waardevastheid van een redelijk goed uitgeruste 330d/320d/318d?
Er vanuitgaande dat het een betreft van 2001 - 2003 met km-stand tussen 140000 en 180000 en prijs tussen circa 10000 en 13000 euro's
Kortom, wat is het gemiddelde waardeverlies na 1.5 jaar met 60.000km extra op de klok.
Ik ben redelijk huiverig om namelijk een auto te kopen die binnen 2 jaar dik 5000 in waarde verliest als ik de prijsontwikkelingen zo bekijk op de diverse autosites x|
Btw.. nog steeds geen dreier gekocht, maar het moment supreme komt wel steeds dichterbij
330d is uiteraard de voorkeur , 6 cilinder
, maar gezien de brandstofprijsontwikkelingen lijkt een 318d/320d economisch het meest verantwoorde
en ze zijn uiteraard wat zuiniger :*
(wil na n dorstige 525tds toch wel wat zuinigers, maar bij BMW blijft het he...
)
Ik heb wel een paar mooie gezien in middels:
318d met 145000 op de teller (2003) voor 10k excl bpm (belgisch) - incl leder
320d met 180000 op de teller (2002) voor 10k
Rest hieronder met xenon btw en merendeel leder
330d met 178000 op de telelr (2001) voor 13k
330d met 186000 op de teller (2002) voor 13k
330d touring met 155000 op de telle (2000) voor 13k
330d sedan met 155000 op de telelr (2000) voor 13k - geen leder
330d sedan met 190000 op de teller (2000) voor 10k (meeneemprijs) of 13k (incl garantie en alle andere meuk erbij)
En dan staan er nog een paar 320d's, maar deze zijn toch wel de meest interessante
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 02:15
door Niels
De waardevastheid valt me tegen en Audi behoudt wat langer z'n waarde. Als je moet kopen is dat niet erg natuurlijk en vandaar dat ik nu ook in een volle E46 rijd voor de prijs waar ik nog geen kale A4 Avant 130pk TDI voor kon kopen.
Vwb de waarde: de verkoopprijzen varieeren enorm en je kunt auto's eigenlijk niet vergelijken op basis van alleen een advertentie. Als ik marktplaats mag geloven heb ik sinds mei en 26000km al 2000,- afgeschreven en dat vind ik best stevig voor een auto uit 2000. Nu lig ik daar niet wakker van want ik rijd er nog een jaartje of 2-3 in. In september heb ik een 318D Touring gekocht voor m'n pa. Black & Silver edition met redelijk wat extra's, bj. 2004 en 150Kkm op de klok voor 13.750,- Als je zoekt of gaat shoppen bij leasemaatschappijen dan koop je ze voor 10K maar dat is vanwege de markt. Ze gaan voor onder de boekwaarde weg momenteel! Bij usedcarcentre (ING carlease) stond laatst eenzelfde Touring met nog geen ton op de klok voor 13K
Het is een kopersmarkt en je kunt echt prima shoppen!
De afschrijving die jij tegemoet gaat hangt af van een hoop zaken. Stel je koopt voor 7000,- eentje met 220.000km op de klok
zoals deze en je verkoopt dat ding over 1,5 jaar met 280.000km dan vang je daar nog steeds wel 4 - 5000,- voor lijkt me. Koop je nu een 2002 met 180.000km voor 10K en je verkoopt die over 1,5 jaar met 240.000km dan vang je denk ik iets van 5 - 6K terug denk ik. Uiteindelijk komt het nieuwere model eraan en hebben beide auto's na 60Kkm veel kilometers of iets minder maar nog steeds veel kilometers gedraaid.
Des te nieuwer je koopt des te meer schrijf je af, simpel
5K afschrijven op een auto van 7K zie ik niet gebeuren
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 12:12
door Fabian79
Even erbij vermelden dat de hele tweedehands automarkt op z'n reet ligt. De inruilprijzen en de verkoopprijzen van de occasions is echt zwaar gedaald afgelopen halfjaar. De handelaren klagen steen en been omdat de voorraad die ze hebben staan met de dag in waarde daalt. De prijzen zijn dus nu echt moeilijk in te schatten en worden door een hoop verkopers zo hoog mogelijk gehouden (logisch). Alleen je bewustheid hiervan kan je al een hoop centjes schelen.
Ze verkopen op het moment geen drol.
Alles wat te koop staat zien wij als de waarde van een auto. Vraag bij de verzekering eens de dagwaarde op. Wij zien alleen wat er te koop staat, en waarom stata het dan nog te koop???? (|
Mijn gezapige mening is dat bmw redelijk zijn waarde behoudt, echter als je em inruilt is het altijd een incourant modelletje of verouderd of noem maar op. De auto die je uitkiest is helemaal perfct en de sportwielen die eronder zitten zijn waardevermeerderend. BIj inruil levert het geen moer op, maar bij verkoop is het goud waard.
Audi is zoals gezegd heel waardevast, waarom???? geen idee, ik vind het zwaar overtrokken. Ik heb zelf een A3 gehad,moet zeggen goede lekkere auto, maar die prijzen (| . Ik rij toch liever een bimmer voor dat geld.
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 13:27
door CTD
Ik heb eerst ook een 525Tds gehad (wel het E39 type), en dan was inderdaad dorstig. Nu heb ik een 330Cd, en dat is zo al een pak zuiniger! Mijn gemiddeld verbuik ligt voor het moment op 5,7L/100KM, en ik doe toch ongeveer 1000km per tank. Ik denk dus ook dat het verschil in verbruik tussen een 318/320/330 niet echt relevant is. Het is namelijk ook zo, dat een 330 minder moeite moet doen, en dus ook minder verbruikt!
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 14:15
door Johnny
@ CTD: goede redenatie
Het is idd een risico om een jongere auto te nemen, maar voordeel is dat je er makkelijker vanaf komt over t algemeen
Voordeel van een jongere auto is iig minder vervangingsonderhoud. Heb bij mn TDS toch wel dik aan 4000 euro in 3 jaar tijd erin gepompt... en de aanschaf was 5500 euro, incl dikke M Parallel velgen (die nu nog 750 opleveren)... Dus zelfs met zo een oude bak schrijf je nog 8k af in 3 jaar tijd |p
IIg bedankt voor de input ...
EInd deze maand moet er toch wel n andere auto zijn, want steeds de auto van mn moeder lenen voor priveritten is ook niet zo handig
(heb voor t woon-werk en zakelijk verkeer tijdelijk een huurauto van mn werk).
Alleen t dillema he ...
Een 318d met leder versus een 330d die 2 jaar ouder is met 50k meer gelopen maar wel dik uitgerust is ... :? :?
Ik plaats toch even de linkjes
http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 63464.html
http://auto.marktplaats.nl/bmw/21997670 ... e-xec.html
http://auto.marktplaats.nl/bmw/21779515 ... d-exe.html
http://auto.marktplaats.nl/bmw/21446136 ... airco.html
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 14:31
door Farl
Wat zijn die auto's die je op het oog hebt verschillend zeg! :? Allemaal andere kleuren, sedan/touring, compleet andere interieuren... Ik zou de auto gewoon in Duitsland kopen!
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 15:27
door Fabian79
Duitsland is niet altijd voordeliger, de tweedehands auto's zijn in nederland momenteel zo goedkoop, doordat de BPM en de transportkosten (brandstofkosten, eendagskenteken en de tijd) er aardig impact op hebben.
Wel is het zo dat de duitse auto's over het algemeen completer uitgerust zijn.
Dit is een afweging die je moet maken op basis van wat je wilt hebben, kunt krijgen en wat het kost.
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 15:37
door bofkont
Financieel gezien is de beste keuze denk ik een 320d, en ook gelijk een lekkere rijderswagen.
Een 318d is een beetje tam en bij inruil ook echt stukken minder waard, al is hij bij aanschaf ook goedkoper.
Een 330d is helemaal geweldig uiteraard
maar ook gelijk wat meer kosten.
Persoonlijk ging ik voor de 330d, maar als je echt serieus veel km´s maakt en het mag niet al teveel kosten is een 320d een betere optie.
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 11 jan 2009, 20:44
door Griffendahl
Fabian79 schreef:Wel is het zo dat de duitse auto's over het algemeen completer uitgerust zijn.
In Duitsland zijn de prijzen ook op hun gat gegaan...
Ach, als je de moeite wilt nemen heb je in ieder geval meer keus... 't Is wellicht niet de goedkoopste manier, maar misschien kan je dan
wel de auto vinden die je zoekt...
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 12 jan 2009, 02:06
door Niels
Helemaal mee eens
Ik was ook wat sceptisch t.o.v. een 318D maar nu m'n pa zo'n ding heeft is dat wel verdwenen. Die dingen zijn gewoon echt goedkoop t.o.v. de concurrentie en met chip op 320D waardes te krijgen. Je moet wel even goed kijken of je eentje hebt met een M47 of M47N motor want die laatste is gewoon veel moderner met z'n commonrail.
De 330D lijkt me briljant maar persoonlijk valt het verbruik me van de 136pk 320D al een tikkeltje tegen..Die waarde die CTD noemt haal ik nauwelijks met een 2.0D laat staan met een 3.0D.
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 12 jan 2009, 12:55
door rickk
Niels schreef:Je moet wel even goed kijken of je eentje hebt met een M47 of M47N motor want die laatste is gewoon veel moderner met z'n commonrail.
... en z'n swirl flaps en kwetsbare turbos
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 12 jan 2009, 17:13
door Niels
Swirl flaps blijft een nadeel (en gaan er idd nog uit) maar de zwakke turbo's van de M47N lopen tot 10-2003. Daarna is er een wijziging op geweest, tenminste bij de 320D M47N. Was ook een reden om een 2004 318D te kopen, gewoon voor de zekerheid. De brandstofpomp van de 320D M47 is weer een zwak punt maar ik heb nog niet kunnen vinden dat de 318D deze 320D kwalen ook heeft.
Het zijn echter wel belangrijke zaken om mee te nemen in je overweging tot aanschaf. Een lage kilometerstand is leuk maar als de turbo of brandstofpomp nog voorbij gaan komen dan moet je nog goed in de buidel tasten. Daarom ging ik ook liever voor een auto met meer dan met 2 ton op de klok waarbij de pomp al eens is vervangen i.p.v. eentje met 180kkm waarbij de pomp nog niet voorbij was gekomen
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 13 jan 2009, 11:11
door Johnny
Ik heb gisteren na wat telefoongesprekken de 'range' flink weten te vernauwen tot circa 3 keuzes ...
2001 330d sedan A5
http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 63464.html (kan voor 11k)
Voordeel: dealer onderhouden bmw, automaatje ... altijd relaxt met file rijden
2002 330d sedan H5
http://auto.marktplaats.nl/bmw/21779515 ... d-exe.html (kan voor 12k)
Voordeel: huisselectie BMW, kan bij huidige eigenaar eventueel nog gebruik maken van de huisselectie garantie voor overschrijving
2003 318d sedan H5
Duitse auto (incl import circa 13k)
Voordeel: echt full option, lage km-stand, BMW onderhouden (zegt men) en verrektes zuinig,
Nadeel: net zo traag als n E34 525TDS ...
D'r was nog een full option
2003 320dA uit Born met 178000km, maar die goser gaat geheid niet onder de 13k zitten met zn prijs ...
Buttah .. mn broer blijft dikke 318d/320d/330d 's uit duitsland tegenkomen op i-net ... tegen 'spotprijzen' nog wel
De kip met t gouden ei he ...
Ik geef mezelf max tot begin februari ... wordt veel neuzenm, veel bellen en weinig slapen zo :z
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 13 jan 2009, 11:21
door Opt1mus
Die in Born heeft een mooi interieur, sportstoelen en 16:9 navi.
Als ik mocht kiezen wist ik het wel......
Re: Waardevastheid 318d/320d/330d sedan/touring
Geplaatst: 13 jan 2009, 11:23
door wjt
Ik ben benieuwd of John nu wel de knoop kan doorhakken